בדיקת ca 19-9

מהי המטרה של בדיקת ca 19-9?

המטרה של בדיקת ca 19-9 היא לסייע בהבחנה בין קיומו של סרטן בלבלב ובצינורות המרה לבין מצבים אחרים, לעקוב אחר הענות הגוף לטיפול בסרטן הלבלב ולבדוק הישנות הופעת הסרטן בלבלב. ca 19-9 הוא חלבון המצוי על תאים מסוימים. הוא אינו גורם לסרטן, אלא מסוכך על תאים סרטניים ולכן הוא סמן שימושי למעקב אחר התפתחות סרטן.

רמות ca 19-9 עולות אצל רוב החולים בסרטן לבלב מתקדם, סרטן הריאות, סרטן שלפוחית השתן, אבני מרה, דלקת בלבלב, סיסטיק פיברוזיס ומחלת כבד. כמויות זעומות ממנו נמצאות גם אצל אנשים בריאים.

מתי יש לבצע בדיקת ca 19-9?

בדיקת ca 19-9 תיערך כחלק מקבוצת בדיקות אם לנבדק ישנם תסמינים שעלולים להצביע על סרטן הלבלב, כגון: כאבי בטן, בחילה, ירידה במשקל וצהבת.

אם רמת ca 19-9 גבוהה מלכתחילה בעת סרטן הלבלב, בדיקות חוזרות שלו תשמשנה בעת הטיפול כאמצעי למעקב אחר הענות הגוף לטיפול, ולאחר גמר הטיפול כסיוע לאיתור הישנות של המחלה.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת ca 19-9?

רמות נמוכות של ca 19-9 עלולות להופיע באחוז מסוים של אנשים בריאים, ובמצבי בריאות המשפיעים על הכבד או הלבלב.

עליה מתונה עד גבוהה ברמות ca 19-9 ניצפת בסרטן הלבלב ובסוגים נוספים של סרטן וגם במספר מחלות נוספות.

הרמות הגבוהות ביותר של ca 19-9 מופיעות כאשר הסרטן בלבלב פוגע ברקמות המייצרות מיצי עיכול ובצינורות המוליכים אותם למערכת העיכול. ברקמות אלה מופיעים כ- 95% ממקרי סרטן הלבלב.

עליות וירידות ברמות ca 19-9 במהלך הטיפול ולאחריו מעניקות לרופא מידע חשוב על יעילות הטיפול, האם הוסר בהצלחה כל הגידול בעקבות ניתוח, והאם קיימת סבירות שהסרטן ישוב ויפרוץ.

אולי יעניין אותך...

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא בדיקה לגילוי זאבת ומחלות אוטואימוניות אחרות נוגדנים לגרעין התא הם …