בדיקת ggt

מהי המטרה של בדיקת ggt?

המטרה של בדיקת ggt היא לאתר פגיעה בכבד ובצינורות המרה, נזקי אלכוהול ומחלות בכבד. ggt הוא אנזים הנמצא בעיקר בכבד. אנזים זה רגיש ביותר לשינויים בתפקודי הכבד. בדרך כלל הוא נמצא בריכוז נמוך בדם, ורמתו עולה אם הכבד נפגע או שפעילותו מופרעת. ggt הוא אנזים הכבד הרגיש ביותר לבעיות בדרכי המרה.

מתי יש לבצע בדיקת ggt?

בדיקת ggt בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בנוסף תוזמן בדיקה זו אם ישנם תסמינים של מחלת כבד. חלק מן התסמינים האופייניים לפגיעה בכבד הם: צהבת, בחילות, הקאות, נפיחות בבטן, כאבי בטן, גירוד חמור בעור ועייפות.

רמות ggt בדם עולות ברוב המחלות המסבות נזק חמור לכבד או לצינורות המרה, וקשה בעזרת התוצאה שהתקבלה לאבחן כשורה מהי הסיבה שגרמה לנזק בכבד. מסיבה זו בדיקת ggt היא שנויה במחלוקת, ועיקר השימוש המקובל בה הוא קביעת הגורם לרמות מוגברות של אנזים alp בדם.

מה משמעות התוצאות של בדיקת ggt?

רמות גבוהות של ggt מצביעות על כך שמשהו שקשה להגדירו השתבש בכבד. ככל שרמת האנזים גבוהה יותר כך גבוהה רמת הפגיעה בכבד. רמות גבוהות של ggt עלולות להיגרם כתוצאה ממחלת כבד, אך גם כתוצאה מכשל לבבי, אלכוהול ותרופות רבות, כגון: תרופות אנטי דלקתיות, תרופות להורדת שומני הדם, אנטיביוטיקה, תרופות בולמות היסטמין, תרופות לדיכאון, הורמונים ועוד.

שתיית אלכוהול עד 24 שעות לפני הבדיקה מעלה את רמות ggt בדם, כך גם עישון סיגריות.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …