אימון אינטרוולים

אימון אינטרוולים הוא מעיין הנעורים

אימון אינטרוולים אינטנסיבי ממריץ תאי גוף זקנים, ואפילו מסיג לאחור השפעות של הזדקנות, כך נמצא במחקר.

אימון גופני בעצימות גבוהה יכול לסייע לאנשים מבוגרים לשנות את המגמה בכמה תהליכי הזדקנות של תאי הגוף, כך נטען במחקר חדש.

אין זה סוד כי אימון גופני סדיר תורם לבריאותם של צעירים וזקנים כאחד. חוקרים טוענים כי ממצאיהם החדשים מצביעים על תועלת מיוחדת בצורה מסוימת של אימון גופני שנקראת "אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה" לאנשים מבוגרים.

סוג זה של אימון גופני משלב פרצי פעילות גופנית נמרצת עם פרקי פעילות גופנית מתונה. לדוגמא: המתאמן מדווש בכל כוחו על אופנים נייחים למשך דקות ספורות, מאט את מהירות הדווש למספר דקות עד שנשימתו נרגעת, וחוזר לדווש בכל הכוח למספר דקות וחוזר חלילה.

במחקר זה , קבוצה של מבוגרים שביצעה סוג כזה של תרגול גופני הפגינה שינויים גדולים יותר ברמת התא, בהשוואה למבוגרים אחרים שהתאמנו באופן מתון יותר.

באופן ספציפי, אימון אינטרוולים העניק תמריץ גדול יותר לתפקוד המיטוכונדריה בשרירים. מיטוכונדריה היא מעין תחנת כוח בתוך תאי הגוף שמפרקת רכיבי תזונה לצורך ייצור אנרגיה.

האימון הזה אף הגביר את פעילותם של יותר גנים שקשורים לתפקוד של מיטוכונדריות ולגדילת שרירים.

אימון אינטרוולים – מהי המשמעות של כל זה?

לטענת החוקר הראשי, דר' סריקומרן נהיר, אנדוקרינולוג במרכז הרפואי היוקרתי מאיו קליניק שבארה"ב, אימון אינטרוולים יכול להשיב לאחור את תהליך ההזדקנות באופן שפעילות אירובית רגילה אינה יכולה לעשות.

אומר דר' נהיר: "אין פירושם של הממצאים שאנשים מבוגרים צריכים לזנק מיד למשטר אימונים נמרץ. אם לא היינו פעילים, עלינו לשוחח תחילה עם הרופא המטפל לפני שמתחילים באימון הנמרץ. אפשר להתחיל עם הליכות ועם התגברות הכושר הגופני להגביר את נמרצות האימון. מבוגרים שרוצים להתקדם אל משטר אימון אינטנסיבי יותר, צריכים בהתחלה להתאמן תחת השגחה. אני חייב להדגיש כי אימון אינטנסיבי אינו חובה. כל אימון גופני סדיר יניב בהחלט תועלת בריאותית. מחקרנו הראה, כי על אף שלאימון אינטרוולים הייתה ההשפעה הרבה ביותר על היבטים של הזדקנות תאים, סוגים אחרים של פעילות גופנית העלו את רמות הכושר הגופני של מבוגרים והגבירו את חוזק השרירים"

המחקר, שהתפרסם בתאריך 28.3.2017 בכתב העת חילוף חומרים של התא, בחן 72 צעירים ומבוגרים שלא היו פעילים מבחינה גופנית. החוקרים חילקו, באופן אקראי את המשתתפים לשלוש קבוצות שקיבלו סוגים שונים של אימון גופני תחת השגחה.

  • קבוצה אחת ביצעה אימוני אינטרוולים בעצימות גבוהה שלושה ימים בשבוע. הם דיוושו במרב כוחם במשך 4 דקות, לאחר מכן דיוושו בנחת במשך 3 דקות וחזרו על התהליך 4 פעמים. בנוסף, הם התאמנו באופן מתון יותר על הליכון פעמיים בשבוע.
  • קבוצה שנייה ביצעה אימון אירובי מתון בן 30 דקות עם אופניים נייחים חמישה ימים בשבוע. בנוסף הם ביצעו תרגילי חיזוק קלים (משקולות) 4 ימים בשבוע.
  • קבוצה שלישית ביצעה תרגילים חיזוק בלבד 2 ימים בשבוע.

לאחר 12 שבועות כל הקבוצות הפגינו שינויים חיוביים, בקרב המתאמנים הצעירים והמבוגרים כאחד.

אלה שביצעו אימון אירובי מתון הגבירו את רמות הכושר הגופני שלהם, כלומר חל שיפור באספקת דם וחמצן לשרירים שהיו בפעולה. השיפור היה רב יותר בקרב המבוגרים, שמלכתחילה כושרם הגופני היה נמוך יותר מהכושר הגופני של הצעירים.

אלה שביצעו תרגילי חיזוק, עם או בלי אימון אירובי, הגבירו את חוזק השרירים.

הקבוצה שביצעה אימוני אינטרוולים הפגינה שיפורים קלים בחוזק שרירים, אך האימון שיפר את תפקוד המיטוכונדריות בשרירים, בעיקר בקרב המבוגרים.

דר' צ'יפ לביא, המנהל הרפואי של מכון לשיקום לבבי ומניעה בניו-אורלינס שבארה"ב, שבחן את ממצאי המחקר, אומר: "זהו מחקר מעולה שמציג את התועלות של צורות שונות של אימון גופני. הממצאים מחזקים את הטענה כי אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה הוא ככל הנראה צורת האימון הגופני הטובה ביותר. מחקרים רבים מצאו כי אימון אינטרוולים עולה על אימון אירובי מתון כשמדובר בשיפור הכושר הגופני ובשיפור מבנה הלב ותפקודו. יהיה זה אך אידאלי לגרום ליותר אנשים לעסוק באימון אינטרוולים בעצימות גבוהה, וזה אפשרי בקרב אלה שיש להם יותר מוטיבציה. אבל במציאות לרוב האנשים אין את המוטיבציה או היכולת, במקרים כאלה מומלץ למצוא את משטר האימון הגופני שאפשר לחיות איתו, כמו הליכה של 30-40 דקות או רכיבה על אופניים במשך רוב ימות השבוע".

עוד על פעילות גופנית

 

אולי יעניין אותך...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול עצמי בדיכאון

טיפול קוגניטיבי  התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שמסייע לנו, בעזרת דרכים שונות …