תרומת פעילות גופנית לבריאות ולאיכות חיים

שפע של הוכחות מצביע על תרומת פעילות גופנית להגברת הבריאות ולשיפור איכות החיים, ללא תלות בגיל, החל בילדות וכלה בקשישות. על אף זאת, עבור אנשים רבים, ניצול הפנאי באופן סביל בלבד, כמו צפייה בטלוויזיה, גלישה באינטרנט, משחקי מחשב או משחקי וידאו, הוא התחליף המועדף במקום אורח חיים שמשלב פעילות גופנית בשעות הפנאי.

מיליוני אנשים בעולם אינם זזים מספיק כדי להגיע לסף המינימלי של פעילות גופנית שתאפשר שמירה על בריאות טובה. סף זה מצריך שריפה של לפחות 700-1,000 קלוריות בשבוע על-ידי אימון גופני כזה או אחר.

התועלות שגלומות באימון גופני יכולות להישמע כטובות מדי מכדי להיות אמתיות  אך עשרות שנות מחקר מדעי מעמיק שבות ומאשרות שאימון גופני משפר את הבריאות ויכול להאריך את תוחלת החיים תוך כדי שמירה על איכותם. תוספת צנועה של חצי שעת פעילות גופנית מתונה ביום יכולה לסייע לנו להימנע ממחלות רציניות רבות, כולל מחלת לב, סוכרת, דיכאון, וכמה סוגים של סרטן, במיוחד סרטן השד וסרטן המעי הגס. אימון גופני סדיר יכול לסייע בשינה טובה יותר, בהפחתת מועקות ולחצים, בשליטה במשקל הגוף, בשיפור מצב הרוח, בחידוד התפקודים התפיסתיים (ריכוז, למידה וזכירה), ובשיפור חיי המין.

תוכנית טובה של אימון גופני מכילה ארבעה רכיבים: פעילות אירובית, תרגילי כוח, תרגילי גמישות ותרגילי שיווי משקל. לכל רכיב תרומה משלו לגופנו.

לוחמים במחלות בעזרת פעילות גופנית אירובית

פעילות אירובית (פעילות כמו הליכה, ריצה, שחיה ורכיבה על אופניים שמגבירה את שיעור דופק הלב, ומגבירה את קצב הנשימות) היא במרכזה של כל תוכנית לשיפור הכושר הגופני. רוב כמעט מוחלט של מחקרים שבוחן את התועלות הגלומות בפעילות גופנית למלחמה במחלות נסב סביב פעילות שממריצה את מערכת כלי הדם והלב כגון: הליכה, ריצה, שחיה ורכיבה על אופניים. מומחים ממליצים להתאמן בעוצמה בינונית בעת ביצוע פעילות גופנית אירובית. רמה זו של עוצמה בטוחה כמעט לכל אחד ומספקת את תועלות הבריאות הרצויות. תועלות בריאות נוספות ניתנות להשגה על-ידי הגברת עוצמת האימון הגופני.

מגנים על העצמות בעזרת פעילות גופנית של תרגילי כוח

תרגילי כוח או תרגילי אימון מול התנגדות (משקולות חופשיות, מכונות של משקולות או אימון עם רצועות אלסטיות) חשובים ביותר לבניית שרירים ולהגנה על השלד.

עצמות מאבדות סידן ונחלשות ברבות הזמן, אך תרגילי חיזוק יכולים לסייע בהאטה ולפעמים גם בהיפוך מגמה זו. תרגילי חיזוק אינם רק משפרים את מראה גופנו וגורמים לנו להרגיש טוב יותר, תוצאתם המידית היא בשיפור ביצועים בחיי יומיום, כמו טיפוס במדרגות ובנשיאת חפצים. שרירים חזקים יותר פירושם גם תנועתיות ושיווי משקל טובים יותר. כך אנו מקטינים את הסיכון לנפילות, לחבלות ולפציעות. ואם לא די בכך, הגדלת מסת השרירים מסייעת בשמירה על משקל הגוף משום ששריר שורף יותר קלוריות משומן.

מקלים על כאבי גב בעזרת תרגילי גמישות

תרגילי גמישות או תרגילי מתיחות הם הרכיב השלישי בתוכנית מאוזנת לשיפור הכושר הגופני. השרירים נוטים להתקצר ולהיחלש ברבות הזמן. סיבי שרירים קצרים ונוקשים יותר הופכים אותנו למועדים יותר לפציעות, לכאבי גב ולעקות. ביצוע סדיר של תרגילים שמותחים את הסיבים האלסטיים שמקיפים את השרירים, הגידים והרצועות יכול להוות פעולת נגד לתהליך זה. מתיחות משפרות את היציבה ואת שיווי המשקל.

נמנעים מנפילות בעזרת תרגילי שיווי משקל

חוש שיווי משקל נוטה להתערער ברבות הזמן. ביצוע סדיר של תרגילי שיווי משקל הוא אחת הדרכים הטובות ביותר להגן על עצמנו מפני נפילות שעלולות לגרום לנכות זמנית או קבועה. תרגילי שיווי משקל אורכים דקות ספורות בלבד וקל לשלבם בשלבי החימום של האימון הגופני. תרגילי חיזוק רבים משמשים גם כתרגילי שיווי משקל. תנועות שמגבירות שיווי משקל הן חלק חשוב בשיטות אימון גופני שונות כמו טאי-צי, יוגה, פילאטיס ושיטת פלדנקרייז.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …