תרופות לדילול דם

תרופות לדילול דם – סיכון לדימום פנימי

תרופות לדילול דם מיועדות לסייע במניעת היווצרות של קרישי דם מסוכנים בתוך הגוף, אך יש בהן סיכון לדימום יתר. המחקר החדש בחן מקרי דימום בגולגולת ובסמוך לקרום המוח.

המחקר הראה כי תרופות לדילול דם מגבירות את הסיכוי להמרצת הופעה של דימום סאבדורלי – דימום שמתחולל בתוך הגולגולת שמצטבר בין קרום המוח לקרום שצמוד לגולגולת. בתרופות מסוימות, מבין התרופות השונות לדילול דם, ישנו סיכון רב יותר להגברת סיכון לדימום תוך גולגלתי.

צוות המחקר מדנמרק טוען כי על אף חומרת הממצאים, אין בהם כדי לגרום למטופלים שזקוקים לדילול דם להימנע מנטילת התרופות, אך הממצאים צריכים להילקח בחשבון על-ידי הצוות הרפואי כחלק ממכלול ההחלטות על אופן השימוש בתרופות.

"הממצאים הנוכחיים מצרפים עוד פיסה של הוכחה למשוואה המורכבת של סיכון מול תועלת שבשימוש בתרופות לדילול דם" כך אומר החוקר הראשי, דר' דויד גייסט מבית החולים של אוניברסיטת דרום דנמרק. "למרות הסיכון לדימום, ידוע כי ישנה תועלת מוכחת של תרופות אלה במטופלים עם אינדיקציה ברורה של סיכון לקרישי דם מסוכנים". 

צוות המחקר בחן מידע אודות יותר מ- 10,000 מטופלים בדנמרק, בני 20-89 שנים שאובחנו עם דימום סאבדורלי בין השנים 2000-2015.

החוקרים ערכו השוואה בין קבוצת המחקר לבין יותר מ- 400,000 אנשים מהאוכלוסייה הכללית בדנמרק.

47% מהנבדקים בקבוצת המחקר (מטופלים עם דימומים), נטלו בקביעות, לפני הופעת דימום סאבדורלי, תרופות נוגדות קרישה, כמו אספירין במינון נמוך, סוג של תרופות נוגדות ויטמין K (קומדין/וורפרין), קלופידוגרול (פלוויקס) או תרופות לדילול דם אחרות.

נטילת אספירין במינון נמוך הייתה קשורה בסיכון קטן לדימום סאבדורלי, שימוש בקלופידוגרול בתוספת מדלל דם שני היה כרוך בסיכון מתון, ושימוש בתרופות נוגדות ויטמין k (קומדין) היה קשור בסיכון מוגבר, כך טוענים החוקרים.

למעט שימוש באספירין במינון נמוך (כתרופה בודדת או בשילוב עם מדלל דם נוסף) שימוש בו זמני של יותר מתרופה אחת נוגדת קרישה היה קשור בסיכון מוגבר באופן ניכר לדימום תוך גולגלתי.

הסיכון היה גבוה במיוחד בקרב אלה שלקחו קומדין עם תרופה נוספת כמו אספירין במינון נמוך או פלוויקס.

צוות המחקר מדנמרק מצא כי השימוש בתרופות לדילול דם בדנמרק התגבר בין השנים 2000-2015 וכך גם התגבר שיעור מקרי דימום סאבדורלי. הגידול הרב במקרי דימום תוך גולגלתי היה בקרב מטופלים מעל לגיל 75 שנים.

המחקר התפרסם בתאריך 28.2.2017 בכתב העת של ההסתדרות הרפואית בארה"ב.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …