זיהום

זיהום נגרם כתוצאה מפלישת מיקרואורגניזמים זרים לגוף, כגון: חיידקים, נגיפים או פטריות. לא כל המיקרו-אורגניזמים גורמים לזיהום בגוף ולא כל חשיפה למיקרו-אורגניזמים מחוללי זיהום גורמת תמיד להופעת תסמיני זיהום. למערכת החיסון תפקיד מרכזי בקביעת יכולתו של הגוף להלחם בזיהומים. הצטננות, כאב גרון, שיעולדלקות אוזנייםדלקות בדרכי השתןאקזמהפצעי קור הם כמה דוגמאות של זיהומים נפוצים.

תסמינים (סימפטומים) של זיהום

תסמיני זיהום (אינפקציה) כוללים: תחושה מקומית של חמימות, אדמומית, נפיחות, ריח רע וכאב. במקרים חמורים יכללו התסמינים גם חום, רעידות, בחילה, הקאות, שלשול ועייפות.

טיפול בזיהום

הטיפול המקובל בזיהום בקטריאלי (חיידקים) הוא אנטיביוטיקה לסוגיה, כגון פניצילין, סולפה וכדומה. לזיהום וירלי (נגיפים) אין טיפול תרופתי מובהק ועיקר הטיפול נועד להקלת התסמינים השונים. במקרים חמורים של זיהום עלולה להידרש התערבות ניתוחית כדי להסיר את הרקמה הנגועה ולמנוע את התפשטות הזיהום או כדי לנקז את המוגלה מהאזור המזוהם.

שינויים מומלצים בתזונה

לאיכות התזונה יש תרומה משמעותית לתפקוד המערכת החיסונית. תפקוד מיטבי של מערכת החיסון מאפשר לגוף להתמודד ביעילות עם גורמי הזיהום השונים. הגבלת כמות הסוכר המוסף בתזונה מקובלת על ידי המטפלים ברפואה משלימה כמחזקת את יכולת תאי הדם הלבנים להשמיד חיידקים. צריכה גבוהה של אלכוהול פוגעת בתפקודם של כמה ממנגנוני מערכת החיסון, וצריכה גבוהה של שומנים רוויים מפחיתה את פעילותם של תאי מערכת החיסון שתפקידם לקטול מיקרו-אורגניזמים זרים. רגישויות למזון ומזונות מעוררי אלרגיה עלולים לגרום לזיהומים חוזרים ונשנים. איתור מחוללי הרגישות בעזרת הרופא והימנעות מהם עשויה לסייע.

שינויים מומלצים באורח חיים

לחץ נפשי ממושך עלול לדכא את פעילות מערכת החיסון ולהגביר את הסיכון להופעת זיהומים. טיפול יעיל בגורמי הלחץ והמתח הנפשי עשוי להועיל. פעילות גופנית מתונה וסדירה מגבירה את יעילות מערכת החיסון ועשויה לסייע במניעת זיהומים.

טיפולי רפואה משלימה בזיהום

סיכום

זיהום מתחולל כאשר בקטריה (חיידק) או וירוס (נגיף) או פטרייה מצליחים להתנחל ברקמות הגוף. כתוצאה מהצלחתם עלולים להופיע תסמינים שונים הכוללים: נפיחות, כאב, דלקת, חום ועוד. הופעת התסמינים מצביעה על ניסיון מערכת החיסון להתגבר על גורמי הזיהום ולהכריע אותם. תרופות אנטיביוטיות מסייעות למערכת החיסון להתגבר על הזיהום על-ידי קטילת הבקטריות (החיידקים). במקרים של זיהום שמקורו בווירוסים ניתנות תרופות להקלה על התסמינים. (אנטיביוטיקה אינה קוטלת וירוסים). בזיהומים פטרייתיים ניתנות תרופות אנטי פטרייתיות  השלמות תזונתיות וצמחי מרפא מחזקים את מערכת החיסון ובכך מסייעים למניעת הופעת זיהומים או לצמצום הופעתם. ויטמין C ואכיניצאה הם בעלי יכולת אנטי וירלית ועשויים לסייע בקיצור משך המחלה הזיהומית או בהקטנת חומרתם של התסמינים. במקרים קשים של זיהום יש לעתים צורך בהתערבות ניתוחית להסרת הרקמה המזוהמת לשם מניעת התפשטות הזיהום או לשם ניקוז המוגלה בזיהום חריף. 

עדכון אחרון – 22/07/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

זאבת

זאבת (לופוס)

זאבת (לופוס) היא מחלה אוטואימונית דלקתית כרונית שמתחוללת כאשר המערכת החיסונית שלנו תוקפת את רקמות …