נחירות

נחירות נגרמות על-ידי תנועת אוויר דרך הרקמות הרכות בחלל הפה או בגרון, כמו החך, הענבל ולעתים מיתרי הקול. כל מגבלה בזרימה חופשית של האוויר כפי שקורה מחמת גודש באף, אסתמה או פוליפים מוגדלים מגבירה את הסיכון לנחירות. לנחירה פשוטה אין בדרך כלל השלכות בריאותיות, אך שינה לא מספקת הן בכמותה והן באיכותה בגלל נחירות עלולה לגרום לירידה ברמות החמצן בגוף ולכאבי ראש. נמצא קשר מובהק בין נחירות למחלות לבלחץ דם גבוה ומחלת לב כלילית קשורות לנחירות אצל גברים ונשים כאחד. חוקרים מציעים, בגלל קשר מובהק זה לבצע בדיקות לחץ דם ובדיקות לב במאמץ לאנשים הנוחרים באופן כרוני. כאשר ההפרעה בזרימת האוויר היא גדולה עלולות להיווצר בעיות נשימה במשך השינה שהן בעיות קשות יותר מנחירה פשוטה. לכן במקרה של נחירה כרונית המלווה בהפרעות נשימה רצוי להיבדק במעבדת שינה.

תסמינים (סימפטומים) של נחירות

אנשים הנוחרים משמיעים קולות נשימה בעוצמות שונות בזמן השינה. במקרים חמורים עלולות להופיע הפסקות נשימה לפרקי זמן קצרים.

טיפול בנחירות

הטיפול המקובל בנחירות הוא הימנעות מאלכוהול, כדורי שינה ואנטיהיסטמינים. מומלץ שלא להפריז באכילה לפני השינה. בנוסף ממליצים הרופאים לישון על צד הגוף ולא על הגב. שינה עם כרית מתאימה וירידה במשקל (לסובלים ממשקל יתר) מסייעת בהפחתת הנחירות. טיפול באלרגיות ובזיהומים בדרכי הנשימה מפחית את הנחירות. לעתים מומלץ לבצע ניתוח להרחבת דרכי הנשימה (כאשר יש בעיה מבנית כמו מעברים צרים או פוליפים מוגדלים).

שינויים מומלצים באורח חיים

אלרגיות עלולות לגרום לדלקות בדרכי הנשימה ועקב כך לנחירות. הימנעות ממגע עם חומרים מעוררי אלרגיה כמו אבקני פרחים או אקרית הבית מפחיתה את הנחירות. רגישויות למזון אף הן עלולות לגרום לנחירות. שינוי התפריט יכול לעזור. השמנת יתר וחוסר בפעילות גופנית קשורים לנחירות כבדות. ירידה במשקל ופעילות גופנית משפרות את המצב באופן משמעותי. עישון מגביר את הסיכון לנחירות בגלל השפעתו על דרכי הנשימה והסינוסים. הניקוטין עלול לגרום להפרעות שינה המגבירות את הנחירות. הפסקת עישון היא צעד חשוב בטיפול בנחירות.

סיכום

נחירות נגרמות כתוצאה ממגבלות בזרימה חופשית של האוויר בחלל הפה או בגרון. נחירות יכולות להיות זמניות מחמת הצטננות היוצרת גודש באף והן יכולות להיות קבועות בגלל בעיות מבניות בדרכי הנשימה או כתוצאה מהשמנת יתר וחוסר בפעילות גופנית. נחירות עלולות להצביע על סיכון מוגבר למחלות לב ויתר לחץ דם, לכן לנוחרים חשוב להיבדק כדי לשלול אפשרות כזו או לטפל בה. שינה מודרכת, ירידה במשקל, הפסקת עישון ולעתים ניתוח להרחבת דרכי הנשימה יסייעו בטיפול בנחירות. 

עדכון אחרון – 26/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

סיסטיק פיברוזיס

סיסטיק פיברוזיס היא מחלה תורשתית. גן פגום גורם לאי-יכולת לנייד מלח בכמה סוגים של תאים …