עיכוב התפתחותי אצל תינוקות וילדים

גורמים שונים יכולים להיות הסיבה של עיכוב התפתחותי אצל תינוקות. מקורם של גורמים אלה של עיכוב התפתחותי יכול להיות תפיסתי (קוגניטיבי), רגשי (אמוציונלי) או תנועתי (מוטורי).

ישנו קשר רב מערכתי בין הגורמים של עיכוב התפתחותי או לחלופין בין הגורמים של התקדמות התפתחותית. כאשר תינוק משיג התקדמות התפתחותית תנועתית (מוטורית) נגלה, במקרים רבים, שיפור ושינוי מבורך גם מבחינה רגשית וגם מבחינה תפיסתית. מנגד ישנה תופעה שחוזרת ונישנת בקרב תינוקות שמגיעים אלי בשל עיכוב התפתחותי. תינוק עם עיכוב התפתחותי ניכר סובל, במקרים רבים, גם מעיכוב בצמיחת שיניים, וכאשר ההתפתחות התנועתית שבה ומואצת בעקבות הטיפול מבחינים בהאצה גם בצמיחת השיניים.

קידום התפתחותי תנועתי

התפתחות תנועתית של תינוקות מתחוללת ברצף בעל אבני דרך מקובלות. כל תינוק מתקדם ברצף התפתחות זה בקצב שלו. אבל כשיש עיכוב התפתחותי משמעותי, חשוב לנסות למצוא דרכים לזרז את התפתחותו, ובעזרה מקצועית למצות באופן מלא את הפוטנציאל שגלום בו. בדרך זו נוכל למנוע מהתינוק סבל ותסכול מיותרים.

עיכוב התפתחותי
עיכוב התפתחותי יכול להיות רגשי, תנועתי או קוגניטיבי

מהן הסיבות של עיכוב התפתחותי?

תחום המומחיות שלי הוא ליווי וקידום התפתחותי תנועתי של תינוקות, לכן אתרכז בגורם התנועתי של עיכוב התפתחותי. להלן כמה סיבות שיכולות לגרום עיכוב התפתחותי תנועתי אצל תינוקות:

הגנת יתר של הורים. הגנת יתר מונעת מהתינוק התנסויות תנועתיות שחשובות להתפתחותו, ויכולה לדכא את הסקרנות וההרפתקנות שחבויות בו. אני יודעת מניסיוני כי ניסיונות תנועתיים כושלים, אכזבות ותסכולים מיכולת תנועתית מוגבלת מפתחים את כוח הרצון של התינוק ואת הדבקות במטרה והנחישות להצליח. התגברות על קשיים תנועתיים מחזקת את גופו של התינוק ומספקת לו שלל חוויות של סיפוק והצלחה.

היפוטוניה (טונוס שרירים נמוך). היפוטוניה (טונוס שרירים נמוך) מתבטאת בחולשה שרירית, חולשה שמקשה על התפתחותו התנועתית של התינוק. הטיפול בהיפוטוניה מתמקד, מצד אחד, בחיזוק השרירים בדרכים שונות, ומצד שני הקניית תנועה נכונה ויעילה שנסמכת יותר על תמיכת השלד, ופחות על פעולת השרירים.

שכיבה ממושכת על הגב. שכיבה על הגב (בעקבות החשש מפני מוות בעריסה) היא תנוחה שלא מעודדת תנועה ומאמץ. סביר כי תינוק ששוכב מרבית הזמן על גבו לא יתחזק מספיק, ולא יפתח בקצב הנכון יכולות ומיומנויות שיכשירו אותו לקראת המשך התפתחות. תנועות שנרכשות בעת שכיבה על הגב, לא תהיינה, ככל הנראה, יעילות מספיק.

היפרטוניה (טונוס שרירים גבוה). היפרטוניה (טונוס שרירים גבוה) גורמת לנוקשות של הגוף שאינה מאפשרת לתינוק תנועה קלה ונוחה. הטיפול בהיפרטוניה מתמקד במגע  ובהפעלת התינוק בתנועות שונות שמורידות את טונוס השרירים הגבוה לרמה שתאפשר לתינוק תנועה משוחררת וקלה יותר.

רגישות יתר. רגישות יתר של תינוקות יכולה לגרום לרתיעה ממגע ומשינויים. כל הצעה לבצע שינוי בדברים שמוכרים וידועים לתינוק גורמת לתינוק להירתע ולפרוץ בבכי. כל הצעה כזאת גורמת לתינוק לגלות התנגדות נמרצת ועקשנית לתנוחות ולהתנסויות חדשות.

בעיית שיווי המשקל. המערכת שמאפשרת לתינוק להשיג שיווי משקל מתפתחת בעזרת האתגרים שנוצרים בעקבות התנועות ושינויי התנוחות שמבצע התינוק. אם ישנה בעיה בשיווי משקל, התינוק פוחד מתנועה במרחב ונמנע ממנה. הימנעות מתנועה מחמירה את בעיית שיווי המשקל, ויוצרת חסך בהתנסויות חשובות בהתפתחות תנועתית.

העדפת צד. העדפת צד (תנוחה מועדפת של הראש לצד מסוים) לא מאפשרת תנועה יעילה, שבה כל איברי הגוף משתתפים בהרמוניה. תנועה לא יעילה מחייבת מאמץ רב יותר. הצורך להתאמץ יכול לפגוע ברצון של התינוק להתקדם מבחינה תנועתית.

תהיה סיבתו של עיכוב התפתחותי אשר תהיה, הטיפול שאני נוהגת לתת יותאם כדי להביא לניצול כל הפוטנציאל שגלום בתינוק מבחינה תנועתית, ויעזור לו להגיע לעצמאות ותפקוד כפי שמאפשר גילו ומצבו.

הצעות תנועה חדשות מתקבלות על-ידי תינוקות, ברוב המקרים, בברכה, בסקרנות ובעניין, אבל ישנם מקרים, כפי שתואר לעיל, שבהם התינוק חושש ממה שמוצע לו, מגלה התנגדות ומבטא זאת בסוגים מגוונים של בכי. מה שמפתיע אותי, פעם אחר פעם, כי התינוק לומד ומתקדם מטיפול לטיפול למרות הבכי, ומפגין כלפי יחס טוב. התינוק מרגיש ומבין באינטליגנציה הטבעית שלו כי מה שנעשה, נעשה לטובתו, ועל אף הבכי הוא שמח מאד מהתקדמותו.

תינוק על הבטן
שכיבה על הבטן המפתח למניעת עיכוב התפתחותי

להלן קטעים ממכתב תודה שקבלתי שמדבר בשם עצמו:


 

בס"ד

שלום,

אורי נולד ב-21.5.15 בהריון בריא לחלוטין ולידה רגילה. עם הגיעו לגיל 6 חודשים התחלנו להבחין שחלק מהדברים שתינוקות בגילו עושים הוא עדיין לא שם…עד גיל 9 חודשים לא קרה הרבה מבחינה התפתחותית וכל מה שידע לעשות הוא רק להתהפך לשני הצדדים.

פנינו למכון התפתחות הילד בירושלים…בגיל 11 חודשים לא קרה שום דבר במכון להתפתחות הילד ולא נעשה שום שיפור בהתפתחותו של אורי.

היינו מיואשים ועייפים מכל התהליך…התחלתי לנבור באתרי האינטרנט ולקרוא חומר…רצינו לראות אם יש מקרים נוספים הדומים לנו. עם החיפוש עלה האתר של שרי בומפלד ומיד התרשמתי מתוצאות הסיפורים.

קבענו פגישת היכרות במאי 2016 כשאורי היה בדיוק בן שנה…אחת לשבוע היינו מגיעים לשרי והשיפור החל לקרות מהר מאוד מהצפוי.

תהליך הלמידה של אורי היה מהיר מאוד. פעולה ומיד תוצאה.

תחילה אורי למד לעבור משכיבה לישיבה, ישיבה צידית, זקיפות הגב עם הישיבה…לאחר מכן, הושקע הרבה בלימוד זחילת גחון…הזחילה העצמאית  של אורי התרחשה במפתיע ולפרקי זמן קצרים. מהר מאוד אורי זנח את זחילת הגחון ועבר לזחילה על 6. כמו כן, הוא טיפס במהירות במדרגות והגיע לכל מקום שרצה…שרי טיפלה באורי באופן יוצא דופן. העקשנות והאמונה של שרי הן היו המפתח להצלחה של אורי. היו פעמים שכמעט הרמנו ידיים ושרי המשיכה שוב ושוב בשיטות הייחודיות שלה ואכן ההצלחה לא איחרה לבוא. נשמח לענות לכל שאלה בשמחה במייל- bless120@walla.co.il  או בנייד- 0526796927


 

אולי יעניין אותך...

תזונת תינוקות ומיתוסים מלידה ועד טעימות

בכל מה שקשור לתינוקות והתזונה שלהם לכל אחד יש שלל עצות בשפע. תוסיפו לזה את …