בדיקת co2

מהי המטרה של בדיקת co2?

המטרה של בדיקת co2 היא לקבוע האם יש בעיה במאזן החומציות (pH) ובמאזן האלקטרוליטים בגוף. כשאנו נושמים אנו מביאים חמצן (o) לריאות ופולטים דו תחמוצת הפחמן (co2). בבדיקה זו מודדים את הכמות הכללית של דו תחמוצת הפחמן בדם (הקיימת בשלוש צורות – H2CO3, דו תחמוצת הפחמן המומס בדם ו- HCO3 ביקרבונט שהוא הצורה הדומיננטית). ביקרבונט הוא אלקטרוליט המופרש ונספג בכליות. תפקידו המרכזי הוא לשמור על מאזן החומציות (pH) ותפקידו המשני בשיתוף עם האלקטרוליטים האחרים הוא לשמור על ניטרליות חשמלית ברמת תאי הגוף.

מתי יש לבצע בדיקת co2?

בדיקת דו תחמוצת הפחמן בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. הרופא עשוי להמליץ על בדיקה זו אם קיים חשש שמאזן החומציות בגוף מופר, או שמא הגוף אוצר נוזלים או שנמצא במצב של התייבשות.

מה משמעות התוצאות של בדיקת co2?

כאשר רמות דו תחמוצת הפחמן גבוהות, ישנה סבירות שלגוף יש קושי בשמירת מאזן החומציות כתוצאה משחרור מוגבר של דו תחמוצת הפחמן, או שהופר המאזן האלקטרוליטי בגלל אצירת נוזלים או אובדנם. הפרה של שני מאזנים אלה עלולה להיגרם מקשת רחבה של תפקודים לקויים.

רמות גבוהות של דו תחמוצת הפחמן עלולות להופיע במקרים של מחלות ריאה כרוניות, כגון: נפחת, או במקרים של שלשול חמור והקאות ממושכות.

רמות מופחתות של דו תחמוצת הפחמן נצפות במקרים של נשימת יתר, הלם, רעב ובעת כשל כלייתי. תרופות מסוימות עלולות לגרום לעליה או לירידה ברמות דו תחמוצת הפחמן.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …