בדיקת שתן כללית

מהי המטרה של בדיקת שתן כללית?

המטרה של בדיקת שתן כללית היא לאתר הפרעות בחילוף החומרים בגוף, הפרעות בתפקוד הכליות וזיהומים בדרכי השתן. זוהי קבוצת בדיקות העוקבת אחר הימצאותם של רכיבים שונים המופרשים בשתן, כולל תוצרי לוואי רצויים וכאלה שאינם רצויים בתהליך חילוף החומרים בגוף. השתן מיוצר בכליות הנמצאות משני צידי עמוד השדרה מתחת לבית החזה. הכליות מסננות את הדם מתוצרי פסולת ומשיבות לגוף חלבונים, מלחים וחומרים אחרים לשימוש חוזר בגוף. הכליות מווסתות את כמות המים בגוף. כל מה שהגוף אינו זקוק לו מופרש בשתן הנאגר בשלפוחית השתן ומוצא מן הגוף דרך השופכה. השתן הוא, בדרך כלל, צהבהב וצלול יחסית.

הפרעות רבות, בשלביהן הראשוניים, ניתנות לאבחון באמצעות בדיקת השתן ומרכיביו. רכיבים כגון: סוכר, חלבון, בילירובין, תאי דם אדומים, תאי דם לבנים, גבישים וחיידקים, מצויים, בדרך כלל, בכמויות זעירות, אם בכלל, בשתן. נוכחותם בדם עלולה להתגבר בעקבות הפרעות שונות או בעקבות מחלה בכליות הפוגמת ביעילות תהליכי הסינון עליהם מופקדות הכליות.

בדיקת שתן כללית מורכבת משלושה שלבים: בחינה פיסית בה נבדקים צבעו של השתן, צלילותו וריכוזו. בחינה כימית בה נבדקת נוכחותם של 9 רכיבים המספקת מידע רב ערך על בריאותו של הנבדק, או חלילה על בעיותיו הבריאותיות. בדיקה מיקרוסקופית בה מזהים וסופרים את סוגי התאים, המוצקים, הגבישים ושאר רכיבים (חיידקים, רירים) שעלולים להימצא בשתן.

איך אוספים דגימה של שתן לבדיקה?

שתן ראשון בבוקר הוא הדגימה בעלת הערך הרב ביותר מכיוון שהיא מרוכזת ובאמצעותה יקל לגלות תוצאות בלתי תקינות. מכיוון שקיים סיכון שדגימת השתן תזדהם בעת נטילתה (בעיקר אצל נשים), רצוי, תחילה לנקות את המבושים ואז לתת את הדגימה.

מתי יש לבצע בדיקת שתן כללית?

בדיקת שתן כללית היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מקובל לבצע בדיקה זו גם כאשר קיימים תסמינים לדלקות בדרכי השתן, כגון: כאבי בטן, כאבי גב, השתנה תכופה ומכאיבה, דם בשתן ועוד. הבדיקה משמשת אף כאמצעי מעקב אחר יעילות טיפול בדרכי השתן.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת שתן כללית?

תוצאות בדיקת שתן כללית הן דגל אדום המתריע על קיומה של בעיה ומחייב בדיקות נוספות בכדי להשיג אבחון מדויק יותר. באופן כללי, ככל שריכוזי החומרים שנבדקים בשתן עולים, כך מתגבר החשש לקיומה של בעיה שיש לאבחנה בדייקנות ולטפל בה.

אולי יעניין אותך...

בדיקת חלבון בשתן

מהי המטרה של בדיקת חלבון בשתן? המטרה של בדיקת חלבון בשתן היא לאתר הפרשה מוגברת …