שינה ובריאות

שפעת

שפעת היא מחלה בדרכי הנשימה הנגרמת על ידי נגיף מקבוצה מסוימת. בקבוצה זו קיימים נגיפים רבים. השפעת מאופיינת בעוצמת תסמינים חריפה יותר מהצטננות. ההדבקות במחלה היא מהירה ולכן בעונת החורף היא מכונה לעתים כמגפה. ברוב המקרים השפעת היא קלה עד נסבלת, אך היא עלולה להיות חמורה ואף קטלנית, בעיקר בקבוצות הסיכון הבאות: ילדים קטנים, זקנים וחולים במחלות כרוניות.

תסמינים (סימפטומים) של שפעת

תסמיני שפעת כוללים:

  • חום גבוה,
  • כאבי שרירים,
  • עייפות,
  • בחילה והקאות.
  • תסמינים נוספים: כאבי ראש, רעידות, שיעול יבש, כאבי גרון, כאבי עיניים, התעטשות, נזלת. התסמינים מופיעים בדרך כלל במהירות ועוצמתם חריפה.

טיפול מקובל בשפעת

לחולים בשפעת מומלץ לנוח ולשתות הרבה נוזלים. לעתים ממליץ הרופא על נטילת אנטיביוטיקה כדי למנוע הופעת זיהום משני על ידי חיידקים, כמו דלקת ריאות. האנטיביוטיקה אינה יעילה נגד הנגיפים שגורמים לשפעת ולכן אינה משפיעה על מהלך המחלה. להקלת התסמינים רצוי לשהות בסביבה לחה וחמימה (ממכשיר אדים ביתי, למשל). טיפות אף המפחיתות גודש ומקלות על הנשימה החופשית מספקות הקלה זמנית. אם השפעת היא חריפה או מכאיבה שימוש בתרופות מדכאות שיעול ותרופות להורדת חום מומלצות, בעיקר כדי לאפשר מנוחה ושינה רגועות. חשוב לזכור כי הפרשות הליחה נחשבות למנגנון התגוננות וריפוי עצמיים, שחיוניים להתמודדות עם השפעת ולכן כדאי לדכאן באופן חלקי ומתון.

לאנשים בקבוצות הסיכון הבאות: ילדים קטנים, קשישים וחולים במחלות כרוניות, מומלץ לקבל חיסון מפני שפעת בתחילת החורף.

שינויים תזונתיים להקלה על שפעת

עודף של סוכר, שומן ואלכוהול עלול להחליש את התגובה החיסונית של הגוף. למרות שאין הוכחה חותכת להשפעת מזונות אלה על מהלך השפעת, כדאי לשקול צמצום מזונות אלה בתפריט הן בזמן המחלה והן כאורח חיים קבוע. צריכה של מזונות עשירים בויטמין C עשויה לשמש כאמצעי למניעת המחלה או כאמצעי לקיצור משך המחלה.

טיפולי רפואה משלימה בשפעת

בבדיקות מעבדה נמצא שהאבץ מונע את התרבות וירוסים  מעכב את חדירתם לתאי הגוף, מסייע למערכת החיסון לטפל במחלה ועשוי להקל על תסמיני המחלה אם יילקח כהשלמה תזונתי.
במחקר שנערך עם טבליות אבץ למציצה נמצא שהן מקצרות את משך המחלה אצל מבוגרים ומפחיתות את עוצמת תסמיני המחלה.
פרופוליס שהוא שרף עצים הנאסף על-ידי הדבורים לשמירת תקינות וסטריליות של הכוורת, נמצא כמסייע במניעה, ובקיצור משך השפעת וההצטננות אצל ילדים ומבוגרים.
  • פעילות הממריצה את מערכת החיסון 
  • פעילות המקלה על תסמיני ההצטננות.

צמח המרפא הבולט בהמרצת המערכת החיסונית הוא האכיניצאה. ניתן להשיג את האכיניצאה בטיפות, בטבליות למציצה, בכמוסות ובנוסחאות עם רכיבים אחרים המסייעים בזמן הצטננות. יעילות הטיפול באמצעות אכיניציאה עולה ככל שמקדימים להשתמש בה, כלומר כשהתסמינים הם בתחילתם ולא במלוא עוצמתם.

מטפלים רבים ממליצים להקדים את נטילת אכיניציאה להצטננות, כלומר ליטול אותה באופן סדיר עם התקרב החורף כאמצעי מניעה בדוק.

גם השלמות תזונתיות של שום, עם כמויות מוכחות של אליסין (החומר הפעיל בשום), הן אמצעי טוב כמניעה מפני הצטננות. במחקר שנערך נמצא שבקבוצה שנטלה שום כמניעה היו 65% פחות מקרי הצטננות.

גינסנג ואסטרגלוס מקובלים כצמחי מרפא המחזקים מערכות רבות בגוף וגם את המערכת החיסונית  במחקר בו שילבו מתן חיסון נגד שפעת עם גינסנג לחלק מן הנבדקים, נמצא שתדירות ההדבקות במחלה הייתה נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לאלה שקיבלו רק חיסון נגד שפעת.

שמן אקליפטוס ושמן מנטה המוספים למכשיר אדים ביתי מעניקים הקלה רבה בגודש האף ומקילים על הנשימה

סיכום

המחלה שפעת נגרמת על ידי זנים רבים של נגיפים התוקפים את דרכי הנשימה העליונות בעוצמה רבה העולה בחריפותה על הצטננות רגילה. זנים מסוימים של שפעת תוקפים את מערכת העיכול ועלולים לגרום לשלשולים, בחילות והקאות. זנים אחרים מתמקדים בדרכי הנשימה העליונות (אף, גרון וחלל הפה). ישנם גם זני שפעת התוקפים את כל הגוף. מכיוון שזהו זיהום נגיפי, רוב התרופות הניתנות הן להקלה על התסמינים. מומלץ ביותר לנוח במיטה בזמן המחלה למספר ימים ולהרבות בשתיית נוזלים. המחלה חולפת בדרך כלל תוך שבוע. יש להשגיח במיוחד על חולים הנמצאים בקבוצות הסיכון הבאות: ילדים קטנים, זקנים וחולים במחלות כרוניות, להם מומלץ לקבל חיסון נגד שפעת בתחילת עונת החורף. 

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

סיסטיק פיברוזיס

סיסטיק פיברוזיס היא מחלה תורשתית. גן פגום גורם לאי-יכולת לנייד מלח בכמה סוגים של תאים …