סובלים מעייפות

סובלים מעייפות? מתקשים להירדם?

פרופ' גיורא פילר, מנהל המרפאה להפרעות שינה, הקריה הרפואית רמב"ם ושרותי בריאות כללית מחוז חיפה עונה על שאלות בקשר לנדודי שינה לאלה אשר סובלים מעייפות

סובלים מעייפות? נדודי שינה הם בעיה שכיחה:

  • למעלה מ-15% מהאוכלוסייה יסבלו מנדודי שינה במהלך חייהם.
  • 30% מבני 50+ סובלים מנדודי שינה
  • נשים סובלות מנדודי שינה פי 1.5 יותר מגברים

בעבר הוקדשה תשומת לב מועטה יחסית לאנשים אשר סובלים מעייפות. כיום ידוע שלנדודי שינה יש השפעה שלילית משמעותית על תפקודנו בחיי היום-יום ובעבודה, על תפקודנו החברתי, ועל יכולותינו הקוגניטיביות. מחקרים רבים מצאו קשר בין חסך בשינה או שינה לא איכותית לבעיות בריאותיות במערכת הלב וכלי הדם ובמערכות נוספות בגוף.

כיצד אדע שאני סובל מנדודי שינה?

התסמינים של נדודי שינה הם:

  • קשיי הירדמות
  • יקיצות מרובות
  • יקיצת בוקר מוקדמת
  • תחושה כללית של שינה בלתי מרעננת
  • עייפות במשך היום

כלל האצבע לאבחון עצמי של נדודי שינה הוא אם סובלים מעייפות במהלך היום לאחר שינה של מעל 7 שעות שנמשכת 3-4 ימים ברצף. אדם שישן כמות שעות כזו באופן תקין ואיכותי, אמור לחוש תחושת רעננות וחיוניות במהלך היום.

מהם הגורמים העיקריים לנדודי שינה?

לנדודי שינה מספר גורמים אפשריים:

  • בעיות רפואיות שונות כגון בעיות בפעילות בלוטת התריס
  • מחלות דלקתיות כרוניות
  • מחלות ממאירות וכאבים כרוניים

הסובלים מתופעות אלה סובלים מעייפות במהלך היום גם אם ישנו מספיק זמן.

גורמים נוספים לנדודי שינה הם:

  • דום נשימה בשינה ששכיחותו עולה בקרב הסובלים מעודף משקל
  • חוסר היגיינת שינה שפוגע בהכנת הגוף לשינה, כולל פעילות גופנית שרבים מאיתנו מבצעים סמוך למועד השינה בגלל חוסר זמן,
  • שתיית קפאין ושינה בסביבה מוארת או רועשת
  • מתח נפשי דאגות וטרדות קשורים גם הם באופן הדוק לנדודי שינה.

גורם נוסף, שכיח מאוד בגילאים מבוגרים, הוא בעיות בהפרשת מלטונין. הורמון מלטונין שמופרש מבלוטת האצטרובל במח עם רדת החשיכה, הוא שאחראי לתחושת העייפות וההרדמות. החל מגיל 50 רמת המלטונין יורדת, דבר שמוביל לעלייה בשכיחות קשיי הירדמות ונדודי שינה. מתח, לחץ נפשי ומחשבות טורדניות שעלולות להחמיר עם הגיל גורמים אף הם לבעיות שינה.

כיצד אוכל לדעת מה גורם לבעיית השינה שלי?

  • במידה וסובלים מבעיות בריאותיות כלשהן מומלץ להיוועץ ברופא המטפל בדבר ההשלכות על איכות השינה והרעננות.
  • אפשר להבחין בבעיות שמקורן בדום נשימה לפי נחירות בלילה ועייפות ביום. חשוב לציין, כי לא כל בעיית נחירות מעידה על דום נשימה.
  • מומלץ לבחון אם ישנה תחושת עייפות במהלך היום כאשר כל שאר גורמי היגיינת השינה ומשך השינה נשמרים בקפדנות. בעיות בהיגיינת שינה אפשר לזהות באמצעות בחינת אורח החיים וסביבת השינה.
  • אם לאחר שינה מספקת והקפדה על היגיינת שינה נאותה עדיין סובלים מתסמינים של הפרעות שינה, ייתכן כי ישנה בעיה בהפרשת מלטונין או בעיית שינה על רקע מתח ולחץ נפשי.

מהו אופן הטיפול בבעיות שינה?

בראש ובראשונה צריך לשמור על היגיינת שינה. לגוף אין מפסק שעם כיבויו נכנסים למצב שינה, לכן נדרשת הכנה של הגוף לשינה, במישור הפיזי: הימנעות מפעילות ספורטיבית סמוך לשינה (רצוי מאוד לבצעה 4-5 שעות לפני השינה), הימנעות מצריכת קפאין ומחשיפה לתאורה חזקה בשעות שלפני השינה, במישור הפסיכולוגי: התגברות על לחצי היום-יום באמצעות עיסוק/פעילות מרגיעה, שיחה, נשימות עמוקות וכדומה. היגיינת שינה כוללת גם הקפדה על סביבת שינה שקטה וחשוכה, והימנעות משינה במשך היום.

אופן הטיפול בנדודי שינה משתנה בהתאם למקור הבעיה. בעיות שינה שנגרמות ממחלות שונות, משימוש בתרופות שונות או מדום נשימה מחייבות, לעיתים, טיפול ומעקב במעבדת שינה. בעיות בהפרשת מלטונין ניתנות לטיפול באמצעות תרופה בשם סירקדין (פיתוח ישראלי). תרופה זו, שונה מתרופות שינה אחרות ומבוססת על מלטונין בשחרור מושהה. התרופה מסדירה, לאחר כחודש עד חודשיים את הפרשת המלטונין ומאפשרת שינה טבעית ואיכותית. אפשר לטפל באמצעות נטילת מלטונין רגיל בהפרעות שונות בתזמון שינה שנובעות מבעיות בשעון הביולוגי כתוצאה ממעבר בין אזורי זמן, עבודה במשמרות וכדומה.

האם תרופות שינה ממכרות?

תרופות שינה ישנות מדורות קודמים הן בעלות אפקט התרגלות שמצריך העלאת מינון על מנת לשמור על אפקטיביות. תרופות שינה מהדור החדש הן בעלות פוטנציאל התמכרות והתרגלות נמוך באופן משמעותי, לכן הן נחשבות בטוחות יותר לשימוש. בעוד שבעבר היה חשש מפני שימוש בתרופות שינה והתייחסו אליהן כאל "מותרות", הרפואה העכשווית גורסת כי תפקידי השינה חשובים מאוד ומצדיקים, בעת הצורך, שימוש בתרופות שינה.

מה אפשר לעשות אם אני לא נרדם כתוצאה מלחץ ומחשבות מטרידות?

מומלץ, בראש ובראשונה, להירגע לפני השינה ולנסות להימנע ממחשבות שונות על-ידי הפסקת העיסוק בנושאים מטרידים, זה הזמן להניח לטלפון החכם ולטלוויזיה. במידה ומחשבות ממשיכות להטריד אפשר לטפל בבעיה בעזרת תרופות שינה מהדור החדש. חוסר שינה, במקרים רבים, מקורו בשילוב של גורמים שונים, לכן ניתן לשלב בין הטיפולים. אפשר להתחיל טיפול במלטונין בשחרור מושהה ולשלב בטיפול, במידת הצורך, תרופת שינה מהדור החדש במינון מופחת, לפרק זמן מסוים.

סיכום

ההשלכות של חוסר שינה כבדות ומסוכנות, מעבר להשלכות  בריאותיות לטווח רחוק שהוכחו במחקרים, הפגיעה הבולטת והמורגשת ביותר היא באיכות החיים. טיפול מתאים יכול להחזיר למטופל את השינה המרעננת ואת איכות החיים.

עוד על נדודי שינה

אולי יעניין אותך...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול עצמי בדיכאון

טיפול קוגניטיבי  התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שמסייע לנו, בעזרת דרכים שונות …