גורמי סיכון למחלת לב

מדידת לחץ דם – לנסות את זה בבית

לחץ דם משתנה משעה לשעה, ולפעמים אפילו מדקה לדקה. מעבר לעמידה, צפייה באירוע ספורט, אכילת ארוחה, ואפילו השעה המסוימת ביום משפיעים על לחץ הדם שלנו. לחץ הדם הוא כה קופצני שסביר שנקבל קריאה נורמלית שלו דווקא במדידה ביתית ולא במרפאת הרופא.

זהו הרעיון שהנחה את אגודת הלב האמריקנית (AHA), האגודה האמריקנית ליתר לחץ דם ואגודת האחיות לטיפול מונע בבעיות כלי דם, לפרסם המלצה לעבור למדידת לחץ דם ביתית. ארגונים אלה קוראים לאנשים שלקו ביתר לחץ דם או כאלה שנמצאים בסיכון גבוה לפתח יתר לחץ דם להיהפך למודדי לחץ הדם של עצמם. ישנן כמה סיבות טובות מדוע כדאי לקבל המלצה זו:

למה למדוד לחץ דם בבית?

מגלים את לחץ הדם האמתי  מדידת לחץ דם במרפאת הרופא היא כמו לראות תמונה אחת מתוך סרט שמוקרן ברגע זה. עבור חלק מהאנשים תמונת המצב היא שיקוף מעולה של לחץ דמם הרגיל. עבור אחרים לא כך הוא המצב. כ- 20% מהאנשים שמאובחנים כבעלי יתר לחץ דם לוקים למעשה ביתר לחץ דם מחלוק לבן (לחץ הדם בעת בדיקת רופא או איש צוות רפואי מזנק, בעוד שבחיים האמתיים הוא נמוך יותר). זינוק זה בלחץ הדם נוצר כנראה מהלחץ הנפשי שגורם ביקור אצל רופא. אצל אנשים אחרים יכולה להופיע תופעה הפוכה שנקראת יתר לחץ דם חבוי. בעוד שהבדיקה במרפאת הרופא מצביעה על ערכים תקינים, במציאות לוקה הנבדק ביתר לחץ דם.

משפרים את הבקרה. אנשים שמודדים את לחץ הדם בבית נוטים להצליח יותר בשליטה ובשמירה על רמות לחץ דם תקינות. במקום לערוך מדידת לחץ דם אחת לכמה חודשים במרפאת הרופא, אפשר למדוד אותו בבית אחת לשבוע. גם המעורבות האישית בביצוע עצמי של המדידה עוזרת. אנשים שמשתתפים באופן פעיל בהשגחה על בריאותם, מצבם הבריאותי טוב יותר מאלה שמפילים את מלוא האחריות על כתפי הרופא.

עוקבים אחר התקדמות. אין ביכולתנו להרגיש אם לחץ הדם השתפר או חלילה הורע. מדידת לחץ הדם בבית יכולה להראות לנו האם השינויים שביצענו באורח החיים או התרופות שנטלנו הם בעלי ההשפעה שרצינו להשיג.

חוסכים זמן ותרופות. ניטור לחץ הדם בבית פירושו פחות ביקורים במרפאת הרופא. אם סובלים מיתר לחץ דם מחלוק לבן, מדידה ביתית פירושה פחות תרופות להורדת לחץ דם או אפילו ביטול הצורך להשתמש בהן.

מצטרפים אל החכמים. 70% מהלוקים ביתר לחץ דם אינם מטפלים בבעיה. מחקרים הראו שאנשים שמודדים את לחץ הדם בביתם מודעים למצבם ומגיעים בסיוע של הרופא לשליטה ולשמירה על רמות לחץ דם תקינות.

 

בוחרים את המכשיר הנכון למדידת לחץ דם

קיימים סוגים רבים של מכשירים למדידה ביתית של לחץ דם. כדי להשיג את הדיוק המרבי במדידה וקלות בשימוש, רצוי לרכוש מכשיר בעל שרוול שמתנפח באופן אוטומאטי ומודד בעצמו את לחץ הדם. אגודת הלב האמריקנית אינה ממליצה על מכשירים שמודדים לחץ דם באצבע או בכף היד.

 

מודדים לחץ דם כמו שצריך

אופן ביצוע המדידה בבית הוא חשוב ביותר. ביצוע לא נכון של המדידה יכול להצביע על ערכי לחץ דם גבוהים מדי או נמוכים מדי. צריך לבצע שני דברים לפני שנכנסים לשגרת מדידות. ראשית רצוי להשוות את ביצועי המכשיר שרכשנו מול מכשיר מקצועי במרפאה. שנית חשוב לוודא שהשרוול שמתנפח מעצמו הוא במידה הנכונה, שיקיף לפחות 80% מהחלק העליון של הזרוע.

בפעם הראשונה שבודקים את לחץ הדם בבית, יש לבצע את המדידה בבוקר לפני שנוטלים את התרופות ללחץ דם, ופעם נוספת בערב, כך במשך שבוע. לאחר מכן, לפי המלצת הרופא המטפל או פעם או פעמים בחודש.

לפני כל בדיקה צריך להקפיד על הדברים הבאים:

  • להימנע משתיית משקאות שמכילים קפאין או משקאות אלכוהוליים, ולא לעשן במשך 30 דקות לפני המדידה.
  • לשבת בשקט במשך 5 דקות עם תמיכה לגב כשהרגליים על הרצפה.
  • בעת המדידה לתמוך ביד באופן שהמרפק נמצא בקו אחד עם הלב.
  • להפשיל את שרוול החולצה לפני ששמים את שרוול מכשיר המדידה. למדוד לפי הוראות השימוש של המכשיר. לתת לאוויר לצאת מהשרוול כשהוא על הזרוע, לחכות דקה ולמדוד שוב את לחץ הדם. אם התוצאות קרובות ערוך ממוצע ביניהן. אם לא בצע מדידה שלישית וערוך ממוצע של שלושת המדידות.
  • אין להיכנס לפניקה אם התוצאה גבוהה. להירגע לכמה דקות ולמדוד שוב.
  • כדאי לבצע רישום של ערכי לחץ הדם וזמן המדידה.

מדידת לחץ דם בבית לא תרפא אותנו מיתר לחץ דם, אבל תעזור לנו לשלוט באחד מגורמי הסיכון המשמעותיים לשבץ, ובאחד מהתורמים הגדולים להתקף לב, כשל לבבי ומוות בטרם עת.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …