בדיקת cea

מהי המטרה של בדיקת cea?

המטרה של בדיקת cea היא לקבוע האם ישנה נוכחות של סרטן בגוף ולעקוב אחר יעילות טיפול נגד סרטן. cea הוא חלבון שבמצב תקין, לא ניתן למוצאו בדמו של נבדק בריא. הופעת חלבון זה בדמו של מבוגר עלולה להצביע על קיומו של סרטן, אך אינה מצביעה על סוג הסרטן ומיקומו. מקובל לבצע בדיקה זו כאמצעי מעקב אחר חולים בסרטן במערכת העיכול. cea בדם יכול להצביע גם על מצבים שפירים (גידול שאינו סרטני).

מתי יש לבצע בדיקת cea?

בדיקה זו תיערך אם לנבדק ישנם תסמינים המצביעים על אפשרות לקיומו של סרטן בגוף. רמות cea בדם נמדדות גם לפני תחילת טיפול בסרטן, בעיקר אצל חולים בסרטן במערכת העיכול. מדידות במשך הטיפול מצביעות על הענות הגוף לטיפול, ומדידות לאחר הטיפול משמשות כמעקב אחר חשש להישנות הופעת הסרטן.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת cea?

בבדיקה ראשונית, חולים בעלי גידול סרטני קטן או גידול בשלביו המוקדמים, יהיו בעלי רמות נמוכות, אם בכלל, של cea בדמם. חולים עם גידולים מפותחים או בעלי גרורות בגוף יהיו בעלי רמות גבוהות של cea.

כאשר רמות חלבון זה יורדות ומגיעות למצב תקין בעקבות טיפול, אות הוא שהגידול המייצר cea הוכרע.

עליה מתמשכת ברמות cea היא, לעתים סימן מוקדם להישנות גידול סרטני. עם הופעת גרורות של גידול סרטני באברים אחרים של הגוף, רמות cea בדם עולות והוא יכול להימצא גם בנוזלים אחרים של הגוף. לדוגמה: אם נמצא cea בנוזלי השדרה, יש סבירות גבוהה של גרורות במערכת העצבים המרכזית.

רמות מוגברות של cea יכולות להופיע גם במצבים שאינם סרטניים, כגון: דלקת, שחמת וכיב פפטי.

 

אולי יעניין אותך...

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא בדיקה לגילוי זאבת ומחלות אוטואימוניות אחרות נוגדנים לגרעין התא הם …