בדיקת עיניים

בדיקת עיניים תוכל לעזור לאתר בעיות בזרימת דם ברגליים

האם בדיקת עיניים שגרתית תוכל להצביע בעתיד על בעיות בזרימת דם בגפיים התחתונות? במחקר חדש נטען כי זה יוכל להיות אפשרי.

היצרות של כלי דם ברשתית יכולה לחקות מה שיכול להתחולל ברגליים, כך נטען במחקר.

חוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס שבארה"ב אומרים כי שינויים ברשתית העין יכולים לסייע באיתור אנשים שנמצאים בסיכון להיצרות של כלי דם גדולים ברגליים, מצב שנקרא מחלת עורקים פריפריאליים (PAD).

"מחלה זו פוגעת ב- 8.5 מיליון אמריקנים מעל לגיל 40 שנים והיא כרוכה בתחלואה משמעותית, בתמותה ופגיעה ניכרת באיכות החיים" כך אומר דר' סמי סלים, קרדיולוג התערבותי מומחה מניו-יורק שבארה"ב. "על אף שפגיעת מחלת עורקים פריפריאליים היא רצינית ונרחבת, יכולתם של רופאים לאתר מבעוד מועד את המחלה אינה מספקת, בלשון המעטה" מוסיף ואומר דר' סלים.

המחקר החדש שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס בראשותו של דר' צ'או יאנג הוצג בתאריך  8.3.2017 בכינוס של אגודת הלב האמריקנית שנערך בפורטלנד שבארה"ב.

צוות המחקר בחן כ- 9,400 מבוגרים ועקב אחריהם במשך 19 שנים. בפרק זמן זה כ- 300 מהם לקו במחלת עורקים פריפריאליים ונזקקו לאשפוז או להליך ניתוחי של צנתור התערבותי לפתיחת עורקים מוצרים ברגליים.

92 מטופלים לקו בגרסה החמורה של המחלה, שנקראת חסימה קריטית בגפה. כפי שמסבירים החוקרים, מצב כזה יכול לגרום ליצירת כיבים ברגליים וכתוצאה מכך נמק או אפילו הכרח לכרות את הרגל.

לאחר שקלול גורמי סיכון שכיחים כמו סוכרת, מצאו החוקרים כי אנשים עם בעיות בכלי הדם הזעירים שברשתית היו מועדים פי 2 יותר לפתח מחלת עורקים פריפריאליים ומועדים פי 3.5 לפתח את הצורה החמורה של המחלה.

בעיות אלה ברשתית כללו דימומים, כתמים צהובים כתוצאה מהתפרקות של שומנים ואזורים עם כלי דם שחורגים ממקומם בחלק האחורי של העין.

הקשר בין בעיות ברשתית לבין מחלת עורקים פריפריאליים היה החזק ביותר בקרב אנשים עם סוכרת, מציינים החוקרים.

מהי מהות הקשר? לטענת החוקרים בעיות בכלי דם זעירים ברשתית יכולים להצביע על טרשת עורקים ובעיות גדולות יותר ברגליים.

נזק בכלי דם קטנים בגפיים התחתונות יכול למנוע החלמה של פצעים או ליצור מעקפים של כלי דם סביב לעורקים מוצרים, וזה מה שיכול גם להוביל לגרסה חמורה יותר של המחלה.

דר' סלים מסכים כי הרעיון לאתר בעיות בכלי דם קטנים באופן שגרתי ושוטף של בדיקות עיניים תקופתיות, יש בו ערך מוסף.

"התבוננות ברשתית שבחלק האחורי של העין יכולה להיות חלק מבדיקה תקופתית במרפאות חוץ, בתקווה שנוכל למצוא בה רמזים לגבי העתיד הצפון עבור הרגליים, שישמש עבורנו כאות אזהרה לבעיות לב או כאיתות להתחיל במניעה יעילה ובטיפול ברגליים".

"אם יותר מטופלים יעברו בדיקות תקופתיות בעיניים ותתגלה בבדיקות טרשת עורקים, טיפול מוקדם יכול להציל מטופלים רבים" מסכם דר' סלים.

מכיוון שממצאי המחקר מוצגים בכינוס רפואי, לפני שפורסמו בכתב עת רפואי לאחר סקירה מקצועית, יש להתייחס לממצאים כנתונים מקדמיים.

אולי יעניין אותך...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול עצמי בדיכאון

טיפול קוגניטיבי  התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שמסייע לנו, בעזרת דרכים שונות …