דלקת פרקים ראומטית

דלקת פרקים ראומטית (ארטריטיס ראומטי RA) היא מחלה דלקתית כרונית בה מערכת החיסון תוקפת מפרקים שונים בגוף ולעיתים גם רקמות אחרות. הגורם למחלה זו אינו ידוע. 

תסמינים (סימפטומים) של דלקת פרקים ראומטית

התסמין הנפוץ ביותר לדלקת מפרקים ראומטית הם כאבי מפרקים ונוקשות בוקר של המפרקים. המפרקים נפגעים מהמחלה בדרך כלל בשני צידי הגוף בו זמנית ובעיקר באצבעות, בשורש כף היד, בברכיים וברגליים. במפרקים הנגועים יש תחושה של חום ונפיחות. לסובלים מארטריטיס ראומטי יש לעתים חולשה, עייפות, ירידה במשקל ואף חום.

טיפול בדלקת פרקים ראומטית

מטרת הטיפול התרופתי המקובל היא להפחית כאב ולהאט את התקדמות המחלה. הטיפול כולל תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות (NSAIDs ), תרופות אנטי ראומטיות, קורטיזונים, מדכאי חיסון ולעתים תרופות כימותרפיות. במקרים חמורים נדרשים ניתוחים כגון: השתלת תותב למפרק או תיקון עיוותי מפרקים חמורים.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

טיפולי רפואה משלימה בדלקת פרקים ראומטית

סיכום

ארטריטיס ראומטי (RA) היא מחלה דלקתית כרונית הנגרמת כנראה מתקלה במערכת החיסון. מערכת זו שאמורה לתקוף ולהשמיד גורמי חוץ הפולשים לגוף, תוקפת מסיבה לא ברורה את רקמות הגוף עצמו. כאשר המתקפה מתרכזת באזור המפרקים אנו סובלים מדלקת מפרקים ראומטית. בעיית מפרקים זו היא נדירה יחסית בהשוואה לאוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוסים), ממנה סובלים חלק נכבד מן האנשים מעל לגיל 55 . תסמיני שתי המחלות דומים – כאב במפרקים ונוקשות. אחד ההבדלים הבולטים ביניהן הוא שבדלקת מפרקים ראומטית הבעיה, בדרך כלל מופיעה בשני צידי הגוף בעת ובעונה אחת ויש לה לעתים תכונה של נדידה בין המפרקים השונים. הטיפול המקובל נועד להעניק הקלה בכאב ובנוקשות בעזרת תרופות רבות. כאשר המצב מחמיר יש לעתים צורך בהתערבות ניתוחית להחלפת המפרק הפגוע בתותב או בטיפול ברצועות במקרים של מפרקים מעוותים. צמחי מרפא והשלמות תזונתיות יכולים להועיל בהפחתת התסמינים. הבולטים שבהם הם שמן דגים (אומגה 3), שמנים שעשירים בחומצת שומן מסוג GLA, שמנים ארומטיים לשימוש חיצוני וצמחי מרפא אנטי דלקתיים. 

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

זאבת

זאבת (לופוס)

זאבת (לופוס) היא מחלה אוטואימונית דלקתית כרונית שמתחוללת כאשר המערכת החיסונית שלנו תוקפת את רקמות …