בדיקת קריאטינין

מהי המטרה של בדיקת קריאטינין?

המטרה של בדיקת קריאטינין היא לקבוע האם הכליות מתפקדות כשורה (במקרה זה כמות הקריאטינין בדם תהיה נמוכה ביותר). שילוב בין ערכי הקריאטינין בדם ובשתן משמש לחישוב מדד הסרת הקריאטינין שבאמצעותו ניתן למדוד את יעילות פעולת הכליות בסינון מולקולות הקריאטינין מן הדם. קריאטינין הוא תוצר פסולת הנוצר בשרירים כתוצאה מהתפרקות רכיב הנקרא קריטין. קריטין הוא חלק ממעגל יצור האנרגיה הנדרש לשם כיווץ השרירים ומיוצר, באופן יחסי בקצב קבוע. רוב הקריאטינין מופרש באמצעות הכליות, לכן מדידת רמות הקריאטינין בדם היא אמצעי בדוק לבחינת פעולתן של הכליות.

מתי יש לבצע בדיקת קריאטינין?

בדיקת קריאטינין בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מקובל לבצע בדיקה זו כאשר ישנן תלונות על בעיית בריאות בלתי מוגדרת, או בכדי לבחון את תפקוד הכליות לפני מתן תרופות מסוימות.

מה משמעות התוצאות בדיקת קריאטינין?

רמות מוגברות של קריאטינין בדם מצביעות על אפשרות קיומן של מחלות הפוגמות בתפקוד הכליות. בין אלה ניתן למצוא מחלות שגורמות להתנפחות כלי הדם בכליה, זיהום מוגלתי בכליה, מוות של תאים בצינוריות הקטנות של הכליה, חסימה בדרכי השתן או זרימת דם מופחתת לכליות כתוצאה מהלם, התייבשות, כשל לבבי, טרשת עורקים וסיבוכי סוכרת. רמות הקריאטינין עלולות לעלות גם כתוצאה מפציעה בשרירים.

רמות נמוכות של קריאטינין אינן נפוצות, ובדרך כלל אינן סיבה לחשש בריאותי. הן עלולות להיגרם כתוצאה מאבדן מסת השריר או ממחלת כבד חמורה.

רמות הקריאטינין אצל נשים, שהן בעלות מסת שרירים נמוכה יותר, נמוכות יותר מאלה של גברים. תזונה עשירה בבשר עלולה להביא לעליה קצרת טווח של קריאטינין בדם. אימון גופני נמרץ עלול להעלות במעט את רמות הקריאטינין בדם.

תרופות המחלישות תפקודי כליות גורמות לעליה ברמות הקריאטינין בדם, לכן יש לבדוק את רמתו בעת נטילתן.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …