דלקת אוזניים

מחלת הילדים השנייה בשכיחותה, אחרי הצטננות, היא דלקות באוזן התיכונה. ליותר מ- 75% מהילדים תהיה, לפחות פעם אחת, דלקת אוזניים עד הגיעם לגיל 3. כדי להבין איך מתפתחת דלקת אוזניים, חשוב להבין איך פועלת האוזן.

איך פועלת האוזן?

הקול המיוצר מגלי אנרגיה בלתי נראים, גורם לתנודות באוויר. בכל פעם שאנו שומעים קול, מבנים מסוימים המצויים באוזן קולטים את תנודות האוויר ומעבירים את המידע למוח. 
האוזניים, שאחראיות על השמיעה ועל שמירת שיווי משקל, בנויות משלושה חלקים: האוזן החיצונית, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית. האוזן החיצונית בנויה מאפרכסת ומתעלת השמע. גלי הקול נקלטים באפרכסת ומועברים בתעלת השמע לאוזן התיכונה. האוזן התיכונה מורכבת מעור התוף ומשלוש עצמות זעירות. גלי הקול מרעידים את עור התוף ושלושת העצמות מגבירות ומעצימות את התנודות המועברות לאוזן הפנימית. באוזן הפנימית מתורגמות התנודות לאותות חשמליים הנשלחים בעצב השמע למוח. במוח מתרגמים האותות חזרה לקול.

הקשר בין אף, אוזן וגרון

בין האוזן התיכונה לבין הלוע העליון (מאחורי האף) ישנו מעבר קטן. זהו צינור המקשר ביניהם ומשמש להשוואת לחץ האוויר בין שני צידי עור התוף. כאשר לחץ האוויר בשני הצדדים אינו זהה נפגם תפקודה של האוזן התיכונה. צינור זה משמש גם לניקוז הלחה מן האוזן התיכונה לגרון.

לעתים נפגם תפקודו של הצינור המקשר בין האוזן התיכונה ובין הלוע העליון. כאשר הילד מצטנן או שאלרגיה פוגעת בחלל האף עלול הצינור להיחסם על-ידי גודש במעטה הצינור או על-ידי הפרשה מוגברת של לחה. החסימה גורמת להצטברות נוזלים בחלל האוזן התיכונה, המכיל בדרך כלל רק אוויר. עם הנוזלים עלולים להילכד גם חיידקים או נגיפים ולהתרבות במהירות, דבר שיוביל, בסופו של דבר, לדלקת באוזן התיכונה.

מהי דלקת האוזן התיכונה (אוטיטיס מדיה)?

אוטיטיס מדיה פירושה דלקת באזור האוזן התיכונה. ישנם כמה סוגים של דלקות, אך השכיחה שבהן היא דלקת אוזן חמורה. בדלקת כזו ישנה נוכחות של נוזל, מוגלה בעיקר, באוזן התיכונה עם תסמינים של כאב ואדמומית בעור התוף המלווים לעתים בחום.

סוגים אחרים של אוטיטיס מדיה הם אלה הממושכים (כרוניים) יותר באופיים, או אלה בהם הנוזל הלכוד באוזן התיכונה אינו מזוהם. אבחון מדויק של סוג הדלקת יאפשר לרופא להתאים את הטיפול הרצוי לבעיה. לא בכל סוגי דלקות האוזניים יש הכרח בטיפול אנטיביוטי.

מדוע ילדים לוקים יותר בדלקת אוזניים?

ילדים מפתחים דלקות אוזניים בתדירות גבוהה יותר בארבע שנות חייהם הראשונות מן הסיבות הבאות:

  1. הצינור המחבר בין האוזן התיכונה לבין הלוע העליון, קצר יותר ואופקי יותר מזה של מבוגרים, דבר המקל על פלישת חיידקים ונגיפים לחלל האוזן התיכונה. הצינור גם צר יותר, דבר ההופך אותו למועד יותר לחסימות.
  2. השקדים, שהם מבנים דמויי בלוטה הנמצאים בלוע העליון בסמוך לפתח הצינור המחבר בין האוזן התיכונה לבין הלוע העליון, הם גדולים יחסית אצל ילדים, ולכן עלולים לחסום אותו.
  3. המערכת החיסונית של הילדים מגיעה לבשלותה בגיל 7 לערך. מסיבה זו ילדים קטנים ותינוקות מתקשים יותר במאבק בגורמי זיהום, כגון: חיידקים ונגיפים.

