בדיקת מעבדה

בדיקת פריטין

מהי המטרה של בדיקת פריטין?

המטרה של בדיקת פריטין היא ללמוד על יכולתו של הגוף לאגור ברזל לשימוש עתידי. פריטין הוא חלבון בדם המאחסן בתוכו ברזל לשימוש עתידי. כמות הפריטין בדם משקפת את כמות הברזל האגור. הברזל הזמין בגוף מאוחסן ברובו כפריטין ומיעוטו כהמוסידרין. פריטין נמצא בעיקר בכבד וכמו כן במוח העצמות, בטחול ובשרירי השלד. רק כמות זעומה ממנו נמצאת גם בנוזל הדם (פלסמה). כאשר הגוף מאבד ברזל מדלדלים תחילה מאגרי הברזל ורק בטווח הארוך מופיע מחסור בברזל.

מתי יש לבצע בדיקת פריטין?

כאשר ספירת הדם מצביעה על רמות נמוכות של המוגלובין והמטוקריט ובמיוחד כאשר תאי הדם האדומים קטנים יותר וחיוורים יותר מן הרגיל, עלול המחסור בברזל לגרום לאנמיה. בדיקת פריטין ובדיקות אחרות של ברזל משמשות לאימות האבחון. בדיקת פריטין תוזמן גם אם קיים חשש לעודפי ברזל במקרים של הרעלת ברזל למשל.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת פריטין?

רמות נמוכות של פריטין מצביעות על מחסור ממושך בברזל או על מחסור חמור בחלבונים שעלול להתחולל בעת תת-תזונה.

רמות גבוהות של פריטין מצביעות על עודפי ברזל.

פריטין נמצא ברובו בתוך תאי האברים ומיעוטו בזרם הדם. כאשר נגרם נזק לאברים המכילים פריטין (כבד, טחול, מוח העצמות) עלולות רמות הפריטין בדם להיות מוגברות, גם אם הכמות הכוללת של הברזל בגוף היא תקינה. מצב כזה עלול להעלות את החשש לקיומם של מחלת כבד, זיהומים כרוניים, סרטן או מחלות אוטואימוניות (כשל של המערכת החיסונית).

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …