טכניקת אלכסנדר

טכניקת אלכסנדר או בשמה האחר שיטת אלכסנדר פותחה על-ידי שחקן ומורה אוסטרלי שחיפש מזור לבעיות במיתרי הקול שלו שחיבלו ביכולתו הקולית ופגמו באיכות משחקו. מכיוון שלא מצא פתרון אצל רופאיו, החל אלכסנדר לחקור את עצמו בניסיון למצוא את מקור הבעיה. בעקבות התצפיות העצמיות שערך, מצא אלכסנדר ששינויים ביציבת הגוף, תשומת לב לכיווני תנועה ושליטה ראשונית הכוללת: שחרור הצוואר, הנעת הראש קדימה ולמעלה באופן המאריך את עמוד השדרה  מרחיב את הגב ומשחרר את הברכיים, מביאים למודעות גופנית המשפרת בהדרגה בעיות שונות בדרכי הנשימה העליונות. בתהליך ממושך שערך שנים, תרגם אלכסנדר את תצפיותיו העצמיות לתורה סדורה המלמדת איך להשתמש בגוף בצורה היעילה ביותר כדי לשפר את איכות החיים.

מהי טכניקת אלכסנדר?

מבלי לשים לב ושלא במתכוון, אנו מפתחים אט אט הרגלי תנועה ותנוחה המסבים לנו עקה(Stress)  ופוגמים ביכולתנו להגיב כראוי וביעילות לגירויים מן הסובב אותנו. איך יכולים אנו לשנות הרגלים שגויים אלה כך שנוכל להגיב טוב יותר לסובב אותנו ולהשיג תפקוד יעיל יותר? טכניקת אלכסנדר פותחה והותאמה כדי לתת מענה נאות לכך. הטכניקה מוכרת כבר כ- 100 שנים כשיטה ייחודית ויעילה באופן יוצא מן הכלל לחינוך מחדש בקשר בין גוף לנפש. 
מיסד השיטה, פ. מתיאס אלכסנדר (1869 – 1955) פיתח במקור את טכניקת אלכסנדר כשיטה לאימון קולי לזמרים ולשחקנים בשנת 1890. במוקד השיטה עמד החינוך מחדש של מנגנון הנשימה שהביא, כתוצר לוואי למרבה ההפתעה, לשיפור בבריאות דרכי הנשימה. תלמידיו של אלכסנדר לפיתוח קול דיווחו שהחינוך מחדש של מנגנון הנשימה עזר להם גם להתגבר על קשיים גופניים אחרים, ובעקבות כך הפכה הטכניקה לשיטה כוללנית לשינוי הכרתי של הרגלים נרכשים שגויים וכיוונון מחדש של הגוף (ואיתו גם הנפש) על-ידי תנועה, יציבה, נשימה ותבניות מתיחות.

עקרונות טכניקת אלכסנדר

בבסיס השיטה נמצאים העקרונות הבאים: שליטה ראשונית (Primary Control)  , כיווניות (Directing), עיכוב(Inhibition) ונשימה משוחררת. 
שליטה ראשונית פירושה שימוש נאות בראש ובצוואר ביחס לשימוש בשאר הגוף. אלכסנדר האמין, והנחיל לתלמידיו, כי במפרקת (מפגש החוליות העליונות של עמוד השדרה עם בסיס הגולגולת) נמצא מנגנון העל של תאום התנועתיות האנושית. כאשר מושגת שליטה ראשונית ישנה תחושה של קלילות ותנועה דמוית מעלה של הגוף במרחב. תנועות הגוף מתואמות יותר ומשולבות בהרמוניה. השיפור מורגש גם במצב הנפשי, אנו ממוקדים יותר וכאשר איננו מעסיקים את המוח בחשיבה הוא מתרוקן כמעט ממחשבות (סוג של מדיטציה טבעית).
כיווניות פירושה הארכת משך התגובה הגופנית על-ידי הארכת שריר או קבוצת שרירים בכיוון מסוים, במחשבה מכוונת. במילים אחרות, כדי להאריך שריר צריך למתוח אותו לשני כיוונים מנוגדים. ניתן לעשות זאת על-ידי ההנחיה הבסיסית של אלכסנדר: שחרור הצוואר, הנעת הראש קדימה ולמעלה באופן המאריך את עמוד השדרה, מרחיב את הגב ומשחרר את הברכיים או בעזרת דמיון מודרך.
עיכוב פירושו הוא לא לעשות או לא להגיב או לעתים דחיית עשייה או דחיית תגובה, שמשמעותם דחיית התגובה האוטומטית שלנו לגירוי חיצוני שהסבה לנו עקה, ואגב העיכוב לבחור בתגובה משופרת שמסבה לנו תועלת. באמצעות העיכוב אנו לומדים לזהות ולשנות הרגלים שגויים ולתקנם.
נשימה משוחררת פירושה שימוש נכון ויעיל במנגנון הנשימה. לתהליך הנשימה שני חלקים, שאיפה ונשיפה. שאיפה היא השלב הפעיל של הנשימה והיא מתבצעת על-ידי השתטחות הסרעפת והתרחבות צלעות בית החזה. נשיפה היא השלב הסביל של הנשימה והיא מתבצעת כתוצאה מהתרפות הסרעפת ושרירי בית החזה. גמישותם של בית החזה והריאות גורמת להתכווצותם לדחיקת האוויר החוצה. בטכניקת אלכסנדר לומדים לנשום באמצעות הנעת הסרעפת ובית החזה בלא סיוע שגוי של הנעת הכתפיים או מתיחת הגב. בעקבות תרגול השיטה משך הנשימה (שאיפה ונשיפה) נעשה ארוך יותר.

איך לומדים את טכניקת אלכסנדר?

תרגול השיטה נעשה באופן אישי על ידי מורה מוסמך בטכניקת אלכסנדר. במרוצת השיעור מעביר המורה את התלמיד, באמצעות מגע יד עדין, שורה של תנועות בסיסיות. המורה מצרף הסברים ומשוחח עם התלמיד על התהליך אותו הוא עובר. חלקו של השיעור ניתן בשכיבה וחלקו האחר בישיבה, קימה או הליכה. אורך השיעור הוא בין 30 ל- 45 דקות. טכניקת אלכסנדר אינה כוללת תרגול גופני, פסיכותרפיה לסוגיה או טיפול רוחני. הטכניקה אינה דומה גם לטיפולי מגע למטרת ריפוי, כגון עיסוי או שיאצו.

מי זקוק לטכניקת אלכסנדר, ומה התועלת שבה

לימוד השיטה יעניק לתלמיד תועלות רבות. תנועה חופשית ונוחה יותר, יציבה משופרת ומתואמת, נשימה קלה ובריאה יותר, חיוניות מוגברת וכוח והחשוב ביותר – פיתוח מיומנויות לשינוי הרגלים שגויים המפריעים לתפקוד מיטבי. הטכניקה תעזור לאנשים הסובלים מכאבים ממושכים, מעקה מוגברת או פציעות. הטכניקה תסייע רבות לאומנים המופיעים על במה לשפר את יכולתם הקולית ואיכות הופעתם.

מהי הכשרתו של מורה בטכניקת אלכסנדר?

הכשרת מורים בטכניקת אלכסנדר היא תהליך ממושך ורציני. המורה לעתיד לומד ארבע עד חמש פעמים בשבוע במשך תקופה של שלוש שנים או יותר, ועובר כ- 1600 שעות של אימון. ליבתו של האימון היומי היא העצמה של הניסיון הלימודי כך שיתאים בעתיד להדרכה פרטית יעילה. בעת ההכשרה זוכה המורה לעתיד, מעבר למקצוע חשוב ומועיל, לשיפור משמעותי ביכולתו הגופנית ובמיומנותו האישית לזיהוי ולתיקון הרגלים שגויים.

 

 

אולי יעניין אותך...

רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא …