שימוש ממושך באנטיביוטיקה

בדיקת psa

מהי המטרה של בדיקת psa?

המטרה של בדיקת psa היא לאתר גברים עם חשש לסרטן הערמונית (פרוסטטה), לקבוע האם יש צורך בנטילת דגימת רקמה (ביופסיה) מן הערמונית וכמו כן לעקוב אחר יעילות הטיפול בסרטן הערמונית, או לזהות הופעה חוזרת של סרטן זה.

בבדיקה זו מודדים את כמות psa בדם. זהו כלי טוב לחיזוי הופעת סרטן הערמונית, אך אין זה כלי מושלם. רמות גבוהות של psa עלולות להופיע בעת התהוות סרטן הערמונית, אך גם בעת הופעת דלקת בבלוטת הערמונית או כאשר בלוטת הערמונית מוגדלת. רמות psa נוטות לעלות במעט בקרב כל הגברים עם הזדקנותם.

psa הוא חלבון הנוצר בעיקר בתאי הערמונית. הערמונית היא בלוטה קטנה העוטפת את השופכה של גברים ומייצרת את נוזל הזרע. רוב ה- psa הנוצר בערמונית משתחרר לנוזל זה ומיעוטו משתחרר לזרם הדם. psa בדם קיים בשתי צורות. בבדיקה מקובל למדוד את הכמות הכוללת של psa בדם. בדיקה זו אינה משמשת ככלי לאבחון סרטן הערמונית. נטילת ביופסיה מן הערמונית היא הדרך הבדוקה לאבחן סרטן זה.

גילוי מוקדם של סרטן הערמונית הוא בעל משמעות קלינית רבה ביותר. סוג סרטן זה, ברוב המקרים, מתפתח באיטיות וגילוי מוקדם שלו הוא ערובה לאחוזי הצלחה גבוהים בטיפול בו.

בדיקת psa המשולבת בבדיקת הדמיה בחלחולת (רקטום) מגלה את רוב מקרי סרטן הערמונית, אך אין בהן לנבא את מהלך התפתחות המחלה אצל הנבדק.

מתי יש לבצע בדיקת psa?

אין עדיין הסכמה גורפת בקרב מומחי הרפואה לשלב בדיקת psa כחלק מבדיקות שגרתיות לציבור הגברים בכללו. בדיקה זו מוזמנת, בדרך כלל, אם לנבדק ישנם תסמינים המצביעים על חשש לסרטן בערמונית, כגון: קושי בהשתנה, השתנה מלווה בכאב, השתנה תכופה, כאבי גב ו/או כאבים באגן הירכיים. כמו כן משמשת בדיקת psa כאמצעי למעקב אחר יעילות הטיפול בסרטן הערמונית או כאמצעי לזיהוי הופעה חוזרת של הסרטן לאחר הטיפול.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת psa?

ערך תקין של psa כללי הוא פחות מ- 4 ננו-גרם במיליליטר דם. יש הסבורים כי הערך התקין צריך להיות 2.5. ישנה הסכמה כי ערכים מעבר ל- 10 משקפים סיכון מוגבר לסרטן הערמונית.

ערכים בין 4 ל- 10 מצביעים על סיכון לסרטן הערמונית, או על ערמונית מוגדלת, או על דלקת בערמונית. תחום ערכים זה נחשב לתחום האפור וברוב המקרים תיבדקנה שתי צורות ה- psa לשם הגברת הדיוק בבדיקה וכדי להחליט האם יש צורך בנטילת דגימה מרקמת הערמונית.

רמות psa עלולות לעלות, באופן זמני, בעקבות פעילות גופנית נמרצת ובמקרים של זיהום בערמונית. מקובל, על כן, לבצע סידרת בדיקות בכדי לעקוב אחר רמות psa לאורך זמן. אם הרמות נותרות גבוהות תערכנה בדיקות נוספות בכדי לשלול או לאשש את קיומו של הסרטן בבלוטת הערמונית.

 

אולי יעניין אותך...

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא בדיקה לגילוי זאבת ומחלות אוטואימוניות אחרות נוגדנים לגרעין התא הם …