בדיקת סמני גידולים סרטניים

מהי המטרה של בדיקת סמני גידולים סרטניים?

סמני גידולים סרטניים הם חומרים, בדרך כלל חלבונים, המיוצרים בגוף כמענה להופעת גידול סרטני או שהם מיוצרים על-ידי הרקמה הסרטנית עצמה. חלק מסמני הגידולים הוא ספציפי לסוג מוגדר של סרטן ואילו החלק האחר נוצר במספר סוגי סרטן. רבים מן הסמנים המוכרים נצפים במצבים שאינם סרטניים וגם במצבים סרטניים.

קבוצה קטנה בלבד של סמני גידולים סרטניים נבדקת על-ידי הרופא באורח שיגרתי. סמנים אפשריים רבים לגידולים סרטניים עדיין נחקרים.

מטרת המחקר בנושא הסמנים היא להיות מסוגלים לאתר ולאבחן, מוקדם ככל האפשר, את הסרטן, בשלב בו הוא בר טיפול וטרם התפתח והתפשט ברקמות רבות בגוף. נכון להיום, רק סמן אחד, לגידולים סרטניים בקרב גברים, זכה להכרה גורפת כאמצעי אבחון מקובל וזוהי בדיקת PSA (אנטיגן ספציפי לסרטן הערמונית). שאר הסמנים אינם מוגדרים דיים, ועלולים, במקרים רבים, לתת תשובה חיובית אך שגויה, שעלולה להוביל לבדיקות המשך יקרות ובלתי נחוצות, או שהופעתם של סמנים אלה אינה מוקדמת דיה ולכן לא תאפשר גילוי מוקדם.

אנשים מסוימים נמצאים בסיכון מוגבר למספר סוגי סרטן בגלל שירשו מוטציה גנטית (שינוי בקוד התורשתי) מהוריהם. בדיקה גנטית לאיתור אותן מוטציות אינה נחשבת אמנם כבדיקת סמני גידולים סרטניים, אך הימצאותן עלולה להצביע על סיכון מוגבר לפתח את המחלה. בדיקת הימצאותן של המוטציות הגנטיות BRCA1 ו- BRCA2 עלולה להצביע, אם היא חיובית, על סיכון מולד לסרטן השד ולסרטן השחלות.

אולי יעניין אותך...

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא בדיקה לגילוי זאבת ומחלות אוטואימוניות אחרות נוגדנים לגרעין התא הם …