רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא במחקר קטן היקף.

האנטיאוקסידנט רזברטרול שמצוי ביין אדום, בבוטנים ופירות יער יכול כנראה לשפר את הבריאות של כלי הדם של חולי סוכרת מסוג 2.

במחקר נמצא כי תוסף התזונה מקל על מצב של התקשות עורקים בקרב אנשים מסוימים עם סוכרת מסוג 2. נוקשות של עורקים, שהיא חלק משמעותי בטרשת עורקים, מגבירה את הסיכון להתקף לב ולשבץ.

"טיפול עם רזברטרול בקרב אנשים עם סוכרת הצביע על נטייה של שיפור בנוקשות העורקים. התועלת הרבה ביותר נצפתה בקרב אנשים עם נוקשות גדולה יותר" כך אומרת החוקרת הראשית, פרופסור נעמי המבורג, מנהלת המכון לביולוגיית כלי דם בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון שבארה"ב.

"על אף שנמצא במחקר שהתוסף יכול לסייע בשיפור אי-תקינות בכלי דם של אנשים עם סוכרת, עדיין מוקדם מדי להמליץ על טיפול למטרה זו. נזדקק למחקר ממושך יותר כדי לראות האם נטילת התוסף אכן מפחיתה התקפי לב ושבץ. לעת עתה ההמלצה הכללית נשארה לצרוך תזונה עשירה בפירות ובירקות." אומרת דר' המבורג.

ככל שאנחנו מתבגרים העורקים מאבדים מגמישותם ונעשים יותר נוקשים, דבר שיכול להוביל לסיכון מוגבר למחלת לב. בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר, תהליך זה מתחיל מוקדם יותר ויש לו השלכות חמורות יותר. מסבירה פרופסור המבורג.

כלי הדם הגדול ביותר בגוף הוא אבי העורקים שמזרים דם מהלב ליתר חלקי הגוף. במהלך המחקר מדדו החוקרים את עובי דפנות אבי העורקים של 57 מטופלים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע 56 שנים עם השמנת יתר). החוקרים אף ערכו מדידות כדי לבדוק את בריאות כלי הדם.

חלק מהמטופלים קיבל רזברטרול והחלק האחר קיבל פלסבו. בקבוצת המחקר שנטלה רזברטרול נצפתה מגמה של הפחתה בנוקשות אבי העורקים שלא הייתה משמעותית מבחינה סטטיסטית.

אך בתת-קבוצה של 23 מטופלים שהיו בעלי אבי עורקים נוקשה באופן יוצא דופן בתחילת המחקר, מינון יומי של 100 מיליגרם רזברטרול במשך שבועיים הפחית את הנוקשות בכמעט 5%. טיפול המשך של 300 מיליגרם רזברטרול ביום במשך שבועיים נוספים הוריד את הנוקשות ב- 9%.

נוקשות אבי העורקים בקרב נוטלי הפלסבו במשך 4 שבועות התגברה.

מחקר בחיות מעבדה הראה כי רזברטרול משפעל גן מסוים שכנראה מעכב הזדקנות והתפתחות של כמה מחלות, אומרת פרופסור המבורג.

כדי לראות האם תופעה דומה מתרחשת בגוף של בני אדם, נטלו החוקרים דגימות של הדופן הפנימית באבי העורקים של 7 מטופלים ועקבו אחר פעילות הגן. החוקרים מצאו כי פעילות הגן התגברה במעט בעקבות נטילת של תוספי רזברטרול.

פרופסור ביירון לי, מאוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב, שלא השתתף במחקר, אומר בתגובה: "זה אינו מוכיח כי רזברטרול משפעל את הגן שאחראי על אריכות ימים, זה רק מצביע על קשר נסיבתי. אנחנו יודעים כי תוחלת החיים של אנשים ששותים יין אדום ואוכלים אגוזים ארוכה יותר, אבל למה איננו יודעים. זה מרגש לראות מדענים שמתחילים כעת לנסות לפתור את התעלומה הזאת. מחקר זה מראה כי אנטיאוקסידנט טבעי שנמצא במזונות אלה יכול להפוך את מגמת השינויים שקשורים בגיל באבי העורקים. באופן מרשים, אפשר היה לראות את השפעת התוסף כבר לאחר מספר שבועות זעום של טיפול. מי יודע מה יוכל טיפול ממושך עם אנטיאוקסידנטים לעשות לטובת העורקים או אברים אחרים".

אנשים רבים מקבלים רזברטרול מתזונתם היומית, אך המינונים ששימשו במחקר גדולים בהרבה מאלה שישנם בכוס יין שהוא המקור התזונתי בעיקרי של רזברטרול" אומרת פרופסור המבורג.

המחקר מומן על-ידי המכון הלאומי האמריקני ללב, ריאות ודם והמרכז הלאומי בארה"ב לרפואה משלימה ומשולבת.

ממצאי המחקר הוצגו בכינוס של אגודת הלב האמריקנית  שנערך בתאריך 4.5.2017 במיניאפוליס שבארה"ב. מחקר זה נחשב למחקר מקדמי עד שתוצאותיו יתפרסמו בכתב עת שבו נבחן המחקר על-ידי עמיתים בעילום שם.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …