משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה את תפקוד הלב לתיקנו בחלק מהמטופלים.

מסתבר שמשאבות לב הן יותר מאמצעי שמגשר על תקופת המעבר להשתלת לב, הן יכולות להשיב את תפקוד הלב לאיתנו במטופלים מסוימים עם אי-ספיקת לב, כך נטען במחקר שנערך בבריטניה.

כפי שהחוקרים מסבירים, אביזרים אלה מופעלי סוללות שעוזרים לפעולת החדר השמאלי בלב (LVAD) משמשים, בדרך כלל, לתמיכה בתפקוד הלב בקרב מטופלים עם אי-ספיקת לב חמורה בעודם ממתינים לתרומת לב.

אך מחקר קליני חדש זה הראה כי האביזר LVAD, בשילוב טיפול תרופתי, יכול להשיב את תפקוד הלב במלואו, כך טוענים החוקרים.

"דיברנו על אביזרים אלה כסוג של גשר בדרך להשתלת לב, אביזר ששומר על המטופל בחיים עד שתמצא תרומת לב מתאימה" אומר החוקר הראשי,  דר' דג'ורג'ה יקובלביץ, עמית מחקר בכיר במחלקה להזדקנות לב וכלי דם ואי-ספיקת לב באוניברסיטת ניוקסל שבבריטניה.

"ידענו אמנם כי מטופלים מסוימים שהשתמשו במשאבת לב מושתלת החלימו במידה כזאת שלא הזדקקו יותר להשתלת לב. אך זו הפעם הראשונה, שהראינו במחקר כי תפקוד הלב השתקם לגמרי בחלק מהמטופלים, והם חזרו לתפקד כמו אנשים בריאים שלא חלו מעולם במחלת לב. אביזרים אלה הפכו גשר בדרך להחלמה מלאה במטופלים מסוימים". אומר דר' יקובלביץ.

במחקר נטלו חלק 58 גברים עם אי-ספיקת לב שעברו בדיקות לקביעת טיב כושרו של הלב. במצב של אי-ספיקת לב, הלב אינו מזרים מספיק דם לחלקי הגוף השונים. לפעמים, הלב אינו מתמלא מספיק בדם, ובמקרים אחרים עוצמת הזרמת הדם אינה מספקת.

משך השימוש הממוצע במשאבת הלב המושתלת עד להסרתה עמד על 396 ימים, כאשר משך השימוש הקצר ביותר היה בן 22 ימים והארוך ביותר עמד על 638 ימים.

להלן ממצאי המחקר:

  • 16 גברים חוו החלמה משמעותית בתפקוד הלב ולכן משאבת הלב LVAD שקיבלו הוסרה.
  • 18 מטופלים עדיין משתמשים ב- LVAD
  • 24 מטופלים ממתינים להשתלת לב.
  • בקרב המטופלים שהוסר מהם האביזר, 38% הם בעלי תפקוד לבבי שווה ערך לתפקוד ליבו של אדם בריא באותו הגיל.

"אפשר להחשיב משאבות לב אלה כמכשיר שמוביל להחלמת מטופלים, ולא רק מכשיר ששומר אנשים בחיים עד שמתאפשרת השתלת לב" אומר דר יקובלביץ.

דר' יעקב שניירמן, קרדיולוג מבית החולים לנוקס היל בניו-יורק שבארה"ב, אומר בתגובה: "כחלק מתהליך הזדקנות האוכלוסייה בארה"ב, מספר המטופלים עם אי-ספיקת לב עולה בהתמדה,  ובמקביל נשמר מחסור יחסי בתרומות לב, כי אין מספיק תורמי לב לכל מטופל שזקוק להשתלת לב. יש לשקול אפשרויות טיפול אחרות, ולמטופלים מסוימים משאבת לב LVAD יכולה להיות פתרון הולם".

צוות המחקר טוען כי מטרת מחקרם הבא היא לזהות סמנים שיוכלו לסייע לרופאים לקבוע מי מהמטופלים יחלים לגמרי בעזרת משאבת לב LVAD, ומתי הסרת האביזר לא תעורר את הסיכון להשבת מצב של אי-ספיקת לב.

"ברוב המקרים, האביזר הביא להטבה בתסמיני אי-ספיקת לב והמטופלים חשו פחות קוצר נשימה ופחות תשישות. בקרב קבוצה קטנה יותר של מטופלים היה שיפור משמעותי בתפקוד הלב כך שהמשאבה הוסרה" מסכם דר' יקובלביץ.

המחקר התפרסם בתאריך 10.4.2017 בכתב העת של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה

 עוד על אי-ספיקת לב

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …