השפעת אנטיביוטיקה

מחסור בויטמין B12

מחסור בויטמין B12 הוא גורם להפרעות רבות. בעיות בספיגת ויטמין זה עלולות לפגוע ביכולת הגוף ליצר דם ולהמריץ את תהליכי ההרס של כדוריות הדם. גם מערכת העצבים עלולה להיפגע. כתוצאה מכך עלולה להתפתח אנמיה, עייפות קשה, הפרעות בזיכרון, בעיות פוריות, מחלות מעיים דלקתיות ומחלות לב וכלי דם. מסיבות אלה חשוב להימצא תחת השגחה וטיפול רפואי במחסור בויטמין B12. 

תסמינים (סימפטומים) של מחסור בויטמין B12

תסמיני מחסור חמור בויטמין B12 הם: תחושת שריפה בלשון, עייפות רבה, חולשה, אובדן התיאבון, עצירות המתחלפת בשלשול, כאבי בטן, ירידה במשקל, הפרעות במחזור החודשי, הפרעות במערכת העצבים כמו כהות או עקצוץ ברגלים ובידיים. רוב התסמינים עלולים להופיע לפני שמתפתחת אנמיה ולכן חשוב לבצע בדיקות דם אצל הרופא כדי לאבחן את המחסור בויטמין B12 לפני התפתחות האנמיה.

טיפול במחסור בויטמין B12

במידה ואין ספיגה של ויטמין B12, זריקות באופן קבוע של ויטמין זה או שימוש בטבליות למציצה, בהן ספיגת הויטמין נעשית דרך ריריות הפה וכך נמנע הצורך בזריקות לאנשים בעלי ספיגה פגועה. במקרים אחרים ניתנות תרופות דמויות קורטיזון.

שינויים מומלצים בתזונה

המזונות העשירים בויטמין B12 מקורם מן החי (בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב). גם צריכה מתונה של מזונות אלו יכולה לספק כמויות נאותות של ויטמין B12 לאנשים בריאים. צמחונים אדוקים (הנמנעים מכל המזונות מן החי) טוב יעשו אם ייטלו השלמות תזונתיות של ויטמין B12. צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה לגרום לנזק לדפנות המעי ועקב כך לספיגה בלתי מספקת של ויטמין B12.

טיפולי רפואה משלימה במחסור בויטמין B12

לאנשים בריאים מינון יומי של 3 – 4 מק"ג ויטמין B12 מספיק כדי למנוע מחסור. כאשר ישנן בעיות ספיגה, רוב הרופאים ימליצו בשלב ראשון על זריקות או שימוש בטבליות למציצה בהן ספיגת הויטמין B12 נעשית דרך ריריות הפה, ולאחר מכן נטילת השלמה תזונתית של ויטמין B12 במינון יומי של 1000 מק"ג עד להעלמות התסמינים, ולאחר בדיקות דם המצביעות על רמה נאותה של ויטמין B12. לתחזוקת רמה תקינה של ויטמין B12 מומלץ ליטול באופן סדיר מולטי-ויטמין והשלמה תזונתית של ויטמין B קומפלקס.

סיכום

מחסור בויטמין B12 עלול לגרום לבעיות בריאות רבות כמו אנמיה, עייפות קשה, הפרעות זיכרון, בעיות פוריות, מחלות מעיים דלקתיות ואף מחלות לב וכלי דם. מחסור בויטמין B12 עלול להיגרם בגלל בעיות ספיגה או בגלל צמחונות אדוקה. עם הופעת תסמיני הבעיה הכוללים: עייפות, חולשה, ירידה בתיאבון ובמשקל, כאבי בטן ועוד, חשוב ביותר לאבחן את הבעיה על-ידי סדרת בדיקות שיערוך הרופא. זריקות של ויטמין B12 עשויות לפתור את המחסור במהירות והשלמה תזונתית של 1000 מק"ג ביום תסייע להעלמת התסמינים. לתחזוקה ולמניעה מומלץ שימוש סדיר במולטי ויטמין ובויטמין B קומפלקס. 

עדכון אחרון – 26/7/2010

 

 

 

אולי יעניין אותך...

משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה …