מיגרנות

קשר בין מיגרנות לבין קרעים בעורקי הצוואר

קרעים בעורקי הצוואר מגבירים סיכון לשבץ. בעיה זו שכיחה יותר בקרב גברים ומטופלים עם מיגרנות מתחת לגיל 39 שנים.

מבוגרים צעירים יחסית שסובלים מבעיה של מיגרנות יכולים להיות בסיכון לקרעים בעורקי הצוואר, דבר שמגביר את הסיכון לשבץ, כך נטען במחקר חדש.

לא ברור במדויק מה מעורר קרעים אלה בכלי הדם  בצוואר, אך פרופסור אלסנדרו פזיני, עורך המחקר, אומר כי ההסתברות שכל הסובלים ממיגרנות יפתחו את הבעיה, שנקראת ביתור עורקי, היא די נמוכה.

"מיגרנות, באופן כללי, היא מצב שפיר בקרב רוב גדול של הלוקים בבעיה" אומר פרופסור פזיני מהפקולטה לנוירולוגיה באוניברסיטת ברשיה שבאיטליה.

מתוך כ- 2,500 מטופלי שבץ בני 18-45 שנים שנחקרו, רק 13% חוו שבץ שהיה קשור בקרעים בעורקי הצוואר. קבוצה זו הייתה מאופיינת, בסבירות גבוהה, עם כולסטרול גבוה, סוכרת או עישון פעיל.

כאשר החוקרים בחנו מקרוב דפוס של מיגרנות שקשור לקרעים בכלי דם ולשבץ, הם מצאו כי מיגרנה ללא אאורה (הילת אור והבזקי אור) הייתה קשורה יותר לבעיות בכלי דם בצוואר.

בהשוואה שנערכה עם מטופלים שלקו במיגרנה עם אאורה, נמצא כי הלוקים במיגרנה בלי אאורה היו מועדים פי 1.7 יותר לסבול מקרעים בעורקים. מהממצאים עולה גם כי קרעים בעורקים ושבץ היו מועדים יותר לקרות בקרב גברים ובקרב מטופלים מתחת לגיל 39 שנים.

היו למחקר כמה מגבלות, אומרים החוקרים. לא היה לחוקרים מידע על תכיפות המיגרנות וחומרתן ועל תדירות הופעתן של אאורות.

"מכיוון שהמחקר היה תצפיתי איננו יכולים לומר דבר בקשר לקיום יחסי סיבה ומסובב בין מיגרנה לבין ביתור עורקי. אנחנו יכולים רק לשער. אפשר שלשתי ההפרעות יש בסיס גנטי משותף, או שבעיות רקע הופכות את האדם המסוים לחשוף יותר לבעיית כלי דם ולשבץ". אומר פרופסור פזיני.

ממצאי המחקר התפרסמו בתאריך 6.3.2017 בכתב העת נוירולוגיה של ההסתדרות הרפואית בארה"ב.

"מחקרים קודמים מצאו קשר בין מיגרנות לבין קרעים בעורקי הצוואר, אך הממצאים החדשים משמעותיים יותר בגלל כמות הנבדקים הגדולה" כך אומר דר' פטריק לידן, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי "סידרס סיני" שבארה"ב, שכתב את מאמר המערכת שנילווה למחקר.

"סוג הביתור העורקי שנבחן במחקר אינו נדיר, אך גם אינו שכיח. שיעור הלוקים בו עומד על 5 לכל 100,000 אנשים, כמחצית מהלוקים בטרשת נפוצה לשם השוואה" אומר דר' לידן. "לא נמצא אירוע מעורר שגרם לקרעים בעורקי הצוואר במחצית מן המקרים, אך במקרים רבים, זהו סוג של טראומה, כמו 'צליפת שוט', טיפול כירופרקטי לא מיומן, פציעת ספורט או תאונת דרכים שכרוכה במתיחת הצוואר. מומלץ לסובלים ממיגרנות להימנע מפעילויות שיש בהן סיכון, כולל טיפול כירופרקטי"

"אם הולכים למכון כושר יש להימנע מהרמת משקולות כבדות. אם חווים תאונה כמו "צליפת שוט" או פציעת ספורט, ויש כאב בצוואר, אפשר לקחת אספירין, זהו מדלל דם עדין. אם מופיעים תסמינים נוירולוגיים שיכולים להתפרש כאות אזהרה של שבץ, צריך להתפנות מיד לחדר מיון. כל אחד חייב להיות מודע לסימני אזהרה של שבץ. פנים, יד, דיבור. כל חוסר איזון בפנים, חולשה ביד אחת או שינוי בדיבור (כמו למשל בליעת מילים או שימוש במילים שגויות) הם סיבה לדאגה.

זמן הוא רכיב קריטי בהצלחת טיפול בשבץ. אם יש חשש לשבץ יש למהר ולהגיע למרכז טיפול בשבץ בבית החולים הקרוב". מסכם דר' לידן

עוד על מיגרנה

עוד על שבץ

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …