השמנת יתר וסוכרת

בדיקת פרופיל שומנים בדם

מהי המטרה של בדיקת פרופיל שומנים בדם?

המטרה של בדיקת פרופיל שומנים בדם היא לקבוע את רמת הסיכון להתפתחות מחלות לב כליליות אצל הנבדק. כתוצאה ממעקבים ארוכי טווח אחר אוכלוסיות גדולות ומגוונות, נמצא קשר נסיבתי מובהק בין רמות שומני הדם לסוגיהם השונים לבין הסיכון ללקות במחלת לב כלילית (חסימה חלקית או מלאה של עורקי שריר הלב) ובמחלות לב וכלי דם אחרות. הקשר שנמצא הוא דו כיווני, כלומר, רמות גבוהות פירושן סיכון מוגבר ואילו רמות נמוכות פירושן סיכון מופחת.

מכיוון שקיימים גורמי סיכון נוספים למחלות לב, כמו: עישון סיגריות, גיל הנבדק (גברים מעל לגיל 45 ונשים מעל לגיל 55), יתר לחץ דם (לחץ דם של 140/90 או יותר, או נטילת תרופות ליתר לחץ דם), היסטוריה משפחתית של מחלת לב בגיל צעיר ורמה נמוכה של כולסטרול מסוג HDL – הכולסטרול הטוב (פחות מ- 40 מג בדציליטר דם), גבולות הנורמה (טווח הערכים התקינים) של שומני הדם משתנים בהתאם לכמות גורמי הסיכון להם חשוף הנבדק. לדוגמה: לנבדקים חולי לב או חולי סוכרת, רמה תקינה של כולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע) היא פחות מ- 100 מ"ג בדצ"ל דם. לנבדקים בעלי שני גורמי סיכון נוספים או יותר, רמה תקינה של כולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע) היא פחות מ- 130 מ"ג בדצ"ל דם. לנבדקים בעלי 0 עד 1 גורמי סיכון נוספים, רמה תקינה של כולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע) היא פחות מ- 160 מ"ג בדצ"ל דם.

ניתן לשפר באופן משמעותי את פרופיל שומני הדם באמצעות שינויים בהרכב התזונה ובאמצעות פעילות גופנית מתונה ומתמדת. אם לא מצליחים להגיע בעזרת אמצעים אלה לטווח הערכים התקין של שומני הדם, ימליץ הרופא על טיפול תרופתי.

בדיקת פרופיל שומני הדם כוללת: בדיקת כולסטרול כללי, בדיקת כולסטרול מסוג LDL, בדיקת כולסטרול מסוג HDL, ובדיקת טריגליצרידים.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …