תרופות ביולוגיות למחלת קרוהן

תרופות ביולוגיות למחלת קרוהן הפחיתו אשפוזים

מחקר פדרלי בארה"ב מצא כי פחות מטופלים מתאשפזים כיום בגלל מחלת קרוהן בגלל תרופות ביולוגיות למחלת קרוהן שמאפשרות שליטה טובה יותר במחלה.

שיעורי האשפוז בבתי חולים של אנשים עם מחלת קרוהן התייצבו בארה"ב בין השנים 2003-2013. זהו שינוי חשוב בהשוואה לשיעורי האשפוז בין השנים 1998-2004 שגדלו מדי שנה ביותר מ- 4% עקב מחלת קרוהן, כך טוענים החוקרים מהמרכזים לפיקוח ולמניעה של מחלות בארה"ב (CDC).

התייצבות שיעורי האשפוז עקב מחלת קרוהן התאפשרה הודות לסוג חדש של תרופות ביולוגיות למחלת קרוהן ששיווקו החל בשנת 1998. מדובר בתרופות אדלימומב, אינפליקסימב, סרטוליזומב, ואוסטקינומב.

"תרופות ביולוגיות יעילות בהשגת שליטה על דלקת שנגרמת על-ידי מחלת קרוהן. המגמה כעת היא בכיוון הנכון, עצרנו את הגידול בשיעור האשפוזים". אומרת עורכת המחקר דר' אן וויטון, אפידמיולוגית במרכז לבריאות הציבור ב- CDC.

מחלת קרוהן היא הפרעת מעיים דלקתית כרונית שמובילה את רוב החולים במחלה לניתוח מורכב במעיים. מחלת קרוהן היא מחלה אוטואימונית, המערכת החיסונית פוגעת בשוגג במערכת העיכול.

אנשים שלקו במחלת קרוהן סובלים התפרצויות ספורדיות של שלשול או כאב בטן, אך שנים של דלקת קבועה במעיים גורמת ברבות הזמן לנזק פיזי במעיים, כתוצאה מכך, חולי קרוהן נזקקים בסופו של דבר לניתוח לפתיחת חסימות או להסרת של חלקי מעי שניזוקו והם חסרי תקנה. זו כמעט תמיד הסיבה לאשפוז בבית חולים של מטופלים אלה.  בשנת 2009, כ- 565,000 אמריקנים לקו במחלה.

התרופות הביולוגיות החדשות מסייעות לסובלים ממחלת קרוהן בעמעום האותות שגורמים לתאי המערכת החיסונית לתקוף את מערכת העיכול.

המחקר החדש של ה- CDC בחן את המקרים בהם אושפזו חולי קרוהן בבית חולים.

דר' וויטון אומרת: "כמות האשפוזים היורדת מצביעה על כך שמטופלי מחלת קרוהן זוכים לתועלת אמיתית וארוכת טווח מהתרופות הביולוגיות".

עד לפיתוחן של התרופות הביולוגיות, השתמשו רופאים בסטרואידים כדי לשלוט בדלקת של חולי קרוהן. אך לסטרואידים יש מספר לא מבוטל של תופעות לוואי, והם יכולים, לפעמים, להחמיר את מצב המחלה ולהגדיל את הסיכוי להזדקק לניתוח.

"לאמיתו של דבר התרופות שהשתמשנו בהן לא יכלו לעקור מהשורש את טבעה המתפתח ומתקדם של מחלת קרוהן. היה זה למעשה טיפול תגובתי בלבד לתסמינים" אומרת דר' וויטון.

התרופות הביולוגיות אפשרו לרופאים להשיג את התקדמות המחלה, ולעצור או לעכב התפתחות של חסימות או נזק חמור במעיים.

"כעת אנחנו יכולים לשלוט בדלקת מוקדם יותר, ובידינו היכולת למנוע את השתלשלות המחלה למצב הולך ומחמיר. אם ביכולתנו לתת טיפול מקיף תוך שלושה חודשים מיום האבחון, ישנה סבירות רבה יותר למנוע סיבוכים שעלולים להיגרם אם לא נחליש את הדלקת. תרופות ביולוגיות אינן נטולות פגמים. מכיוון שתרופות אלה פועלות ב"עורמה" על המערכת החיסונית, צריך לעקוב מקרוב אחר כל סימן של זיהום. אבל הסיכונים של תרופות אלה פחותים בהרבה מהסכנות האפשריות של מצב דלקתי שאינו בשליטה במשך שנים" מסכמת דר' וויטון.

התרופות כיום מאוד יקרות ומחירן לשנת טיפול עומד 60,000-100,000 דולרים, התקווה היא שבקרוב תיכנסנה לשוק תרופות דומות שיגרמו להורדת מחירים.

המחקר התפרסם בתאריך 14.4.2017 בכתב העת דיווח חודשי של תחלואה ותמותה של ה- CDC

עוד על מחלת קרוהן

אולי יעניין אותך...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול עצמי בדיכאון

טיפול קוגניטיבי  התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שמסייע לנו, בעזרת דרכים שונות …