דלקת כבד נגיפית מסוג b

מהי המטרה של בדיקת דלקת כבד נגיפית מסוג b?

מטרת הבדיקה היא לאבחן דלקת כבד נגיפית מסוג b, לעקוב אחר מהלך המחלה או לקבוע האם חיסון שניתן הביא ליצירת רמה רצויה של עמידות בגוף מפני המחלה. יש מספר בדיקות לקביעת נוכחותם של נוגדני דלקת כבד נגיפית מסוג b. כמו כן קיימות גם בדיקות לקביעת נוכחותם של אנטיגנים (חומרים מחוללי זיהום שזרים לגוף) נגיפיים.

הבדיקה הנפוצה ביותר היא בדיקת הנוגדן anti-HBs. נוכחותו מצביעה על חשיפה קודמת לנגיף שמחולל את דלקת כבד נגיפית מסוג b, אך הנגיף עצמו אינו נמצא יותר ואין סכנה מידית לחלות במחלה. נוגדן זה מספק גם הגנה מפני הדבקות חוזרת במחלה בעתיד. ניתן ליצור באמצעות חיסון נוכחות של נוגדן זה למניעת הדבקות במחלה. בדיקה זו נערכת גם בכדי לקבוע האם יש צורך בחיסון (אם לא נמצא הנוגדן) או כדי לעקוב אחר יעילותו של חיסון, או כדי לעקוב אחר מהלך המחלה.

בדיקה נוספת היא בדיקת נוכחותו של אנטיגן (חלבון הגורם לזיהום) HBsAg. זהו חלבון שנוצר על-ידי נגיף המחלה, ונוכחותו היא אות מוקדם לדלקת כבד נגיפית חמורה מסוג b. אנטיגן זה נוצר עוד לפני הופעת תסמיני המחלה. אנטיגן זה נעלם מן הדם בעת תהליך ההחלמה מן המחלה.

לעתים נגיפי דלקת זו מסתתרים בכבד ומתרבים בקצב אטי כך שלא ניתן למוצאם בדם. אנשים בעלי סוג זה של המחלה נחשבים לנשאים.

בנוסף קיימות עוד מספר בדיקות בהן בוחנים נוכחות של אנטיגנים נוספים ונוגדנים נוספים בכדי לאבחן בדיוק רב יותר את אופייה של המחלה ואת מידת חוזקה של המערכת החיסונית.

מתי יש לבצע בדיקת דלקת כבד נגיפית מסוג b?

מקובל לבצע בדיקות אלה לאחר קבלת חיסון מפני דלקת כבד נגיפית מסוג b, בכדי לקבוע האם הושגה רמה נאותה של עמידות מפני המחלה. כמו כן משמשות הבדיקות, בעת מחלה, לצורכי מעקב ואבחון.

אצל הסובלים מדלקת חמורה, מקובל לבדוק את הנוגדן anti-HBs, ואת האנטיגן HBsAg, בכדי לגלות זיהום של נגיפי דלקת כבד מסוג b.

אצל הסובלים מדלקת כרונית (ממושכת), מקובל לבדוק אנטיגנים ונוגדנים נוספים, בעיקר בכדי לקבוע את שיעור הענות הגוף לטיפול.

אם לאחר קבלת החיסון עולה רמת הנוגדן anti-HBs אל מעבר ל- 10 יבל"א במיקרו-ליטר דם, אות הוא כי האדם מחוסן, כנראה, לכל חייו מפני המחלה.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת דלקת כבד נגיפית מסוג b?

אם תוצאת הבדיקה של הנוגדן anti-HBs היא חיובית, הנבדק מחוסן מפני דלקת כבד נגיפית מסוג b הן בעקבות חיסון מוצלח או הן בעקבות החלמה מהמחלה.

אם תוצאת הבדיקה של האנטיגן HBsAg היא שלילית, הנבדק לא נחשף מעולם לנגיף או שהחלים מן המחלה בכוחות עצמו. תוצאה חיובית של בדיקה זו מצביעה על זיהום פעיל, אך אינה מצביעה על קיומה או אי קיומה של סכנת הדבקה במחלה.

אם תוצאת הבדיקה של האנטיגן HBsAg היא חיובית, קיימת נוכחות של נגיף עם סיכון להדבקה במחלה. תוצאה שלילית מצביעה על כך שאין סיכון להדבקה במחלה.

אם תוצאות הבדיקה של האנטיגן anti-HBs היא חיובית, הנבדק נמצא בתהליך החלמה, אינו נשא של המחלה ואין לו זיהום כרוני.

אם תוצאת הבדיקה של החומר הגנטי של הנגיף – HBV DNA היא חיובית, קיימת נוכחות של נגיף עם סיכון להדבקה במחלה. תוצאה שלילית מצביעה על כך שאין סיכון להדבקה במחלה. אלה הן בדיקות ייעודיות לדלקת כבד נגיפית מסוג b, בנוסף להן, מקובל, לבדוק את אנזימי הכבד (AST, ALT, GGT) בכדי לעקוב אחר התפתחות המחלה. במקרים מסוימים יש צורך בנטילת דגימה מרקמת הכבד בכדי לאשש את האבחון.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …