נטורופתיה

נטורופתיה מבוססת על התפיסה שלגוף יש את היכולת לרפא את עצמו אם יקבל אוויר צח, מים זכים, מזון מתאים, פעילות גופנית ואורח חיים בריא. מטרת הטיפול נטורופתי היא להשיב את הגוף למצב הטבעי של בריאות מאוזנת. שורשי נטורופתיה נטועים בכתבי אבי הרפואה היוונית היפוקרטס שהאמין שאכילה בריאה, מנוחה מתאימה ופעילות גופנית הכרחיים להגברת יכולתו הטבעית של הגוף לרפא את עצמו. המונח נטורופתיה הוטבע בסוף המאה ה-19 על-ידי קבוצת מטפלים שהלכה בעקבותיהם של הכומר האוסטרי קיינפ והגרמני פרייזניץ. השניים ניסחו את שתי התפיסות המרכזיות בנטורופתיה המודרנית: 
הטבע המרפא – לגוף יש את הכוח לרפא את עצמו. 
היגיינה טבעית – הגוף זקוק לאוויר צח, מים זכים, פעילות גופנית סדירה ומזון טרי כדי לשמור על הבריאות.

מהי חשיבות האיזון (הומאוסטסיס) בנטורופתיה?

בנטורופתיה מאמינים שלגוף יש מצב טבעי של איזון הנקרא הומאוסטסיס. במצב כזה, כוח החיים מאפשר את התחוללות תהליך הריפוי העצמי. לעומת זאת, אם התזונה לקויה, אין פעילות גופנית נאותה, אין חשיפה לאוויר צח או לשמש, וקיים מתח רב מדי או קיימות מחשבות שלילות, האיזון מופר, הגוף אינו נמצא במצב של הומיאוסטסיס, ונחשף למחלות ולבעיות בריאות. 
מקובל בנטורופטיה לשער שהצטברות רעלים בגוף כתוצאה מתהליכי טיהור לקויים, צריכת מזון סינתטי  תוספות מלאכותיות של טעמים, צבעים וריחות, או חשיפה לזיהום אוויר עלולים להחליש את המערכת החיסונית ולדכא את כוח החיים של הגוף. מטרת הנטורופת היא להשיב את המטופל למצב של הומאוסטסיס. 

נטורופתיה שיטת ריפוי משולבת

הנטרופתיה משלבת תחת כנפיה כמה צורות טיפול טבעיות, כגון: הידרו-תרפיה, צמחי מרפא, תזונה ודיאטה, צום וטיהור רעלים, עיסוי טבעי, אוסטאופתיה, הומאופטיהדיקור ואף שיטות אבחון מודרניות כגון: בדיקות דםבדיקות שתן וכדומה. 
מטפלים נטורופתיים בעלי תואר N.D. הם בעלי הכשרה בשיטות שונות של רפואה משלימה. שילוב צורות הטיפול השונות עם העקרונות הבסיסיים של הכרה ביכולת המולדת של הגוף לריפוי עצמי, חשיבותה של הרפואה המונעת ויכולת הריפוי של רכיבי תזונה, מגבירים את הבריאות ולוחמים במחלות.

עקרונות נטורופתיה

מטרת הרפואה הנטורופתית היא להשיב את המטופל לאיזון (הומיאוסטסיס) ולאפשר לו חיים בריאים ושמחים יותר. הנטורופתיה מתבססת על שישה עקרונות:

העיקרון הראשון – לא לגרום לנזק. הנטורופת משתמש בשיטות לא פולשניות כדי לצמצם את הסיכון לתופעות לוואי. הנטורופת מיומן לדעת מתי ביכולתו לטפל בחולה בביטחון ומתי עליו להעביר את הטיפול לרופאים.

עקרון שני  שיתוף פעולה עם כוחות הריפוי של הטבע. הטבע משתמש במנגנוני ריפוי לגוף ולנפש המשיבים ומשמרים את הבריאות. הנטורופת מסייע לאפשר את ההחלמה על-ידי שימוש בטיפולים הנמצאים בהרמוניה עם כוחות הריפוי הטבעיים.

עקרון שלישי  איתור הגורמים הבסיסיים של המחלה. החיים הם מורכבים וכך גם המצבים הבריאותיים. לאנשים, בדרך כלל, יש יותר מבעית בריאות אחת. הנטורופת לומד איך תסמיני המחלות קשורים זה בזה ומטפל בשורש הבעיה במקום לנסות להעלים את התסמינים. הצלחה בטיפול בשורש הבעיה תביא לפתרון התסמינים עצמם ותמנע בעיות בריאות עתידיות.

העיקרון הרביעי – לרפא את המטופל כשלמות אחת על-ידי טיפול אינדיבידואלי. כל אדם הוא ישות ייחודית ומורכבת הדורשת טיפול מיוחד המבוסס על צרכיו הייחודיים ועל הכרת כל היבטי חייו.

עקרון חמישי – הרופא כמורה. הנטורופת מאמין שחינוך נותן למטופל את היכולת לקחת אחריות על בריאותו. הנטורופת, באמצעות דו-שיח גלוי עם המטופל יכול לשכלל את תוכנית הריפוי ולהפוך את הריפוי לתהליך דו-סטרי. עבודת צוות היא מתכון להצלחה רבה יותר.

עיקרון שישי – מניעה. רבות מן המחלות הקשות כגון: מחלות לב או סרטן, ניתנות למניעה או לצמצום. הנטורופת מלמד את המטופל איך לחיות באופן בריא ובכך לצמצם את הסיכון לחלות. על-ידי טיפול מניעתי ניתן לעכב באופן משמעותי התקדמות של מחלות כרוניות או מחלות ניווניות.

איך מתבצעים טיפולי נטורופתיה?

במקום לטפל בתסמיני המחלה באופן ישיר, מנסה הנטורופת לחזק את מנגנוני ההגנה הטבעיים ולשפר את התפקוד הפנימי כך שהגוף יוכל להשיב את עצמו למצב בריא. בביקור הראשון יקיים הנטורופת שיחה עם המטופל כדי ללמוד את ההיסטוריה הרפואית שלו. במקרים מסוימים יתבקש המטופל לבצע מספר בדיקות מעבדה. לאחר מכן ימליץ הנטורופת על מגוון טיפולים אפשרי שיכלול: בניית תוכנית תזונה מאוזנת ומבריאה, שימוש מושכל בצמחי מרפא, תוספי תזונה ותרופות הומאופתיות  ביצוע תהליכי טיהור (כולל צום וחוקנים מבוקרים), טיפולים הידרו-תרפים (אמבטיות חמות וקרות, אמבטיות מינרלים ושטיפות), תרגילי נשימה ומתיחות, טיפולים אוסטיאופטיים לתיקוני בעיות יציבה ושלד ועיסוי לשיפור זרימת הדם ולהרגעת הגוף והנפש. מחקרים רבים שבים ומצביעים על התועלת הבריאותית ועל ההשפעה המרפאה של תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה, ועיסוי רפואי כפי שנעשים בנטורופתיה.

 

 

 

אולי יעניין אותך...

רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא …