כירופרקטיקה

כירופרקטיקה היא שיטת טיפול המתבססת על ההבנה שבריאות טובה תלויה בחלקה בתפקוד תקין של מערכת העצבים (במיוחד עמוד השדרה והעצבים המסתעפים ממנו לכל חלקי הגוף). מקור השם כירופרקטיקה הוא מיוונית ופירושו טיפול יעיל בעזרת היד. שיטת טיפול זו נוסדה בסוף המאה ה-19 על-ידי רופא אמריקאי בשם דר ד.ד. פלמר. הכירופרקטיקה מחשיבה ביותר את התפיסה שהסיבה להרבה תהליכי מחלה נובעת מאי-יכולת הגוף להתאים את עצמו לסביבה, או במילים אחרות, שהתהליך האבולוציוני של המעבר מהליכה על ארבע גפיים להליכה זקופה על הרגליים בלבד טרם הושלם, ואילו ההתקדמות המהירה באורח החיים הציבה אתגרים קשים נוספים לשלד ולמערכת העצבים (כמו ישיבה ממושכת למשל) דבר המכביד על שמירת בריאות אידאלית. בשיטת הטיפול הכירופרקטי מפעילים את היכולת המולדת של הגוף לרפא את עצמו ואין משתמשים בתרופות או בניתוחים. 

מטרות הכירופרקטיקה

מכיוון שהטיפול הכירופרקטי מתמקד בעיקרו באזור עמוד השדרה נוטים רבים לטעות ולחשוב שהוא מיועד לכאבי גב וצוואר בלבד. מטרת הטיפול הכירופרקטי היא להשיב ולשמר את הבריאות האופטימלית. המטופל החדש ודאי יתמה איך טיפול כירופרקטי, שהוא כה יעיל לכאב גב למשל, עשוי להשיב ולשמר את הבריאות האופטימלית? התשובה נמצאת בקשר שבין עמוד השדרה לבין מערכת העצבים. מערכת העצבים היא המפקחת והשולטת על כל תאי הגוף. עמוד השדרה, הבנוי מסדרה של חוליות, מתחיל בבסיס הגולגולת ומסתיים במרכז האגן בחוליות הזנב. במרכז עמוד השדרה עוברים 32 זוגות של עצבי השדרה המהווים את חוט השדרה. דרך סידרה של פתחים יוצאים העצבים ומסתעפים לכל חלקי הגוף. מכאן ברור שבעיות בעמוד השדרה עלולות להשפיע לרעה על בריאות הגוף ואף ההפך – בעיות בריאות בגוף עלולות להשפיע לרעה על עמוד השדרה. במילים אחרות, מטרת הכירופרקטיקה היא להשיב את עמוד השדרה למצבו האידאלי ובכך לאפשר לכוחות הריפוי המולדים של הגוף להביא לבריאות אופטימלית.

איך פועל כירופרקט?

במונחים מעשיים, עיקר עניינו של הכירופרקט הוא בטיפול ובמיצוב של חוליות עמוד השדרה  מיצוב חוליות עמוד השדרה הוא מכלול של שינויים תפקודיים ו/או מבניים ו/או במפרקים המוביל לתפקוד עצבי הרמוני ויש לו השפעה על תפקוד האיברים והבריאות הכללית. בשיטות אבחון מיוחדות בודק הכירופרקט את עמוד השדרה של המטופל ומזהה חוליות שאינן במקומן, חוליות שמקובעות אחת לשנייה ושאר מצבים לא תקינים. לאחר שאובחנו הבעיות, מפעיל הכירופרקט כוח באופן עדין במטרה לתקן את האזור הפגוע בעמוד השדרה  הכירופרקט משתמש בטכניקות רבות כדי לאבחן ולטפל בליקויים בעמוד השדרה וכדי להשיג בריאות אופטימלית. בנוסף לטכניקות המופעלות על עמוד השדרה  משתמש הכירופרקט בטכניקות לטיפול גם ברקמות רכות, כגון: עיסוי,  מעניק יעוץ תזונתי ויעוץ באורח חיים בריא ועוד. הגישה הכירופרקטית היא גישה הוליסטית, ולכן הכירופרקט מאמין שתיקון הגורמים לבעיה הרפואית יספק תועלות ארוכות טווח יותר מן הטיפול בתסמינים בלבד.

מיצוב חוליות עמוד השדרה

מיומנות הכירופרקט בטיפול בחוליות עמוד השדרה היא ייחודית ואינה קיימת באף שיטת טיפול אחרת. חוליה שלא ממוצבת כשורה היא חוליה שאיבדה את מיקומה או את התנועתיות שלה ביחס לחוליה השכנה לה. חוליה שאינה מתפקדת כראוי במסגרת עמוד השדרה מייצרת לחץ מכני. מצב כזה מעצים את השחיקה והפגיעה בשרירים הנמצאים סביבה, בגידים, ברצועות, בדיסקים, במפרקים ובשאר הרקמות בשדרה  התוצאה הבלתי נמנעת היא כאב, נפיחות, דלקת, ירידה בתנועתיות עמוד השדרה ובעיות בשרירים. בנוסף, בגלל הקשר המכני והפיזיולוגי הישיר בין חוט השדרה ומערכת העצבים המסתעפת ממנו, עלולה חוליה שאינה ממוצבת כשורה לפגוע בתפקוד העצבי. כאשר התפקוד העצבי נפגע, התקשורת הפנים גופית יעילה פחות ופוגעת בבריאות בכללותה. בכירופרקטיקה מבחינים בחמישה מרכיבים בבעיית מיצוב לקוי של חוליות –
1. אבדן המיקום והתנועתיות של החוליה ביחס לחוליה השכנה. 
2. שינויים פתולוגיים במערכת שרירי השדרה הכוללים, כיווצי שרירים, עוויתות שרירים, חולשת שרירים ותפקוד לקוי או לא מתאים של שרירי השדרה. 
3. פציעה או פגיעה בשורשי עצבי השדרה כתוצאה מכיווץ או מתיחה או הפרעה כימית. 
4. שינויים פתולוגיים המתחוללים ברקמות השדרה כמו גידול א-נורמלי של העצם בחוליה, שחיקת מפרקים, הדבקות של שרירי השדרה והגידים והתייבשות וניוון של הדיסקים בשדרה.
5. שינויים ביוכימיים באזור השדרה כמו דלקות ברקמות פגועות. 
לשם פתרון הבעיה יש להעלים את כל מרכיבי המיצוב הלקוי של החוליה ורק כך ניתן להגיע לשיקום מלא. העניין הוא מורכב. הכאב הוא רק רכיב קטן בבעיה ולכן על המטופל לדעת שיש להתמיד בטיפול גם לאחר שירדה עוצמת הכאב.

במה יכול להועיל טיפול כירופרקטי?

טיפול כירופרקטי לטווח קצר וטיפול סדיר עשויים להועיל במקרים הבאים: כאבים בעמוד השדרה כולל כאבים המוקרנים לאברים אחרים, כאבי ראש, שיפור התנועתיות וטווח התנועה, הפחתת נוקשות השרירים והתכווצויות השרירים, הקלה בכאבי מפרקים, שיפור בריאות המפרקים, הגברת החיוניות והאנרגיה, הגברת הרוגע ושמחת החיים, הגברת שיווי המשקל והקואורדינציה, הפחתת תהליכי ניוון וסיכוני פציעה, הגברת קצב ההחלמה וירידה בתופעות דלקתיות.

כמה זמן אורך טיפול כירופרקטי?

אורך הטיפול משתנה מאדם לאדם ומבעיה לבעיה. בפגיעות חדשות יחסית, אם הטיפול הוא מיידי ומיומן ניתן להתגבר על הבעיה בשלושה עד ארבעה ביקורים. במקרים בהם הבעיה קיימת מעל ל-3 חודשים הפתרון דורש 12 ביקורים ואף יותר. באבחון כירופרקטי ראשוני יוכל המטופל לקבל הערכה מדויקת על אורכו של הטיפול. חשוב לזכור, ככל שהבעיה קיימת זמן ארוך יותר, יתארך הטיפול כדי לפתור אותה.

האם יש לחזור פעם אחר פעם על טיפול כירופרקטי?

מטרת הביקור הראשון אצל כירופרקט היא בדרך כלל להתגבר על בעיית בריאות מוגדרת. ביקור תקופתי לאחר מכן הוא צעד נבון משום שהוא יפחית את הסיכון לבעיות בעמוד השדרה והשלד, יקטין את הסיכוי להופעה חוזרת ונשנית של הבעיה, ימנע הופעת פגיעות חדשות, ימזער את תהליכי הניוון ויגביר את הבריאות בכללותה. השמועה אומרת שאם ביקרת פעם אחת אצל הכירופרקט תאלץ לבקרו שוב ושוב. זוהי שמועה מרושעת, אך יש בה גרעין של אמת.

האם טיפול כירופרקטי מכאיב?

הטיפולים הכירופרקטים הם בטוחים לכל הגילאים מתינוקות ועד לזקנים מופלגים. הטיפול הוא בטוח משום שהוא מתבצע בשיטות טבעיות ולא פולשניות. המחקר מראה שהטיפול הכירופרקטי הוא משיטות הריפוי הבטוחות ביותר. הטיפול עצמו, באופן כללי, אינו מכאיב. למעשה, רוב המטופלים מצפים לטיפול הבא משום שלרובם ישנו ניסיון מוצלח של הקלה מידית ומהירה. מטופלים הבאים עם כאב מתון או חריף עלולים להרגיש מעט אי-נוחות מסיבות ברורות, אך בדרך כלל זה חולף ותחושת אי-הנוחות משתנה לתחושת הקלה.

מצבים שאפשר לטפל בהם בעזרת כירופרקטיקה

כירופרקטיקה מביאה להקלה יעילה בבעיות נפוצות במערכת השלד והשרירים. ניתן להשיג שיפור והקלה בבעיות גב, צוואר, ברכיים, מרפקים, בעיות בתעלה הקרפלית, טניס אלבו. אם הפתרון הטוב יותר לבעיה המסוימת הוא טיפול של רופא מומחה, הכירופרקט מיומן דיו כדי לזהותה ולהפנות את הטיפול בהתאם. בדרך כלל, רוב המטופלים הסובלים מבעיות במערכת השלד והשרירים יטופלו בהצלחה רבה על-ידי הכירופרקטיקה. הכירופרקטיקה מטפלת ביעילות גם במצבים נפוצים הנגרמים כתוצאה מתאונות. בתאונות דרכים ובתאונות במקום העבודה יש לעתים רבות הופעה מאוחרת של התסמינים. התסמינים עלולים להופיע על פני השטח לאחר שבועות ולעתים לאחר חודשים. טיפול כירופרקטי, מיד לאחר התאונה, יביא לאבחון של הבעיות העתידיות ובעזרת טיפול מיידי ימנע את הופעתן. הדבר נכון גם לפציעות ספורט וגם לפגיעות כתוצאה מנפילה או החלקה. בנוסף לטיפול בשלד ולטיפול אחר תאונות, הכירופרקטיקה נמצאה במחקרים כיעילה לבעיות, כגון: אסתמההפרעות קשב והיפראקטיביותסחרחורתקוליטיס, רמות נמוכות של אנרגיה וכיבים.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא …