שרידות מסרטן השד

טיהור רעלים מהגוף

טיהור רעלים מהגוף או בשמו המקצועי Detox מתייחס, בראש ובראשונה להליכים רפואיים שמטרתם לסלק מהגוף רמות מסוכנות של אלכוהול, סמים או רעלים. בשנים האחרונות מתרבים הפרסומים שדוחקים בנו להסיר רעלים לכאורה, שנטען שהם הסיבה כמעט לכל בעיה מכאבי ראש לנפיחות בבטן, כאבי מפרקים, עייפות, ודיכאון. מוצרי טיהור נמכרים במקומות רבים, חלקם מתיימר לטהר אברים ספציפיים וחלקם האחר לנקות את כל הגוף. אך האם מוצרים אלה מועילים באמת כפי שנטען?

 

דיאטות טיהור רעלים מהגוף

מספר לא קטן של ספרים ומדריכים מציע טיהור מלא של הגוף. ספר פופולרי מאוד בנושא זה נקרא: דיאטת הניקוי של מאסטר. לפי הנטען בספר יש לפתוח את היום בשתיית ליטר מים חמים עם מלח. במהלך כל היום לשתות לסירוגין 1700 מיליליטר תערובת של מים, מיץ לימון, סירופ מייפל ופלפל אדום חריף, ולקנח לסיום היום בכוס תה משלשל. אוהדי דיאטת הניקוי של מאסטר ממליצים לדבוק בדיאטה למשך 10 ימים לפחות.

דיאטת טיהור רעלים מהגוף לפי ספרו של מאסטר

  • מטרת הדיאטה. לשמר אנרגיה, לרדת במשקל, להעלים תסמינים של מצבים כרוניים כמו דלקת מפרקים ופיברומיאלגיה.
  • הוכחת יעילות. אין כל מידע אודות דיאטה זו בספרות הרפואית. אך מחקרים רבים הראו שצומות ודיאטה דלת קלוריות באופן קיצוני מביאים לירידת השיעור המטבולי הבסיסי (BMR) שהוא סך הקלוריות הבסיסי שנדרש לקיומם של תהליכי חיים בגוף. הדבר מתחולל, כנראה, בגלל מאבקו של הגוף לשמר מקורות אנרגיה. רוב הירידה במשקל שמושגת על-ידי דיאטה זו היא תוצאה של איבוד נוזלים שקשור לצריכה הזעומה של פחמימות, ליציאות תכופות או לשלשול שנגרם בגלל מי מלח ותה משלשל. כאשר המרזים שבים למשטר אכילה רגיל משקלם שב ועולה במהירות.
  • סיכונים. אין בדיאטה זו חלבונים, חומצות שומן ורכיבי תזונה חיוניים אחרים. פחמימות הן המקור היחיד לקלוריות בכמות קטנה במיוחד של 600 קלוריות ביום. נטילה יומית של משלשל עלולה לגרום להתייבשות, למחסור באלקטרוליטים (מלחים שמווסתים תפקודים רבים בגוף) ולשיבוש בתפקוד מערכת העיכול. משלשלים יכולים גם לחבל בפעילותם של החיידקים הטובים במעי. אדם שחוזר שוב ושוב על דיאטה זו מסתכן בפיתוח חומציות מטבולית, שמתבטאת בחומציות יתר בדם. חומציות מטבולית חמורה יכולה להוביל לתרדמת ולמוות.
  • מחיר. מחירו של הספר ומעט מצרכי מזון.

 

טיהור רעלים מהמעיים

מספר רב של ערכות משווק לשם טיהור רעלים מהמעיים. רובן מכיל סיבים תזונתיים, צמחי מרפא, אנזימי עיכול ותה משלשל, שיש להשתמש בהם על בסיס יומי. יצרני ערכות הטיהור ממליצים על משך שימוש של מספר שבועות. במהלך השימוש מומלץ לבצע חוקן באופן תכוף.

  • מטרת הערכה. היעד הוא להיפטר מטפילי מעיים ולהסיר פיסות צואה שלכאורה הצטברו ונדבקו לדפנות המעיים.
  • הוכחת יעילות. במספר מחקרים נטען שצמח המרפא קוץ החלב (Milk Thistle) יכול לשפר תפקודי כבד עם מעט תופעות לוואי. אך אין כל ראיה רפואית ליעילותו של תהליך הניקוי בכללותו. ההנמקה ההגיונית של הסרת חומרים שדבקו לדפנות המעי היא שגויה בבסיסה. כאשר מצטבר חומר צואתי במעי, הוא נדחס ליחידות מוצקות בחלקו הפנימי הפתוח של המעי. אין הוא נדבק לדפנות המעי כפי שמיוחס לו בפרסומים השגויים.
  • סיכונים. כמו צומות, ניקוי המעי יכול להגביר סיכון להתייבשות, לחוסר איזון אלקטרוליטי, לשיבוש בתפקוד מערכת העיכול, ולחבלה במושבות החיידקים הטובים במעי.
  • מחיר. מחירה הממוצע של ערכה לטיהור המעי הוא 200 שקלים.

 

שורה תחתונה בעניין טיהור רעלים מהגוף

הגוף האנושי יכול להגן על עצמו היטב מפני רוב מפגעי הסביבה ומפני השפעותיהן של התמכרויות מזדמנות. אם אנו בריאים באופן כללי, רצוי שנתרכז במתן מה שנדרש לגוף כדי לשמר את מערכת הניקוי העצמי האיתנה – תזונה בריאה, כמות נאותה של נוזלים, פעילות גופנית סדירה, מספיק שעות שינה ובדיקות בריאות שגרתיות כפי שמומלץ. אם חווים עייפות, חיוורון, עלייה או ירידה בלתי צפויות במשקל, שינויים בדפוסי יציאות או קשיי נשימה שאינם חולפים במשך ימים או שבועות, רצוי לבקר במרפאת הרופא במקום לפתוח בתהליכי טיהור רעלים בגוף.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …