בדיקה לגילוי זאבת

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא בדיקה לגילוי זאבת ומחלות אוטואימוניות אחרות

נוגדנים לגרעין התא הם קבוצה של נוגדנים שמיוצרת על-ידי המערכת החיסונית כאשר היא נכשלת בהבחנה בין "עצמי" ל"לא-עצמי". נוגדנים אלה שידועים כנוגדנים אוטואימוניים, תוקפים את התאים הבריאים של הגוף עצמו וגורמים להופעת סימנים ותסמינים כמו דלקת ברקמות ובאברים, כאבי שרירים וכאבי מפרקים, ועייפות. נוגדנים אלה פועלים נגד רכיבים שנמצאים בגרעין התא ולכן הם נקראים נוגדנים לגרעין התא. בדיקת נוגדנים לגרעין התא יכולה לזהות נוכחות של נוגדנים אוטואימוניים אלה בזרם הדם.

נוכחות של נוגדנים אלה בדם יכולה להיות סמן ביולוגי לקיומו של תהליך אוטואימוני בגוף והיא קשורה עם כמה הפרעות אוטואימוניות שהשכיחה שבהן היא זאבת מערכתית (SLE).

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא אחת הבדיקות העיקריות שמסייעת לאבחן הפרעה אוטואימונית חשודה או שעוזרת לשלול קיומם של מצבים רפואיים אחרים שיש להם סימנים ותסמינים דומים. בעקבות בדיקה זו נערכות בדיקות ספציפיות יותר של נוגדנים אוטואימוניים כדי לבסס את האבחון. 

מהי מטרת בדיקה לגילוי זאבת?

מטרת הבדיקה של נוגדנים לגרעין התא היא לשמש כבדיקה עיקרית להערכת קיומן של הפרעות אוטואימוניות שפוגעות באופן מערכתי ברקמות רבות ובאברים בכל הגוף. השימוש השכיח ביותר של בדיקה זו הוא לסייע באבחון זאבת מערכתית.

מתי מומלץ לבצע בדיקה לגילוי זאבת?

בדיקת נוגדנים לגרעין התא מתבצעת במקרים שמופיעים סימנים ותסמינים שקשורים להפרעה אוטואימונית מערכתית. אנשים עם הפרעה אוטואימונית מערכתית חווים מגוון של תסמינים מעורפלים ולא-ספציפיים שמשתנים במרוצת הזמן, מחמירים בהדרגה, או מתחלפים בין תקופות של התלקחות לבין תקופות של הפוגה.

להלן דוגמאות של תסמינים וסימנים של הפרעה אוטואימונית מערכתית:

  • חום ברמה נמוכה
  • עייפות מתמדת, חולשה
  • כאב דמוי כאב של דלקת מפרקים במפרק אחד או יותר
  • פריחה בגוון אדמדם (בזאבת יכולה להופיע על הפנים פריחה דמוית כנפי פרפר על הלחיים וגשר האף)
  • רגישות של העור לקרינת שמש
  • נשירת שיער
  • כאבי שרירים
  • נימול או עקצוץ בידיים או בכפות הרגליים
  • דלקת ונזק לאברים ולרקמות כמו: כליות, ריאות, לב, קרום הלב, מערכת העצבים המרכזית וכלי דם

מהי משמעות תוצאות בדיקה לגילוי זאבת?

תוצאה חיובית של בדיקת נוגדנים לגרעין התא פירושה נוכחות של נוגדנים אוטואימוניים. עבור מטופל עם סימנים ותסמינים מודבר בנוכחות של מחלה אוטואימונית. נדרשות בדיקות נוספות כדי לאושש את התוצאות ולקבוע אבחון סופי.

להלן מצבים רפואיים שקשורים בתוצאה חיובית של בדיקת נוגדנים לגרעין התא.

המצב הרפואי השכיח ביותר הוא זאבת (לופוס) מערכתית.

  • תוצאה חיובית של בדיקת נוגדנים לגרעין התא אופיינית ל- 95% מהנבדקים עם זאבת מערכתית. אם בנוסף לתוצאה החיובית, יש לנבדק תסמינים כגון: דלקת מפרקים, פריחה, רגישות בעור לקרינת השמש, קיימת סבירות שהנבדק לוקה בזאבת. בדיקת נוגדנים נוספת שנקראת ENA Panel תעזור לאשר כי ההפרעה האוטואימונית היא אכן זאבת מערכתית.

מצבים רפואיים אחרים בהם מתקבלת תוצאה חיובית בבדיקת נוגדנים לגרעין התא הם:

  • זאבת בהשראת תרופות. מספר תרופות יכול לעורר מצב רפואי זה שכרוך בהופעת תסמיני זאבת מערכתית. התסמינים נעלמים, בדרך כלל, עם הפסקת השימוש בתרופות אלה. דווח על תרופות רבות שגורמות לזאבת בהשראת תרופות. הבולטות שבהן הן הידרלזין, איזוניאזיד, פרוקאיינאמיד וכמה תרופות נגד אפילפסיה.
  • תסמונת שגרן. תוצאה חיובית בבדיקת נוגדנים לגרעין התא מתקבלת בקרב 40-70% מהלוקים בתסמונת זו. תוצאה שלילית אינה פוסלת את האבחון. תערכנה שתי בדיקות נוגדנים נוספות כדי לאושש את האבחון הסופי.
  • סקלרודרמה (טרשת מערכתית). תוצאה חיובית בבדיקת נוגדנים לגרעין התא מתקבלת בקרב 60-90% מאלה שלוקים במחלה. בדיקות נוגדנים נוספות מאפשרות להבחין בין שתי צורות המחלה – מוגבלת (קלה יותר) ומפושטת (חמורה יותר).

הרופא חייב, בבואו לקבוע אבחון, להסתמך בעיקר על תוצאות הבדיקה, על תסמינים קליניים ועל עברו הרפואי של הנבדק, זאת מכיוון שתסמיני זאבת באים והולכים ויכולים לחלוף חודשים ואף שנים עד שתתבהר תבנית ברורה שמצביעה על זאבת או מחלה אוטואימונית אחרת.

תוצאה שלילית בבדיקת נוגדנים לגרעין התא מבטלת כמעט לחלוטין אבחון של הבעיה כזאבת., אך בגלל האופי הארעי של מחלות אוטואימוניות, יכול להיות שיש טעם לשוב ולערוך את הבדיקה בעתיד אם מופיעים תסמינים חשודים.

חוץ ממקרים נדירים, בדיקות המשך לבדיקת נוגדנים לגרעין התא, אינן נחוצות במקרים שהתקבלה תוצאה שלילית בבדיקה.

עוד על בדיקות מעבדה

עדכון אחרון 3.7.2017

 

אולי יעניין אותך...

אבחון אי-ספיקת לב

אבחון אי-ספיקת לב – בדיקת BNP NT-proBNP

מהי המטרה של אבחון אי-ספיקת לב (בדיקת BNP NT-proBNP) ? הפפטידים  (BNP NT-proBNP) הם חומרים …