הצטננות

הצטננות היא זיהום וירלי קצר טווח, בעל דרגות חריפות שונות בדרכי הנשימה העליונות, שעלול להתפשט דרך האוויר על-ידי התעטשות, או על-ידי מגע עם חפצים הנגועים בנגיף.

תסמינים (סימפטומים) של הצטננות

תסמיני הצטננות כוללים: נזלת, כאב גרון, תשישות, חום לפעמים, שיעול. כאב גרון עלול להיות תסמין לבעיה קשה יותר מהצטננות שתחייב אבחון על-ידי רופא ומתן אנטיביוטיקה מתאימה. מכיוון שהצטננות היא זיהום ויראי לקיחת אנטיביוטיקה היא מיותרת. (האנטיביוטיקה קוטלת רק חיידקים ולא וירוסים, לכן במלחמה נגד וירוסים, אנטיביוטיקה היא נשק לא יעיל).

טיפול בהצטננות

סביבה לחה וחמימה (ממכשיר אדים ביתי למשל) מגבירה את הנוחות בזמן הצטננות. כאשר התסמינים חריפים מומלץ לנוח. טיפות אף המפחיתות גודש ומקלות על הנשימה החופשית מספקות הקלה זמנית. חשוב לשתות הרבה נוזלים כדי לשמור על איזון הנוזלים בגוף ולאפשר יציאה קלה של הליחה. אם ההצטננות חריפה או מכאיבה מומלץ להשתמש בתרופות מדכאות שיעול, בעיקר כדי לאפשר שינה רגועה. פרט למקרים אלה, לא רצוי לדכא את הפרשות הליחה משום שהן נחשבות למנגנון התגוננות וריפוי עצמיים החיוניים להתמודדות עם הצטננות.

שינויים מומלצים בתזונה

עודף של סוכר, שומן ואלכוהול בתזונה עלול להחליש את התגובה החיסונית של הגוף. למרות שאין הוכחה חותכת להשפעת מזונות אלה על מהלך ההצטננות, כדאי לשקול צמצום מזונות אלה בתפריט הן בזמן המחלה והן כאורח חיים קבוע.

טיפולי רפואה משלימה בהצטננות

סיכום

הצטננות היא זיהום וירלי התוקף את דרכי הנשימה העליונות בעיקר בחורף כאשר יכולת ההתגוננות של הגוף נחלשת. גם עייפות, חוסרים תזונתיים ומתח עלולים להחליש את מערכת החיסון ולגרום באופן עקיף להופעת הצטננות. התסמינים האופייניים למחלה הם אף סתום או נוזל, התעטשויות, עיניים דומעות, חום קל, תשישות ולאות, כאבי גרון ושיעול. קשת הטיפולים האפשרית מסייעת בהפחתת התסמינים ובחיזוק מערכת החיסון. 

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

סיסטיק פיברוזיס

סיסטיק פיברוזיס היא מחלה תורשתית. גן פגום גורם לאי-יכולת לנייד מלח בכמה סוגים של תאים …