סיבות נוספות התורמות להגברת שכיחות דלקות אוזניים בקרב ילדים הן: חשיפה לעשן סיגריות, האכלה בבקבוק, עונת החורף, היסטוריה משפחתית של זיהומי אוזניים ועוד.

תסמינים (סימפטומים) של דלקת אוזניים

עוצמת תסמיני דלקות אוזניים יכולה להיות בין מתונה ביותר לבין חריפה  ביותר. הנוזל שנלכד בחלל האוזן התיכונה עלול ללחוץ על עור התוף ולגרום לכאבי אוזניים. הילד הבוגר יתלונן על כאב אוזניים, אך אצל הילד הרך נצפה במשיכות טורדניות באוזן, במסכנות ובבכי מוגבר. 
שכיבה במיטה, לעיסה ויניקה עלולים לגרום ללחץ מכאיב באוזן התיכונה ולכן הילד יאכל פחות ויתקשה לישון. 
אם לחץ הנוזלים באוזן התיכונה הולך ומתגבר, עלול עור התוף להתבקע. התבקעות עור התוף תביא לניקוז הנוזלים, לשחרור הלחץ על עור התוף ולהקלה בכאב, אך עלולה לפגום בשמיעה. 
הצטברות הנוזלים בחלל האוזן התיכונה עלולה לגרום לקשיי שמיעה. הילד עלול שלא להגיב לקולות רכים, יגביר באופן מוגזם את הקול בטלוויזיה, ידבר בקול רם מן הרגיל ולא יהיה מרוכז בלימודיו בגן או בבית הספר.
לכאבי האוזניים, שהם התסמין העיקרי של דלקות באוזן התיכונה, מתלווים לעתים חום, בחילה, הקאות וסחרחורת.

האם דלקת אוזניים מידבקת וכמה זמן היא נמשכת?

דלקת אוזניים אינה מדבקת, אך הצטננות שעלולה לגרום לה היא מדבקת. דלקת אוזניים, ברוב המקרים, חולפת מעצמה תוך יומיים או שלושה ללא כל טיפול מיוחד. אם הרופא החליט על מתן אנטיביוטיקה, זמן הטיפול הוא כעשרה ימים.

טיפול בדלקת אוזניים

אם יש חשש שהילד לקה בדלקת אוזניים, חשוב ביותר לגשת לרופא כדי לבצע אבחון מדויק. כדי לבדוק את מצבה של האוזן ישתמש הרופא במכשיר הנקרא אוטוסקופ. זהו מכשיר קטן הדומה לפנס שבעזרתו ניתן לראות את עור התוף. לשם קביעת אופי הטיפול יבחן הרופא את סוג הזיהום באוזן וחומרתו, יברר באיזו תכיפות לוקה הילד בדלקות באוזן התיכונה, וכמה זמן נמשכה הדלקת. בנוסף ייקח הרופא בחשבון את גיל הילד, את גורמי הסיכון להם חשוף הילד והאם הזיהום עלול לפגום בשמיעתו של הילד.

העובדה שרוב הזיהומים באוזן התיכונה חולפים מעצמם הובילה רופאים רבים להמליץ על טיפול שעיקרו מעקב בלבד אחר הבעיה תוך נתינת תרופות לשיכוך כאבים ללא טיפול אנטיביוטי במשך מספר ימים. אותם רופאים נמנעים ממתן אנטיביוטיקה כטיפול ראשוני, מן הטעמים הבאים: טיפול אנטיביוטי לא יעזור אם מקור הזיהום הוא נגיף. כמו כן טיפול כזה לא יעלים את הנוזלים שהצטברו באוזן התיכונה. לטיפול אנטיביוטי תופעות לוואי ואין הוא משכך את הכאב ב- 24 השעות הראשונות. שימוש תכוף מדי באנטיביוטיקה עלול להוביל להתפתחות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה ולהקשות על טיפולים עתידיים.

