בדיקת חלבון בשתן

מהי המטרה של בדיקת חלבון בשתן?

המטרה של בדיקת חלבון בשתן היא לאתר הפרשה מוגברת של חלבון באמצעות השתן, לעקוב אחר תפקוד הכליות ולאתר נזקים בכליות. ישנם כמה סוגי בדיקת חלבון בשתן. ישנה בדיקת חלבון בשתן שהיא חלק מבדיקת שתן כללית. ישנה בדיקה המודדת את כמות החלבון המופרש בשתן במשך יממה וישנה בדיקה השוואתית המודדת את היחס בין חלבון לקריטינין. מכיוון שמשימת איסוף שתן במשך יממה היא משימה שלא רבים עומדים בה, משמשת לה הבדיקה ההשוואתית כתחליף נוח לביצוע. נוכחות של חלבון בשתן נצפית  לעתים תכופות במחלות ממושכות, כגון: סוכרת או יתר לחץ דם. רמות מוגברות של חלבון בשתן מצביעות על נזק מתגבר בכליות. אם הנזק בכליות מתפתח או שאובדן החלבון מחמיר, עלול הנבדק לחוות תסמינים של בצקת, קוצר נשימה, בחילה ועייפות.

הימצאותו של חלבון מסוג אלבומין בשתן מצביעה על קיומה של מחלת כליות בקרב חולי סוכרת ויתר לחץ דם.

מתי יש לבצע בדיקת חלבון בשתן?

בדיקת חלבון בשתן כחלק מבדיקת שתן כללית היא מהבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בדיקה המודדת את כמות החלבון המופרש בשתן במשך יממה נערכת, בדרך כלל, אם ממצאי הבדיקה השגרתית היו בלתי תקינים, או שקיים חשש שחלבונים אחרים, בנוסף לאלבומין, עלולים להימצא בשתן. בדיקה השוואתית המודדת את היחס בין חלבון לקריטינין בשתן נערכת אם קיים חשש למחלת כליות או לנזק בכליות.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת חלבון בשתן?

חלבון בשתן הוא אות אזהרה. הוא עלול להצביע על מחלת כליות או על נזק לכליות. כמות החלבון בשתן עלולה לעלות באופן זמני בעקבות זיהום, טיפול תרופתי, תרגול גופני נמרץ ועקה נפשית או גופנית.

בעת נזק בכליות, כמות החלבון בשתן קשורה באופן ישיר לחומרת הנזק. כמויות מוגברות של חלבון בשתן מצביעות על נזק מתגבר ועל תפקוד הולך ויורד.

 

אולי יעניין אותך...

בדיקת שתן כללית

מהי המטרה של בדיקת שתן כללית? המטרה של בדיקת שתן כללית היא לאתר הפרעות בחילוף …