כולסטרול רע במיוחד

בדיקת תפקודי כבד

מהי המטרה של בדיקת תפקודי כבד?

בדיקת תפקודי כבד היא קבוצת בדיקות שמטרתה להעריך את תפקוד הכבד ולאתר נזק או מחלה בכבד. הבדיקה כוללת, בדרך כלל, שבע בדיקות הנערכות בו זמנית. בדיקת תפקודי כבד כוללת:

בדיקת ALT. זהו אנזים המצוי בעיקר בכבד, ומדידת ערכיו בדם מסייעת באיתור דלקת כבד נגיפית.

בדיקת ALP. זהו אנזים הקשור לצינורות המרה. ערכיו עולים בעת חסימה בצינורות המרה (בעקבות התגבשות של אבני מרה או הופעת גידול).

בדיקת AST. זהו אנזים המצוי בכבד וגם בשריר הלב ובשרירים נוספים בגוף.

שתי בדיקות בילירובין, בילירובין כללי בה נמדד סך כל הבילירובין בדם, ובילירובין ישיר בה נמדדת כמות הבילירובין הישיר שנוצר בכבד. בילירובין הוא צבען (פיגמנט) המצוי במרה. צבען זה נוצר כאשר המוגלובין, הפיגמנט האדום בתאי הדם האדומים שמוביל חמצן לרקמות, מתפרק. רמות גבוהות שלו גורמות להופעת תסמיני צהבת (צהבהבות בעור ובלובן העין).

בדיקת אלבומין. מדידות של אלבומין, החלבון העיקרי שמיוצר בכבד, מצביעות על יכולתו של הכבד ליצר חלבון זה.

בדיקת חלבון כללי. מדידה זו הכוללת אלבומין ושאר החלבונים בדם, ובהם גם הנוגדנים, מצביעה על היכולת החיסונית להלחם בזיהומים שונים.

לעיתים תתבצענה גם בדיקות נוספות להערכת תפקוד הכבד.

 

מתי יש לבצע בדיקת תפקודי כבד?

בדיקה זו תיערך אם קיימים תסמינים המצביעים על חשש לבעיה בכבד, כגון: צהבת, שתן כהה, צואה בהירה, בחילות, הקאות ו/או שלשול, אובדן תיאבון, קיא דמי, צואה דמית או כהה, נפיחות או כאב בטן, שינוי בלתי שיגרתי במשקל, עייפות או נרפות.

אם קיים חשש שהנבדק נחשף לנגיף של דלקת כבד נגיפית לסוגיה, או שבמשפחתו יש עבר של מחלת כבד, או שהנבדק צורך אלכוהול בכמות מופרזת, תתבצע בדיקת תפקודי כבד. כמו כן משמשת בדיקה זו כאמצעי מעקב אחר טיפול תרופתי שעלול להזיק לכבד.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …