תאי דם לבנים לחולי סרטן

אנמיה

אנמיה היא ירידה במספר כדוריות הדם האדומות, בהמטוקריט (מדד של נפח כדוריות הדם האדומות לאחר שעברו צנטריפוגה) ובכמות ההמוגלובין בדם. המוגלובין הוא החומר המכיל ברזל בכדוריות הדם האדומות שתפקידו להעביר את החמצן מן הריאות לרקמות. שלושת הערכים הללו נמדדים בבדיקת דם הנקראת ספירת דם. האנמיה נגרמת בדרך כלל ממחסור בברזל. הסיבות לאנמיה הנגרמת ממחסור בברזל אינה רק תוצאה של חוסרים תזונתיים. דימום כבד בזמן המחזור, כיבים מדממים, טחורים ודימומים במעיים כתוצאה משימוש בתרופות או סרטן המעי הגס ותרומות דם תכופות עלולים לגרום למחסור בברזל. 

תסמינים (סימפטומים) של אנמיה

התסמינים הנפוצים לאנמיה הם עייפות, לאות, חולשה, חוסר ריכוז ותפקוד לקוי של מערכת החיסון. העייפות נגרמת כתוצאה ממחסור בברזל הנדרש ליצור כמות נאותה של ATP שהוא מקור האנרגיה בגוף. אנמיה בשלב מתקדם מלווה בכאבי ראש, צלצולי אוזניים, רגישות, עור חיוור, תחושת נימול ברגלים וסינדרום הרגל חסרת המנוחה.

טיפול באנמיה

הטיפול המקובל כולל שילוב של תוספות ברזל עם איתור וטיפול בגורמים למחסור בברזל (דימומים תוך או חוץ גופיים). קיימות תרופות ברזל רבות שתופעות הלוואי הנפוצות שלהן הן עצירותשלשול, בחילה והקאות. לסובלים מתופעות הלוואי מומלץ לקחת את התרופות לסירוגין.

שינויים מומלצים בתזונה

מחסור של ברזל בתזונה עלול להיות הגורם לחלק מבעיית האנמיה. המזונות העשירים בברזל הם בשר, עוף ודגים. מזונות מן הצומח העשירים בברזל הם פירות יבשים, ירקות ירוקי עלים, יין ומולסה. שתיית קפה ותה מפריעה בספיגת הברזל. גם סיבים תזונתיים מקשים על ספיגת הברזל. הזקוקים לתוספת ברזל טוב יעשו אם ייטלו את השלמות הברזל שלא בזמן ארוחות עתירות בסיבים תזונתיים.

טיפולי רפואה משלימה באנמיה

לפני שמטפלים במחסור בברזל, חשוב ביותר שהרופא המטפל יאבחן בדייקנות את הגורמים למחסור (כיב מדמם, תרופות וכדומה). לאחר גמר האבחון השלמות תזונתיות של ברזל הן הכרחיות. המינון היומי המקובל למבוגרים הוא 100 מ"ג ביום. למרות שהתסמינים של אנמיה הנגרמת ממחסור בברזל נעלמים יחסית מהר, חשוב להמשיך ולקחת את השלמות הברזל במינונים קטנים למשך חצי שנה לפחות. לסובלים ממחסור כרוני בברזל רצוי להתמיד בנטילת מולטי-ויטמין על בסיס יומי (רוב הנוסחאות מכילות 18 מג ברזל). נטילת ויטמין C במקביל לנטילת השלמות ברזל משפרת את ספיגתו, ושילוב ויטמין A מיעל את תהליך הקטנת המחסור בברזל. אין להשתמש בהשלמות תזונתיות של ברזל אם אין מחסור בברזל.

סיכום

אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל עלולה להיגרם ממחסור תזונתי אך גם כתוצאה מדימומים פנימיים (כיב מדמם, סרטן המעי הגס, תרופות) ומדימומים חיצונים (מחזור, טחורים) לאחר אבחון הגורמים לאנמיה ניתן להשלים את המחסור בעזרת תרופות (שיש להן תופעות לוואי) או השלמות תזונתיות של ברזל או מזון עשיר בברזל. 

עדכון אחרון – 14/7/10

 

 

 

אולי יעניין אותך...

משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה …