בדיקת שתן מיקרוסקופית

מהי המטרה של בדיקת שתן מיקרוסקופית?

בדיקת שתן מיקרוסקופית מאפשרת למנות כמויות של תאים, גבישים וחומרים אחרים בשתן. התאים הנספרים הם: תאי דם אדומים, תאי דם לבנים ותאי אפיתל (תאי רקמת חיבור). כמו כן נספרים מיקרואורגניזמים, כגון: חיידקים, טפילים ושמרים, מוצקים וגבישים.

מתי יש לבצע בדיקת שתן מיקרוסקופית?

בדיקת שתן מיקרוסקופית היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מקובל לבצע בדיקה זו גם כאשר קיימים תסמינים לדלקות בדרכי השתן, כגון: כאבי בטן, כאבי גב, השתנה תכופה ומכאיבה, דם בשתן ועוד. הבדיקה משמשת אף כאמצעי מעקב אחר יעילות טיפול בדרכי השתן.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת שתן מיקרוסקופית?

תאי דם אדומים. במצב תקין, נוכחותם של תאי דם אדומים בשתן היא מזערית. נוכחות מוגברת שלהם אופיינית לדלקת, פציעה או מחלה בכליות או במקום כלשהו בדרכי השתן. במצבים כאלה דולפים תאי דם אדומים מזרם הדם לשתן.

תאי דם לבנים. במצב תקין, כמות תאי הדם הלבנים בשתן זעומה. כשמספרם בשתן עולה, אות הוא שזיהום או דלקת מתחוללים אישם בדרכי השתן.

תאי אפיתל. במצב תקין, כמות תאי רקמת חיבור, שניתקו ממקומם, בשתן היא זניחה. בבעיות שונות בדרכי השתן, כגון: דלקת, זיהום וממאירות עולה כמות תאי האפיתל בשתן. סוג תאי האפיתל מצביע על מקורם ומסייע לרופא לאבחן את מקומה המדויק של הבעיה בדרכי השתן. לדוגמה: זיהום בשלפוחית השתן יותיר כמות גדולה של תאי אפיתל שניתקו ממקומם בשתן.

מיקרואורגניזמים. בעת בריאות, דרכי השתן מעוקרות, כלומר נטולות חיידקים ומחוללי זיהום אחרים. אצל נשים בעיקר, עלולים חיידקים המצויים בקרבת השופכה לחדור לדרכי השתן ולגרום לזיהום בדרכי השתן. אם הזיהום אינו מטופל, הוא עלול להגיע לכליות ולגרום לבעיה חמורה יותר.

מוצקים. הכליות מפרישות חלבון שעלול להתמצק בצורת נקניקיות זעירות. בעת מחלת כליות, עלולים להילכד במוצקי חלבון אלה תאי דם אדומים או תאי דם לבנים. הסוגים השונים של המוצקים קשורים למחלות כליה שונות.

גבישים. השתן מכיל מוצקים מומסים המופרשים מן הגוף. חומרים מומסים אלה עלולים להתגבש אם השתן חומצי מדי, ריכוזם בשתן גבוה ויש טמפרטורה מתאימה. גבישים הנחשבים לתקינים הם אלה הנוצרים מחומרים שאמורים להיות בשתן. אם הגבישים נוצרו מחומרים שאינם אמורים להיות בשתן (למשל גבישים המכילים ציסטאין – חומצת אמינו) המצב אינו תקין ומצביע על ליקוי בתהליך חילוף החומרים. תרופות שונות או קרני רנטגן עלולים לגרום להיווצרות גבישים בשתן. ישנם גבישים הנוצרים במהלך התהוות השתן בכליות. כאשר גבישים אלה מתקבצים יחדו עלולות להיווצר אבני כליות. אבנים אלה עלולות להיאסף בכליות או לנדוד בשופכנים (צינוריות המעבירות את השתן מהכליות לשלפוחית השתן) ולהסב כאב רב.

 

אולי יעניין אותך...

בדיקת חלבון בשתן

מהי המטרה של בדיקת חלבון בשתן? המטרה של בדיקת חלבון בשתן היא לאתר הפרשה מוגברת …