לילדים הלוקים בדלקות אוזניים חוזרות ונשנות ירשום הרופא טיפול אנטיביוטי יומי למניעת זיהומים עתידיים. להקלה על כאבי האוזניים ניתן להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם רופא או לבקש מן הרופא טיפות אוזניים לשיכוך כאבים.

שינויים מומלצים באורח חיים

מספר שינויים באורח החיים עשוי לצמצם את הסיכון להתפתחות דלקות אוזניים בקרב ילדים: 
הזנת התינוק בחלב אם במשך 6 חודשים לפחות תסייע במניעת התפתחות מוקדמת של זיהומי אוזניים. אם הילד ניזון מבקבוק, יש להחזיקו בזוית קלה כלפי מעלה ולא להאכילו בשכיבה. 
רצוי ביותר להפחית את חשיפת הילד לעשן סיגריות. 
רצוי שילד המועד לדלקות אוזניים חוזרות ונשנות יצמצם את חשיפתו לקבוצות גדולות של ילדים. הצטננויות ומחלות אחרות של דרכי הנשימה העליונות מופצות במהירות בין ילדים ועלולות להוביל להתפתחות דלקות אוזניים. 
שמירה על היגיינה אישית של הילד והוריו תסייע במניעת הדבקות בחיידקים הגורמים להצטננות וכך תפחית את שיעור דלקות האוזניים. 
הקפדה על נטילת חיסונים במועד תסייע אף היא למניעת דלקות אוזניים.

התערבות ניתוחית בדלקת אוזניים

אצל ילדים מסוימים, במיוחד כאלה הסובלים מירידה מתמשכת בשמיעה או מאיחור בדיבור, יש צורך לעתים בניתוח בצינור המחבר בין האוזן התיכונה לבין הלוע העליון. במקרים מסוימים יציע רופא אף, אוזן וגרון הכנסת כפתורי אוזניים בעור התוף כאמצעי לניקוז הנוזלים המצטברים בחלל האוזן התיכונה וכדרך להשוואת לחצי האוויר בשני צידי עור התוף לשיפור השמיעה.

סיכום

דלקות אוזניים הן הסיבה השנייה בשכיחותה לתחלואה בגיל הרך אחרי הצטננות או התקררות. הבעיה נפוצה בקרב הילדים בעיקר בגלל העובדה שהצינור המחבר בין האוזן התיכונה לבין הלוע העליון קצר יותר ואופקי יותר מזה של מבוגרים, דבר המקל על פלישת חיידקים ונגיפים לחלל האוזן התיכונה. הצינור גם צר יותר, דבר ההופך אותו למועד יותר לחסימות. התסמין המובהק לבעיה הוא כאב אוזניים המלווה לעתים בחום, בבחילה, בהקאות ובסחרחורת. הסיבה לכאב באוזן היא הצטברות של נוזלים, לרוב מוגלה, בחלל האוזן התיכונה הלוחצים על עור התוף. חלק נכבד מדלקות האוזניים חולף מעצמו תוך יומיים שלושה וניתן להקל על הילד עם תרופות ללא מרשם רופא לשיכוך כאבים או לקבל מן הרופא טיפות אוזניים לשיכוך כאבים. אם הדלקות חוזרות ונשנות או שאינן נפתרות מעצמן ירשום הרופא טיפול אנטיביוטי (אם מקור הזיהום הוא מחיידקים). במקרים מסוימים ימליץ הרופא על התקנת כפתורי אוזניים בעור התוף כדי לנקז את הנוזלים מחלל האוזן התיכונה וכדי לשפר את השמיעה.

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

טיפולים מזויפים באוטיזם

טיפולים מזויפים באוטיזם – לא עוזרים ויכולים להיות מסוכנים

טיפולים מזויפים באוטיזם שאינם מוכחים לא יעזרו ויכולים להיות מסוכנים, כך נאמר במנהל המזון והתרופות …