הומוציסטאין גבוה

הומוציסטאין, שהוא תוצר פירוק של חומצת האמינו ההכרחית מטיונין, עלול להיות חומר בעל השפעה מזיקה. יותר ויותר עדויות מצביעות על כך שרמות גבוהות של הומוציסטאין הן גורם סיכון למחלות לב ללא תלות בגורמי הסיכון המוכרים, כמו רמות גבוהות של כולסטרול או לחץ דם גבוה. יותר ויותר רופאי לב מתייחסים ברצינות לקשר בין רמות גבוהות של הומוציסטאין לסיכון מוגבר למחלות לב. רמות גבוהות של הומוציסטאין עלולות להיות גורם סיכון גם לשבץ, לפקקת (טרומבוזה – תהליך בו טסיות הדם נדבקות זו לזו וחוסמות את כלי הדם),אוסטאופורוזיס, מחלות מעי דלקתיות (קרוןכיבים וכדומה), אלצהיימר, הפלות וסיבוכי הריון נוספים, ותת פעילות של בלוטת המגן. למרבה המזל ניתן להוריד רמות גבוהות של הומוציסטאין בקלות יחסית על-ידי השלמות תזונתיות של ויטמיני B.

תסמינים (סימפטומים) של הומוציסטאין גבוה

בדרך כלל אין סימפטומים ניכרים לעין לרמות גבוהות של הומוציסטאין. רק במקרים קיצוניים עלולים להיגרם הידלדלות מהירה של העצם והידבקות של טסיות דם. אצל ילדים עלולה להופיע הידרדרות מנטלית.

טיפול בהומוציסטאין גבוה

לסובלים מרמות גבוהות של הומוציסטאין מומלץ לצמצם את צריכת המזונות המעובדים, הבשר והשומן הרווי (כדי להקטין את הסיכון למחלות לב) ובנוסף מומלץ ליטול השלמה תזונתית המשלבת את ויטמין B12 עם ויטמין B6 וחומצה פולית.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

מכיוון שהומוציסטאין הוא תוצר פירוק של חומצת האמינו מטיונין, מומלץ לצמצם את צריכת המזונות העשירים בחומצת אמינו זו (בשר וביצים), ולהרבות בצריכת פירות וירקות ודגנים מלאים שנמצאו כמסייעים בהורדת רמות גבוהות של הומוציסטאין. במחקרים נמצא קשר בין עישון וקפאין לבין עליה ברמות ההומוציסטאין. הימנעות מעישון וצמצום צריכת קפאין עשויים לעזור.

טיפולי רפואה משלימה בהומוציסטאין גבוה

ויטמין B6, חומצה פולית וויטמין B12 אחראיים בגוף להמרת ההומוציסטאין לחומרים אחרים. נוכחותם בגוף מורידה בעקביות את רמות ההומוציסטאין בדם. השלמה תזונתית של ויטמינים אלה בשילוב עם בטאין היא דרך פשוטה ויעילה להורדת רמות גבוהות של הומוציסטאין והפחתת הסיכון למחלות לב.

סיכום

רמות גבוהות של הומוציסטאין בדם הם גורם סיכון למחלות לב, מומים מולדים, אלצהיימר, דיכאון, אוסטאופורוזיס, סיבוכי הריון ועוד. בדיקת דם פשוטה תגלה את הבעיה שאין לה תסמינים ניכרים לעין. השלמה תזונתית משולבת של ויטמין B6, חומצה פולית, ויטמין B12 ובטאין תסייע בצורה יעילה להוריד רמות גבוהות של הומוציסטאין ולהקטין את הסיכון. הפסקת עישון, צמצום צריכת קפאין וצמצום צריכת בשר וביצים (העשירים בחומצת האמינו מטיונין שממנה נוצר ההומוציסטאין) עשויים אף הם לשפר את המצב. 

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה …