בדיקת ck

מהי המטרה של בדיקת ck?

בדיקת ck (קריאטין קינז) שהוא אנזים שמצוי בלב, במוח, בשרירי השלד וברקמות נוספות, מאפשרת לאבחן פגיעה בשרירים. רמות גבוהות של ck יכולות להצביע על פגיעה בלב.  

ישנם שלושה סוגים של האנזים:

ck-mm הנמצא בשרירי השלד ובלב.

ck-mb הנמצא בעיקר בלב.

ck-bb הנמצא בעיקר במוח.

אנזימים הם חלבונים המסייעים לתאי הגוף לבצע את תפקודם התקין. כמות קטנה של אנזים ck נמצאת תמיד בדם ומקורה העיקרי הם השרירים. רמות האנזים בדם עולות כאשר אחד משרירי הגוף נפגע או כאשר תאי הלב נפגעים, לכן, למשל, יזמין הרופא בדיקה של ck אם יש כאב בחזה או סימנים ותסמינים של התקף לב (פגיעה חמורה בשריר הלב). בארבע עד שש השעות לאחר התקף לב מתחילות רמות האנזים לעלות, ומגיעות לשיאן תוך 18 עד 24 שעות. תוך יומיים או שלושה חוזרות רמות האנזים לתקנן.

מתי יש לבצע בדיקת ck?

בדיקת ck בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. כמו כן היא בדיקה שגרתית לאנשים שעברו התקף לב. כאשר חולה מגיע עם תסמיני התקף לב לחדר המיון, מתבצעת בדיקה זו שלוש פעמים במרווחי זמן של 4 – 6 שעות. גם אם התלונה היא של כאבי שרירים וחולשה תתבצע הבדיקה של ck בדם.

מה משמעות התוצאות של בדיקת ck?

רמות גבוהות של ck בדם או רמות של אנזים זה העולות בהתמדה מבדיקה לבדיקה מצביעות, בדרך כלל, על נזק שנגרם ללב או לשרירים אחרים. רמות גבוהות של ck (בדרך כלל ללא תסמינים מובהקים) יכולות להצביע על כך ששרירי הגוף היו תחת עומס רב. אם הרופא חושש שיש התקף לב ורמות האנזים הן גבוהות, תתבצענה, בדרך כלל, בדיקות מוגדרות יותר (טרופונין או ck-mb) כדי לוודא פגיעה בלב.

אנשים בעלי מסת שרירים מפותחת הם בעלי רמות מוגברות שלck בדמם. ספורטאים העוסקים באימון גופני אינטנסיבי אף הם בעלי רמות מוגברות של האנזים. פגיעות בשרירי הגוף כתוצאה מנפילה, תאונה, ניתוח או פציעת ירי מעלים את רמות ck בדם, כך גם כמה תרופות ובעיקר תרופות להורדת כולסטרול ממשפחת הסטטינים. בתחילת הריון יורדות רמות ck בדם.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …