צורת ראש התינוק

מהי צורת ראש התינוק התקינה?

מהי צורת ראש התינוק התקינה? ילודים רבים הם בעלי ראש שנוטה מעט לצד אחד. לעתים  הסיבה לכך היא שהראש נלחץ בצורה בלתי שווה בתעלת הלידה. במקרים אחרים צורת הראש מושפעת משהיה ממושכת מדי בתנוחה אחת. אף על פי שראש התינוק יתאזן, קרוב לוודאי, מעצמו, שינויים בתנוחת הראש יכולים לעזור. (המידע באדיבות שרי בומפלד – מומחית בליווי התפתחותי וטורטיקוליס אצל תינוקות)

איך משפיעה תנוחה על צורת ראש התינוק?

ניתן, באמצעות מישוש, להבחין בשני אזורים רכים בחלקו העליון של ראש התינוק במקום בו עצמות הגולגולת טרם התחברו זו לזו. אזורים אלה נקראים מרפסים, והם מעוצבים באופן כזה שיאפשר לראשו, הגדול יחסית, של התינוק לנוע מטה בתעלת הלידה הצרה. קיומם של המרפסים מאפשר למוחו של התינוק, שגדל במהירות במהלך 12-18 חודשי חייו הראשונים, להתאכסן בגולגולת.

גמישות הגולגולת היא יתרון ביולוגי שמסייע לתינוק לשרוד ולהתפתח. אך מכיוון שגולגולת התינוק אינה קשיחה, שהייה ממושכת בתנוחה אחת, יכולה לגרום לצורת ראש שאינה סימטרית שתישאר לזמן ארוך יותר מצורת ראש בלתי סימטרית שנגרמה כתוצאה מלחץ בתעלת הלידה. מצב זה מכונה מיצוב תנוחתי, או בשפת העם ראש שטוח.

מיצוב תנוחתי ניתן להבחנה ברורה אם מביטים על ראש התינוק מלמעלה למטה. מזווית זו, חלקו האחורי של הראש נראה שטוח יותר בצד אחד מאשר בצד השני. עצם הלחי בצד השטוח יכולה לבלוט, והאוזן בצד השטוח יכולה להראות דחוקה קדימה.

מה אפשר לעשות כדי לשנות את צורת ראש התינוק?

מיצוב תנוחתי שכיח ביותר בקרב תינוקות שמבלים את רוב זמנם על הגב בעריסה, במושב התינוק במכונית או במנשא תינוקות. אף על פי שזו התנוחה הבטוחה ביותר לשינה עבור התינוק, ישנם דברים רבים שניתן לעשות בעת שהתינוק ער כדי שראש התינוק לא יהיה שטוח או נטוי הצידה.

  • שנה כיוון. הנח את התינוק לישון על גבו, אך שנה מפעם לפעם את כיוון הראש ימינה או שמאלה, או לחלופין את כיוון שכיבתו בעריסה. רצוי גם לגוון את תנוחות התינוק במושב הבטיחות במכונית או במנשא.
  • קח את התינוק על הידיים. לקיחת התינוק על הידיים כאשר הוא ער מסייעת לשכך את הלחץ על הראש שנגרם משכיבה ממושכת בתנוחה אחת.
  • נסה להשכיב את התינוק על הבטן. בהשגחה צמודה הנח את התינוק על הבטן בעת משחק. וודא שהמשטח הוא קשיח. אם נאלצת לעזוב את החדר קח את התינוק עמך.
  • היה יצירתי. הנח את התינוק כך שיוכל לפנות לכיוון הנגדי לצד השטוח של הראש כדי שיוכל לעקוב אחר תנועות וקולות בחדר. הזז מדי פעם את העריסה ממקומה כדי להרחיב ולשנות את שדה הראיה של התינוק.

קסדות וצורת ראש התינוק

שינוי תנוחת הראש של התינוק דיו, בדרך כלל, כדי למנוע או לטפל בראש שטוח. אם הנטייה הצידה של הראש אינה משתפרת תוך חודשים ספורים, עשוי הרופא להמליץ על כיסוי ראש מיוחד או קסדה מעצבת לסייע בהשבת המראה הסימטרי של הראש. עזרים אלה פועלים באמצעות יצירת לחץ עדין אך קבוע במאמץ לכוונן מחדש את התפתחות הגולגולת.

קסדות וכיסויי ראש יעילים במיוחד מגיל 4 חודשים עד גיל שנה, שבמהלכם הגולגולת עדיין אינה קשיחה והמוח גדל במהירות. חובשים אותם במשך כל תקופת הטיפול, למעט לפרקי זמן קצרים לשם ניקיונם וניקיון העור שמתחתם.

מקרים קשים יותר

לעתים נדירות, שתי עצמות או יותר בראשו של התינוק מתאחדות באופן קבוע. נוקשות זו דוחקת חלקים אחרים בראש מחוץ לצורתם כאשר המוח מגדיל את נפחו. מצב זה מטופל באמצעות ניתוח. כדי לתת למוח מספיק מרחב לגדול ולהתפתח, חייבים להפריד בין העצמות שהתאחדו.

בעיות דומות שגורמות למצח בולט צריכות אף הן להיות מטופלות באמצעות ניתוח.

לשמור על פרופורציות נכונות

אם דואגים יתר על המידה לצורת ראש התינוק, אפשר להחמיץ את ההנאה הכרוכה בלהיות הורה חדש. במהלך חודשים ספורים, שליטה טובה יותר בראש ובצוואר תסייע לתינוק לאזן את הלחצים השונים המופעלים על הגולגולת. רוב הסיכויים הם שצורת הראש תגיע לתקנה מעצמה.

אולי יעניין אותך...

עיכוב התפתחותי אצל תינוקות וילדים

גורמים שונים יכולים להיות הסיבה של עיכוב התפתחותי אצל תינוקות. מקורם של גורמים אלה של …