בדיקות לגילוי סרטן המעי הגס

בדיקת דם סמוי בצואה

מהי המטרה של בדיקת דם סמוי בצואה?

המטרה של בדיקת דם סמוי בצואה היא לאתר דימום במערכת העיכול שעלול להצביע על סרטן המעי הגס. במצב תקין, כמות הדם שעלולה להימצא בצואה היא כה זעומה כך שתוצאות הבדיקה תהיינה שליליות ולא נבחין בשינוי בצבעה של הצואה. קיומו של דם בצואה פירושו שאישם במערכת העיכול ישנו דימום. הדימום עלול להיגרם מכיבים, מפוליפים, ממחלה דלקתית במעי, מטחורים, מדימום בחניכיים או באף שנבלע למערכת העיכול או מגידולים ממאירים או שפירים. כל פיסת רקמה המתבלטת לתוך חלל מערכת העיכול, כגון פוליפ או גידול, ומתחככת בתוכן המעי הנע במערכת, עלולה, ברבות הזמן להיפגע ולדמם. לעתים כמות דם קטנה זו היא התסמין הראשון ואף היחיד לתחילת התפתחותו של סרטן במעי הגס. מכאן חשיבותה הרבה של בדיקה זו כאמצעי אבחון מוקדם של מחלה קשה זו שעם הופעת תסמיניה המובהקים היא כבר בעיצומה וקשה יותר לרפאה.

מתי יש לבצע בדיקת דם סמוי בצואה?

בדיקת דם סמוי בצואה היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ לאנשים מעל לגיל 50 לעבור מדי שנה. בדיקה זו עוברים גם אנשים בעלי תסמינים שעלולים להצביע על חשש לסרטן במעי הגס ולכן היא משמשת כאמצעי לגילוי מוקדם ככל האפשר של המחלה. בדיקה זו תוזמן גם כאמצעי לגילוי סיבה אפשרית לאנמיה אם ישנה עייפות בלתי מוסברת או רמות נמוכות של המוגלובין והמטוקריט. גם במקרים בהם הצואה כהה במיוחד עשוי הרופא להזמין בדיקת דם סמוי בצואה.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת דם סמוי בצואה?

במצב תקין, תוצאת בדיקת דם סמוי בצואה היא שלילית. כאשר התוצאה היא חיובית, ואומתה בשנית על-ידי בדיקה חוזרת, יש דם בצואה שצריך לבחון באמצעות בדיקות נוספות את הסיבה להופעתו.

אולי יעניין אותך...

בדיקת מוח העצם

מהי המטרה של בדיקת מוח העצם? המטרה של בדיקת מוח העצם היא להעריך את רמות …