בדידות חברתית

אולקוס

אולקוס – כיב במערכת העיכול (כיב פפטי) הוא כרסום בדופן הקיבה או התריסריון (קטע המעי הדק במוצא הקיבה). אין לטפל באנשים עם כיב במערכת העיכול ללא אבחון נאות. אולקוס נגרם בדרך כלל כתוצאה מזיהום של חיידק הנקרא הליקובקטר פילורי. גורמים אחרים העלולים להביא להתפתחות כיב במערכת העיכול הם מתח נפשי (שעלול להחמיר גם כיב קיים), שתיית אלכוהול, עישון וגורמים תזונתיים. 

תסמינים (סימפטומים) של אולקוס

לעתים כיבים במערכת העיכול אינם גורמים לכאב, ברוב המקרים התסמין הנפוץ הוא כאב עמום בבטן העליונה המתרחש כשעתיים לאחר הארוחה. הכאב מתפוגג עם האכילה. תסמינים נוספים הם: ירידה במשקל, נפיחות, גיהוקים ובחילות. אולקוס במערכת העיכול שאינו מטופל עלול לדמם ולגרום לתחושת כאב חריף באזור הקיבה או ממש מתחתיה.

טיפול באולקוס

הטיפול המקובל בכיב פפטי הוא מתן אנטיביוטיקה משולבת עם מלחי ביסמוט. בנוסף ניתנות גם תרופות לויסות חומציות במערכת העיכול, מעכבי היסטמין ותרופות ללא מרשם רופא הסותרות חומציות.

שינויים מומלצים בתזונה

סוכר מוסף בתזונה מגביר את חומציות הקיבה. חומציות יתר מחריפה את תסמיני הכיב. צריכה גבוהה של מלח קשורה לסיכון מוגבר לכיבי קיבה (לא לכיבי תריסריון). רופאים ממליצים לסובלים מכיב פפטי להגביל את צריכת הסוכר והמלח. מחקר ראשוני מצביע על תפקידו של מיץ כרוב בזירוז החלמה מכיב במערכת העיכול. צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים (המצויים בדגנים מלאים ובקליפות של ירקות ופירות) מאטים את תנועת המזון ומיצי העיכול החומציים מהקיבה למעי הדק. מסיבה זו צריכת סיבים עשויה להקל על תסמיני כיב בתריסריון. הימנעות ממזונות מעוררי אלרגיה עשויה להועיל לסובלים מכיב פפטי. בדיקת רגישויות למזון אצל הרופא תקבע מאיזה מזון רצוי להימנע.

שינויים מומלצים באורח חיים

נטילת אספירין או תרופות דומות (NSAIDs), אלכוהול, קפה ותה עלולים להחמיר את תסמיני האולקוס (הכיב הפפטי) ולעכב את תהליך החלמתו. גם עישון מאט את תהליך ההחלמה.

טיפולי רפואה משלימה באולקוס

סיכום

אולקוס (כיב במערכת העיכול) נגרם כתוצאה משחיקה או פציעה בדפנות הקיבה או בדפנות התריסריון. חומציות גבוהה במערכת העיכול מחריפה את תסמיני הכיב הכוללים: כאב עמום באזור הקיבה או מעט מתחתיה ובמקרים קשים כאב עז באותו אזור. כיב לא מטופל עלול לדמם ולהגדיל את הנזק. הגורם הנפוץ להופעת כיב הוא זיהום בקטריאלי שעלול להחמיר אם הוא מלווה בשתיית אלכוהול, עישון, צריכה מוגברת של מלח וסוכר ולחץ נפשי. הטיפול המקובל הוא מתן אנטיביוטיקה המלווה לעתים עם תרופות לויסות החומציות במערכת העיכול או תרופות ללא מרשם רופא הסותרות חומצה. הימנעות מאלכוהול, עישון, מלח, סוכר ושומן רווי עשויה להקל על התסמינים ולהחיש את ההחלמה. השלמות תזונתיות של בטה קרוטן ואבץ מזרזות את החלמת הכיב, כך גם צמח המרפא ליקוריץ. נטילת אסידופילוס (חיידקים טובים) במקביל לטיפול אנטיביוטי מסייעת בתהליך ההחלמה. 

עדכון אחרון – 25/7/2010

 

 

 

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …