מתיחת שריר

פולימיאלגיה ראומטיקה

רובנו סובלים, מדי פעם, מהתכווצויות שרירים או מכאבי שרירים, במיוחד לאחר פעילות גופנית נמרצת. אם חשים נוקשים וכואבים כל הזמן, יש אפשרות שלקינו בפולימיאלגיה ראומטיקה. זוהי הפרעה דלקתית הגורמת לכאב ולנוקשות במספר רב של שרירים, בעיקר בצוואר, בכתפיים, בירכיים ובאגן הירכיים. למרות שאצל חלק מן הלוקים בהפרעה מתפתחים התסמינים בהדרגה, אצל חלק ניכר מהם מופיעה ההפרעה באופן פתאומי ונמרץ. אנשים הלוקים בפולימיאלגיה ראומטיקה יכולים ללכת לישון בריאים וחשים בטוב, ולהתעורר בבוקר כשהם כואבים ונוקשים עד מאוד. 
הסיבה להופעת המחלה אינה ידועה, אך היא נגרמת, כנראה, בגלל בעיות במערכת החיסונית, בגלל סיבות תורשתיות אולי, או גורמים סביבתיים. לתהליך ההזדקנות יש, כנראה, חלק בהופעת המחלה משום, שכמעט תמיד, היא מתחוללת אצל אנשים בני 50 שנים ומעלה. 
המחלה חולפת מעצמה, בדרך כלל, תוך שנה עד שנתיים, באותו אופן מיסתורי בו היא הופיעה. אך אין הכרח לשאת בכאב ובמוגבלות למשך חודשים או שנים. מינונים גבוהים של אספירין או תרופות נוגדות דלקת אחרות, יקלו על תסמינים קלים עד בינוניים. בכאבים קשים ניתן לטפל באמצעות פרדניסון שהיא תרופה רבת עוצמה ממשפחת הקורטיזונים. הכאב חולף, בדרך כלל, תוך 24 עד 48 שעות.

תסמינים (סימפטומים) של פולימיאלגיה ראומטיקה

פולימיאלגיה ראומטיקה גורמת לנוקשות ולכאבים בינוניים עד קשים בשרירי הירכיים, האגן, הכתפיים, הזרועות והצוואר. אצל רוב הלוקים בהפרעה מופיע הכאב בשני אזורים לפחות. בתחילה, עלול הכאב להופיע בצד אחד של הגוף, אך עם התקדמות המחלה, מתפשטים התסמינים לשני הצדדים.
הנוקשות, בדרך כלל, חמורה יותר בבוקר או לאחר ישיבה או שכיבה ממושכות. לעתים עלולים התסמינים להיות חמורים דיים בכדי לגרום ליקיצה משנת הלילה.
הכאב והנוקשות מתחוללים, בדרך כלל, באופן פתאומי, אך לעתים גם מתפתחים בהדרגה. בנוסף לתסמינים המרכזיים, עלול הלוקה בפולימיאלגיה ראומטיקה לחוש בעייפות, לרדת במשקל מבלי שהתכוון לכך, לסבול מחולשה ומתחושה כללית שאינו חש בטוב, ולעתים תלווה המחלה בחום קל.
כ- 15% מן הלוקים במחלה סובלים גם ממחלה הנקראת דלקת עורק הצדע. זוהי מחלה הגורמת לעורקים ברקות ולפעמים גם לעורקים בצוואר ובזרועות להתנפח ולהיות דלוקים.

הגורמים לפולימיאלגיה ראומטיקה

פולימיאלגיה ראומטיקה היא תסמונת הקשורה בדלקת מפרקים, שגורמת לתחושות של כאב ונוקשות בשרירים, בגלל דלקת מתונה במפרקים וברקמות סביבן. רוב מקרי הדלקת מתחוללים במפרקי הירכיים ובמפרקי הכתפיים, אך עלולים להתפתח בכל מקום בגוף. באופן כללי, הדלקת אינה כה חמורה כמו במקרים של דלקות מפרקים שיגרוניות. 
הדלקת, בהפרעה זו, מתחוללת כאשר תאי הדם הלבנים, אשר, במצב תקין, מגנים על גופנו מפני פלישתם של חיידקים ונגיפים, תוקפים את המעטה הפנימי של המפרקים. חוקרים אינם יודעים לבטח מהן הסיבות לתגובה חיסונית בלתי תקינה זו, אך משערים שגורמי תורשה וסביבה מעורבים בה. 
קיימות מספר ראיות המצביעות על קשר בין פולימיאלגיה ראומטיקה לבין נגיפים מסוימים, כמו הנגיף הגורם לדלקות בדרכי הנשימה החל מהצטטנות וכלה בדלקת ריאות. 
ככל שעולה הגיל גדל הסיכון להופעת ההפרעה. נשים מועדות פי 2 יותר מגברים ללקות במחלה. אנשים שלקו בדלקת עורק הצדע מועדים יותר ללקות בפולימיאלגיה ראומטיקה, כ- 50% מהם ילקו בה.

מתי יש לגשת לרופא?

בכל מקרה של חשש חשוב לגשת לרופא כדי לשלול או לאושש את קיומה של המחלה. חלק מן הלוקים בפולימיאלגיה ראומטיקה נוטים להשהות את הפניה לקבלת עזרה רפואית משום שהם סבורים כי, עם ההזדקנות, זהו מהלך חיים תקין לסבול מכאבי שרירים ומנוקשות בהם. כאב ממושך אינו, אף פעם, מהלך חיים תקין, ומכיוון שניתן לטפל בהצלחה בהפרעה, כדאי לחסוך חודשים ושנים של כאב ומוגבלות בלתי הכרחיים.

אבחון של פולימיאלגיה ראומטיקה

סימני פולימיאלגיה ראומטיקה ותסמיניה דומים למספר מצבי בריאות אחרים כמו: דלקת מפרקים שגרונית או פולימיוזיס שהיא דלקת שרירים הגורמת להיחלשותם. מסיבה זו, אבחון ההפרעה כפולימיאלגיה ראומטיקה יעשה רק לאחר שנשללו מצבי הבריאות האחרים.
במהלך האבחון יבחן הרופא את העבר הרפואי, את התסמינים הנוכחיים ויערוך בדיקה גופנית מקפת. סביר להניח כי תתבקשנה מספר בדיקות דם בכדי לאמת את האבחון.
שקיעת דם. אם חושש הרופא שלקית בפולימיאלגיה ראומטיקה הוא יזמין בדיקת שקיעת דם בה ימדדו קצב ושיעור שקיעת מוצקי הדם בנוזל הדם. בעת נוכחותה של דלקת בגוף, קצב שקיעת מוצקי הדם הוא מהיר. במחלות מפרקים אחרות עלולה להופיע שקיעת דם מהירה ולכן בדיקה זו בלבד אינה מספקת כדי לאושש את האבחון.
גורם שיגרוני (RF). זהו נוגדן (חלבון המיוצר על-ידי המערכת החיסונית) הנמצא, לעתים תכופות, בדמם של הלוקים בדלקת מפרקים שגרונית, אך איננו נמצא בדמם של הלוקים בפולימיאלגיה ראומטיקה. בדיקה זו מסייעת לרופא לחדד את אבחנתו.
טסיות ותאי דם אדומים. בעת מחלת פולימיאלגיה ראומטיקה מספרם של תאי הדם האדומים וטסיות הדם אינו תקין. ברוב המקרים מספרם גבוה מן התקין ובמיעוטם מספרם נמוך מן התקין.
CRP. זהו חלבון המיוצר בכבד כתגובה להופעת זיהום או פציעה בגוף. רמות גבוהות שלו בדם מצביעות על קיומה של דלקת.
אם האבחון המדויק הוא פולימיאלגיה ראומטיקה, יבקש הרופא לבדוק גם אפשרות לקיומה של הפרעה הנקראת דלקת עורק הצדע. כ- 15% מן הלוקים בפולימיאלגיה ראומטיקה סובלים גם מדלקת עורק הצדע.

סיבוכים של פולימיאלגיה ראומטיקה

הסיבוך הרציני ביותר של פולימיאלגיה ראומטיקה הוא דלקת עורק הצדע. הפרעה זו גורמת למעטה הפנימי של העורקים להיהפך לדלוקים ולנפוחים. דלקת עורק הצדע עלולה לפגוע בעורקי הצוואר והזרועות, אך עיקר פגיעתה הוא בעורקי הרקות. אם הבעיה אינה מטופלת היא עלולה לגרום לאיבוד הראיה, לשבץ או למפרצת (החלשות דופן העורק והתנפחות האתר הפגוע בצורת בלון) בעורק הראשי העובר בחלל הבטן. 
פולימיאלגיה ראומטיקה עצמה אינה גורמת לסיבוכים קשים אחרים, אך טיפול תרופתי בה, באמצעות קורטיזונים, עלול לגרום למספר סיבוכים.

טיפול בפולימיאלגיה ראומטיקה

שינויים מומלצים באורח חיים ובתזונה

פעילות גופנית עשויה להפחית כאבי פולימיאלגיה ראומטיקה ולשפר את תחושת הבריאות. פעילות גופנית תסייע גם בשמירה על משקל גוף תקין בעת טיפול תרופתי של קורטיזון. הדגש צריך להיות על פעילות גופנית מתונה וסדירה, כגון: שחיה, הליכה או רכיבה על אופני כושר. ביצוע מתיחות מתונות חיוני לשמירת גמישות השרירים והמפרקים. אם לא עסקת קודם לכן בפעילות גופנית, יש להתחיל בפעילות בהדרגה, ולהיוועץ ברופא בתכנונה. 
כאשר השרירים כואבים ונוקשים, חשוב להתאים את קצב החיים ואורחותיו למצב החדש. נסה להמיר משימות נמרצות החוזרות על עצמן בפעילויות קלות יותר כדי למנוע עומס על השרירים הכואבים.

תזונה נכונה בעת הטיפול תסייע במניעת בעיות, כגון: הידלדלות העצמות, יתר לחץ דם וסוכרת, או בצמצום הקף הבעיות. תזונה בריאה תעניק תמיכה למערכת החיסונית. יש לשים דגש על צריכת שפע ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, בשר דל שומן ודגים, ולצמצם צריכה של מלח, סוכר ואלכוהול. חשוב להקפיד על כמויות נאותות של סידן וויטמין D, אותם ניתן לתגבר גם באמצעות השלמות תזונתיות. 


עדכון אחרון – 27/7/2010

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

שבר ליס פרנק

שבר ליספרנק

שבר ליספרנק הוא פציעה בחלק האמצעי של כף הרגל. מטופלים עם פציעות ליספרנק חווים נפיחות …