נזקי אי-ספיקת לב

חלופות במקום סטטינים להורדת כולסטרול

מחקר מצא ששינויים תזונתיים, תרופות אחרות ואפילו ניתוח יכולים לסייע בהורדת רמות של כולסטרול ולהיות חלופות במקום סטטינים להורדת כולסטרול.

סטטינים להורדת כולסטרול הם התרופה המקובלת להורדת הכולסטרול הרע, אך גם טיפולים אחרים יכולים להפחית ביעילות גורם סיכון זה לבעיות לב עתידיות, כך נטען במחקר חדש. 

מממצאי המחקר עולה כי טיפולים חלופיים לסטטינים שכוללים תזונה לשמירת בריאות הלב, תרופות אחרות להורדת כולסטרול וניתוח מעקפים במעיים, יכולים להעניק את אותה הגנה לשמירת בריאות הלב כמו הורדת רמות של כולסטרול מסוג LDL באמצעות סטטינים.

החוקרים טוענים כי טיפולים שאינם סטטינים יכולים להפחית את הסיכון לבעיות לב ב- 25% עם כל ירידה של מילימול אחד של כולסטרול מסוג LDL בליטר דם, בדומה ל- 23% הפחתת סיכון עם כל ירידה של מילימול אחד של כולסטרול מסוג LDL בליטר דם בעת נטילה של סטטינים להורדת כולסטרול מסוג אטורוואסטטין (ליפיטור) ו/או סימוואסטטין (זוקור).

התועלות של טיפולים חלופיים אלה יכולות להצטבר אם משלבים כמה טיפולים שנמצאו יעילים בהורדת רמות כולסטרול, כך אומר החוקר הראשי, דר' מרק סבטין, קרדיולוג מבית החולים בבוסטון שבארה"ב.

מסביר דר' סבטין: "אל לנו להתמקד בתרופה מסוימת אלא לדבוק במשימה להורדת הכולסטרול הרע. ממצאינו מראים שישנם טיפולים רבים שיכולים לעשות זאת".

דר' סבטין וחבריו ערכו את המחקר בתגובה לחלקם ההולך וגדל של סטטינים במכלול הטיפולים להורדת כולסטרול. רמות גבוהות של כולסטרול הן גורם סיכון מרכזי למחלת לב. סטטינים, שגורמים להפחתת ייצור של כולסטרול בכבד, נלקחים על-ידי יותר מרבע מהמבוגרים מעל לגיל 40 שנים בארה"ב, כך עולה מסקר שנערך בשנים 2011-2012.

"רוב הקווים המנחים של רשויות הבריאות מתמקדים כמעט באופן בלעדי בסטטינים ואינם עוסקים בהגדרת יעדים של רמות כולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע). מתעורר חשש סביר שרופאים ירשמו סטטינים רבי עוצמה למטופלים, יצאו ידי חובה וירחצו בניקיון כפיהם אם התרופות תכשלנה בהורדת רמות הכולסטרול הרע".

כדי לראות האם דרכים אחרות תהיינה יעילות באותה מידה בהגנה על בריאות הלב, ניתחו החוקרים ממצאים של 49 מחקרים קליניים, מהם 25 מחקרים קליניים על סטטינים להורדת כולסטרול ומחקרים נוספים לפי הפירוט הבא:

  • תזונה לשמירת בריאות הלב שבה מפחיתים את כמות הכולסטרול הרע שאוכלים ומגבירים את כמותם של סיבים תזונתיים שמסייעים בסילוק כולסטרול מזרם הדם.
  • תרופה בשם זטיה (אזטימיבה) שחוסמת ספיגה של כולסטרול במערכת העיכול.
  • נגזרות של חומצות מרה, שהן סוג של תרופות שממריצות את הכבד לטהר כולסטרול מזרם הדם ולהפוך אותו לחומצות מרה.
  • ניתוח מעקפים שמקצר את אורכו של המעי הדק בחלקו האחרון, דבר שממריץ הפיכת כולסטרול לחומצות מרה על-ידי הכבד.
  • סקירת המחקרים כללה גם שני מחקרים שבחנו חומרים שמעכבים פעילות של PCSK9 שהם חומרים רבי עוצמה בהורדת רמות כולסטרול שגם מעודדים את הכבד לסלק כולסטרול מזרם הדם.

החוקרים מצאו שהתרופה זטיה מורידה כולסטרול ב- 20% לערך, סטטינים מורידים כולסטרול ב- 30%-50% בהתאם למינון, ומעכבי PCSK9 מורידים ב- 60%. המחקרים על מעכבים אלה עדיין לא הסתיימו, אך הממצאים צורפו למחקר בגלל יעילותם הרבה של המעכבים בהורדת כולסטרול.

המחקרים השונים הראו שכל יחידת כולסטרול שמוסרת מזרם הדם מגבירה את ההגנה על בריאות הלב, ללא תלות בדרך שבה בחר הרופא לשם הורדת רמות הכולסטרול הרע. מסכם דר' סבטין: "ישנו יחס ישיר בין רמת "הכולסטרול הרע" לבין הסיכון לאירועים לבביים או בעיות כלי דם. נראה שככל שרמת הכולסטרול נמוכה כך טוב יותר ללב ולכלי הדם. סטטינים הם עדיין האופציה הטובה ביותר להורדת כולסטרול. יש להם תיעוד מבוסס היטב כבעלי יעילות גבוהה בהורדת כולסטרול מסוג LDL, אך נראה לי שתיעוד זה ממעיט בחשיבות מה שקורה מעבר לנטילת סטטינים. אם לא מושגת שליטה טובה ברמות הכולסטרול, אין להסתפק באמירה שהמטופל מקבל סטטינים במינון מוגבר ויותר אין מה לעשות".

דר' ניקה גולדברג מהמרכז הרפואי על-שם טיש בניו-יורק שבארה"ב, מוסיפה: "המחקר מראה שישנן כמה אפשרויות להורדת כולסטרול וכולן מקטינות את הסיכון למחלות לב וכלי דם. תזונה ופעילות גופנית חייבים להיות חלק מכל תוכנית להורדת כולסטרול, ללא קשר לסוג התרופות שנוטלים. תזונה ופעילות גופנית הן בעלות יתרונות נוספים כמו ירידה במשקל והורדת לחץ דם גבוה".

ממצאי המחקר התפרסמו בכתב העת הרפואי של האגודה האמריקנית לרפואה בחודש ספטמבר 2016.

עוד על כולסטרול

עוד על מחלת לב

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …