חיסון אוניברסלי לשפעת

חיסונים חשובים גם למבוגרים

חיסונים הם דרך יעילה להיאבק במחלות זיהומיות. כשאנו חושבים על איומים רציניים על בריאותנו, עולים בראשנו סרטן, מחלות לב או אולי פציעות חמורות. קרוב לוודאי שאיננו חושבים על מחלות זיהומיות. על אף שאיננו מתייחסים ברצינות למחלות זיהומיות הן גורם תמותה מוביל בארצות המערב ובעולם כולו.

מדוע מבוגרים צריכים חיסונים?

רובנו חוסן במהלך חייו מפני מספר מחלות זיהומיות, ובצמתים חשובים בחיינו נתבקשנו להציג פנקס חיסונים. אך למרות שאנחנו כבר מבוגרים, חשוב לבחון את מעמדנו החיסוני. קיימות מספר סיבות מדוע מבוגרים זקוקים לחיסונים:

  • אפשר שכילדים לא קיבלנו את כל החיסונים הנדרשים.
  • חיסונים חדישים אולי לא היו בנמצא כשהיינו ילדים.
  • ככול שמתבגרים, אנו מועדים יותר למחלות רציניות שנגרמות על-ידי זיהומים שכיחים.
  • אנחנו נוסעים לאזורים בעולם בהם נפוצות מחלות זיהומיות נדירות.
  • המערכת החיסונית שלנו נחלשת במשך הזמן.
  • אנחנו עלולים להיות במגע עם אנשים שנחשפו למחלות זיהומיות לא שגרתיות.

מינהל המזון והתרופות (FDA) מאוד זהיר ותובעני בטרם שהוא מאשר לשיווק חיסון חדש. רק לאחרונה אושרו מספר חיסונים חדשים: נגד נגיף הפפילומה (שגורם לסרטן צוואר הרחם), נגד נגיף שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) ונגד חיידק שגורם לדלקת קרום המוח. כמו כן התקבל אישור ראשוני לחיסון נגד שפעת העופות במקרה של מגפה.

 

האם צריכים חיסונים נגד נגיף הפפילומה (HPV)?

חיסונים אלה אושרו לשיווק ביוני 2006 ומומלץ לנשים מגיל 11 שנים עד גיל 26 שנים. החיסון מעניק הגנה מפני ארבעת הזנים השכיחים של הנגיף, שאחראים ל- 70% ממקרי סרטן צוואר הרחם ו- 90% מהיבלות באברי המין. עדיף שנשים צעירות יקבלו את החיסון לפני שהן הופכות לפעילות מבחינה מינית. מחקרים בהם השתתפו 11,000 ילדות ונשים בנות 11-26 שנים הראו שהחיסון בטוח ושאין לו תופעות לוואי רציניות. אך החיסון אינו מעניק 100% הגנה ולכן על נשים להמשיך בבדיקות תקופתיות של משטח צוואר הרחם לגילוי מוקדם של טרום סרטן או סרטן.

 

האם אנו זקוקים לחיסון נגד נגיף שלבקת חוגרת?

חיסונים מפני שלבקת חוגרת אושר לשיווק בשנת 2006. שלבקת חוגרת נגרמת על-ידי נגיף אבעבועות רוח שנשאר בגוף לאחר הופעתה הראשונה של המחלה ושנים רבות לאחר מכן שב לפעולה וגורם למצב כואב שנקרא הרפס זוסטר (שלבקת חוגרת). המרכז למניעת מחלות בארה"ב ממליץ על מתן החיסון לאנשים שעברו את גיל 60 שנים למניעת המחלה ולהפחתת הכאבים העזים שנלווים לה.

 

האם צריכים חיסונים מפני דלקת כבד נגיפית מסוג A?

ילדים מקבלים באופן שגרתי חיסון מפני דלקת כבד נגיפית מסוג A, אבל מבוגרים רבים אינם מחוסנים משום שהחיסון חדש יחסית. הועדה המייעצת לחיסונים בארהב ממליצה על חיסון זה לכל האנשים ובמיוחד לאלה שחולים בדלקת כבד כרונית, אנשים שמקבלים טיפול תרופתי לקרישת דם, אנשים שנוסעים לארצות בהן המחלה שכיחה או אנשים שבמקצועם עלולים להיחשף לנגיף המחלה.

 

האם אנו זקוקים לחיסון מפני דלקת קרום המוח?

תוספת לחיסון הקיים לדלקת קרום המוח אושרה לשיווק בשנת 2005 כדי להיאבק בזיהומי חיידקים. החיסון מומלץ לבני נוער ולאנשים שנוסעים למקומות בהם אפשר להיחשף לחיידק.

 

מה עם חיסונים לשפעת העופות?

חיסון מפני שפעת העופות אינו זמין לציבור הרחב פרט למקרה שתפרוץ מגפה. למרות שמספר מקרי המוות שנגרמו בגלל זני שפעת העופות הוא קטן עד עתה, קיים חשש אמיתי שמוטציות של נגיפים אלה יגיעו למספר גדול דיו כדי לגרום למגפה.

 

מה עם חיסונים לאבעבועות שחורות?

חיסון מפני אבעבועות שחורות ניתן באופן שגרתי לאנשי צוות רפואי, לכוחות הביטחון ולאנשים במקצועות אחרים שאולי יחשפו לטרור ביולוגי של נגיף אבעבועות שחורות.

 

חיסונים אחרים שאולי נזדקק להם:

אפילו אם קיבלנו את כל חיסוני הילדות, כדאי לשאול את הרופא אם אנחנו זקוקים לתגבור של החיסונים, למשל:

  • חיסון נגד טטנוס צריך לקבל כל 10 שנים.
  • חיסון נגד שפעת פעם בשנה.
  • אם מעולם לא חלינו באבעבועות רוח ואף לא חוסנו, זה הזמן לגשת לקבל חיסון.
  • כדאי לבדוק האם אנחנו זקוקים לתגבור חיסון מפני חזרת, חצבת ואדמת.
  • אם נוסעים לחול צריך לבדוק מהם החיסונים הנדרשים לארצות היעד השונות.
  • מבוגרים מעל לגיל 65 שנים זקוקים לחיסון נגד דלקת ריאות בקטריאלית.
  • אנשים מעל גיל 60 שנים זקוקים לחיסון מפני שלבקת חוגרת.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …