שינה על הגב

שינה על הגב

ממחקרים עולה שקיים קשר בין תנוחות השינה של התינוק לבין הסיכון למוות בעריסה. הסיכון למוות בעריסה יורד בצורה ניכרת אם התינוק ישן על גבו. המחקר הראשון שממצאיו הצביעו על יתרון שינה על הגב נערך בניו-זילנד, ומאז מחקרים דומים בארצות שונות שבו ואוששו את הממצאים.

האם התינוק יכול לישון על הצד במקום שינה על הגב?

שינה על הצד בטוחה יותר, עבור התינוק, משינה על הבטן, אך במחקרים אחרונים נמצא שאין היא בטוחה כמו שינה על הגב.

מה עם שינה על הגב כאשר התינוק חולה?

רופאים נהגו להאמין שאם תינוקות יישנו על הגב צפויה להם סכנה בעת הקאה. הם סברו שהתינוקות עלולים להיחנק, מכיוון שאין להם מספיק כוח לסובב את ראשם. מתברר שתינוקות שישנים על גבם יכולים, ללא כל קושי, לסובב את ראשם גם כשהם חולים. הסכנה בהקאה הייתה בעבר הטיעון החשוב ביותר בעד שינה על הבטן, אך התברר בעקבות מחקרים שמסוכן יותר, עבור התינוק, לישון על הבטן.

מדוע שינה על הגב בטוחה יותר לתינוק?

אין עדיין הסבר מנומק היטב מדוע, כפי שנמצא במחקרים, בטוח יותר לתינוק לישון על הגב ולא על הבטן. ישנן כמה השערות:

  • השערה אחת אומרת שבעת שינה על הבטן פניו של התינוק כה קרובים לסדין כך שהוא נושם את אותו האוויר ולכן אינו מקבל מספיק חמצן.
  • השערה אחרת היא שהתינוק עלול להיחנק אם הוא ישן על הבטן על מזרון רך מדי. ישנו תיעוד של מקרים כאלה על גבי מזרני מים. חשוב לכן שהתינוק לא יישן במיטות מים ולא על מזרנים רכים מדי.
  • השערה נוספת היא שמסוכן לישון כשהפנים מופנות אל המזרן שעשויים להימצא בו חיידקים שישאפו על-ידי התינוק בזמן השינה על הבטן.

ההסברים נראים חלשים, במיוחד משום שתעלומת המוות בעריסה עדיין לא נפתרה. כיום אנו רק יודעים שבעקבות מחקרים מרובים, ממליצים הרופאים שתינוקות יישנו על גבם כדי להקטין את הסיכון למוות בעריסה.

מה לעשות כאשר התינוק מתחיל להתהפך בעצמו?

כאשר התינוק גדול מספיק כדי להתחיל להתהפך בכוחות עצמו במיטה, צריך רק להשכיבו לישון על הגב, ולא לדאוג אם הוא יתהפך מאוחר יותר. אין צורך להחזיר את התינוק לתנוחה של שינה על גב במהלך הלילה.

האם כל התינוקות צריכים לישון על הגב?

אם התינוק בריא הוא צריך לישון על הגב. במקרים של תינוקות עם מחלות מסוימות, מומלץ שהתינוק יישן על הבטן. אם התינוק סובל מאחת ממחלות אלו, הרופא ייעץ להורים על תנוחת השינה הרצויה.

איך גורמים למיטת התינוק להיות בטוחה?

  • מומלץ שהתינוק יישן על מזרן קשיח, ולא על מזרן רך מדי.
  • המיטה צריכה להיות יציבה וחלקה התחתון עשוי מיחידה אחת ולא מחלקים רבים. המרחק שבין מוטות הצד של המיטה אסור שיעלה על 6.5 סנטימטרים, כדי שהתינוק לא יוכל להכניס את ראשו ביניהם. גובה צדי המיטה וקצותיה צריך להיות לפחות 60 סנטימטרים, כך שהתינוק לא יוכל לזחול או לטפס החוצה.
  • אין לשים במיטה מוביילים, צעצועים וחפצים אחרים שהתינוק עלול להיתפס בהם. רצוי שלא למלא את המיטה בצעצועים רכים רבים מדי. אין לצפות את המזרון בכל סוג שהוא של מעטה פלסטיק, זה עלול לגרום לחנק. כרית התינוק חייבת להיות קלה ובמידה שמתאימה לממדי התינוק. יש לקפל את כיסויי המיטה כך שיכסו רק מחצית מן העריסה ולא יוכלו לנוע ולכסות את ראש התינוק.
  • אין לתת לתינוק כרית של מבוגרים. הכרית עלולה לגרום לחנק התינוק ואינה טובה עבור גבו.
  • אסור שהחדר בו ישן התינוק יהיה חם מדי. טמפרטורה של 16-20 מעלות מספיקה. במהלך הקיץ יש לוודא שהתינוק אינו לבוש יתר על המידה ובמיוחד יש להשגיח כאשר יש לתינוק חום.

מה עוד ניתן לעשות כדי להבטיח ששנתו של התינוק בטוחה?

הוכח שהסיכון למוות בעריסה מתגבר אם ההורים מעשנים. עישון הוא אחד הגורמים העיקריים שקשור למוות בעריסה. מדענים מאמינים שמספר מקרי המוות בעריסה יכול לרדת ב- 66% אם ההורים יחדלו לעשן בקרבת תינוקם.

התפתחות הגולגולת

שינה על הגב יכולה לגרום, באופן זמני, שינוי בצורת ראשו של התינוק (ראש שטוח). הורים יכולים למנוע דבר זה על-ידי הסבת ראשו של התינוק לצד הנגדי בכל פעם שמשכיבים אותו לישון. ברבות הזמן צורת הראש תשוב לקדמותה.

כאשר התינוק ער והוריו מדברים אליו או משחקים אתו, רצוי שישכב על הבטן כדי לתקן עיוותים בצורת הגולגולת. שכיבה על הבטן בשעות העירות טובה לתינוק כדי לאמן ולחזק את שריריו בבטן, בגב ובצוואר.

עוד על ליווי התפתחותי

 

אולי יעניין אותך...

עיכוב התפתחותי אצל תינוקות וילדים

גורמים שונים יכולים להיות הסיבה של עיכוב התפתחותי אצל תינוקות. מקורם של גורמים אלה של …