ערמונית מוגדלת

ערמונית מוגדלת בעיה מינורית אך מטרידה

ערמונית היא בלוטה קטנה המקיפה אצל גברים את צוואר שלפוחית השתן והשופכה (צינור השתן היוצא מן השלפוחית). תפקידה המרכזי של הערמונית הוא להפריש את נוזל הזרע. כאשר בלוטת ערמונית מוגדלת היא עלולה ללחוץ על השופכה וליצור חסימה חלקית של זרם השתן, דבר הגורם למספר בעיות אורולוגיות. יותר ממחצית הגברים מעל גיל 50 סובלים מבעיה זו. בדרך כלל זו בעיה מינורית אך מטרידה. עם הופעת הבעיה רצוי ביותר להיבדק על-ידי רופא מומחה כדי לשלול אפשרויות של זיהום חריף או סרטן הערמונית.

תסמינים (סימפטומים) של ערמונית מוגדלת

גברים עם ערמונית מוגדלת חשים בצורך להשתין לעתים תכופות, בעיקר בלילה. עוצמת זרם השתן נמוכה יותר, קוטר זרם השתן צר יותר ולעתים הופך לטפטוף. לעתים קיים היסוס במתן שתן, לוקח זמן מה בין התחלת הניסיון למתן השתן ועד ליציאתו. אם הערמונית מוגדלת מאוד ההשתנה היא קשה ולעתים בלתי אפשרית. קיימת התרוקנות חלקית בלבד ונשארת שארית שתן גדולה, בעקבות כך עלול להתפתח זיהום בדרכי השתן והסיכון לנזק בכליות גובר. הרופא מאבחן ערמונית מוגדלת באמצעות בדיקה רקטלית (בדיקת החלחולת דרך פי הטבעת).

טיפול בערמונית מוגדלת

התרופות הקיימות מפחיתות את תסמיני הבעיה אצל כמחצית מן הגברים, למרות שלא ברור אם הן מאיטות את תהליך גדילת הערמונית. חלק מן התרופות גורמות לאין אונותאצל כ-7% מן המטופלים. הרופא ימליץ על ניתוח להסרת הערמונית במקרים בהם התסמינים חמורים ונשקפת סכנה לחסימה מלאה של דרכי השתן. אחוזי ההצלחה בניתוח מסוג זה הם גבוהים אך כמות הסיבוכים היא יחסית גבוהה בהשוואה לטיפול התרופתי.

שינויים מומלצים באורח חיים

גברים המתמידים בביצוע פעילות גופנית מועדים פחות לבעיות של ערמונית מוגדלת, לתסמיני הבעיה ואף לניתוחים. הליכה יומית מתונה מקטינה את הסיכון לבעיה ב-25%.

טיפולי רפואה משלימה בערמונית מוגדלת

סיכום

ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת היא בעיה האופיינית לגברים לאחר גיל 50. מסיבות לא ידועות מתחילה בלוטה זו הנמצאת סביב לדרכי השתן לגדול וליצור חסימה חלקית בזרימת השתן. האיתות הראשון על קיומה של הבעיה הוא עליה בתכיפות בהשתנה, בעיקר בלילה. בדיקת רופא דרך פי הטבעת תאשר את התופעה. ניתן להתמודד בהצלחה רבה עם תסמיני הבעיה שהם השתנה תכופה, ירידה בעוצמת זרם השתן וטפטוף השתן, בעזרת צמחי מרפא ובראשם דקל ננסי שהוא הטיפול התקני לבעיה באירופה.
חשוב להיבדק אצל רופא כדי לשלול קיומן של בעיות נוספות כגון סרטן הערמונית (בדיקת דם בה נמדדים השינויים ברכיב הנקרא PSA). כאשר הבעיה מחריפה ניתן לבצע ניתוח להסרת הערמונית. ניתוח זה הוא בטוח יחסית, אך עלולים להופיע סיבוכים בעקבותיו. 

עדכון אחרון – 27/7/2010

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

תרופה אורולוגית

תרופה אורולוגית מגבירה סיכון לשיטיון בקרב קשישים

תרופה אורולוגית שקשורה בסיכון מוגבר לשיטיון נלקחת על-ידי מיליוני קשישים אמריקנים שסובלים משלפוחית שתן רגיזה. …