בדיקת סידן

מהי המטרה של בדיקת סידן?

המטרה של בדיקת סידן היא לוודא שרמות מינרל הסידן בדם תקינות. סידן הוא אחד המינרלים החשובים ביותר בגוף. 99% ממינרל זה מצויים בעצמות ורוב היתרה נע בזרם הדם. כמחצית מכמות הסידן בדם היא בצורת יונים, כלומר שהיא פעילה מבחינה מטבולית. המחצית השנייה קשורה לחלבון או לחומרים אחרים ואינה פעילה מבחינה מטבולית. בדיקת סידן בדם כוללת את שני סוגיו. בדיקת סידן משמשת לאבחון ולניטור של מצבי בריאות רבים הקשורים לעצמות, ללב, לעצבים, לכליות ולשיניים. בדיקת סידן בדם אינה מצביעה על ריכוזו בעצמות. רמות הסידן בדם מווסתות ומיוצבות על-ידי פעילות גומלין בין סידן לבין פעילות הורמון יותרת בלוטת המגן ורמות של זרחן, מגנזיום וויטמין D בדם.

מתי יש לבצע בדיקת סידן?

בדיקת סידן בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בדיקת סידן בדם משמשת גם ככלי לאבחון אבנים בכליות, מחלות עצמות והפרעות במערכת העצבים. הרופא עשוי להמליץ על בדיקת סידן גם במקרים הבאים:

מחלת כליות. רמות נמוכות של סידן בדם שכיחות במיוחד בקרב סובלים מכשל כלייתי.

כאשר קיימים תסמינים של רמות מוגברות של סידן בדם, כגון: עייפות, חולשה, איבוד תאבון, בחילות, הקאות, עצירות, כאבי בטן, השתנה מוגברת וצימאון מוגבר.

כאשר קיימים תסמינים של רמות מופחתות של סידן בדם, כגון: עוויתות בבטן, עוויתות שרירים או עקצוץ באצבעות.

בעיות אחרות הקשורות לרמות בלתי תקינות של סידן, כגון: מחלות בבלוטת המגן, מחלות מעי, סרטן או תזונה לקויה.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת סידן?

תוצאה תקינה של רמות סידן בדם פירושה שאין בעיות בחילוף החומרים של סידן בגוף. מכיוון שמחצית מכמות הסידן בדם קשורה לאלבומין (חלבון) מקובל לבחון את תוצאות בדיקות אלה יחדיו. אם רמות הסידן בדם גבוהות, הסיבה, בדרך כלל, היא גידול שפירי (שאינו סרטני) בבלוטת יותרת המגן. במקרה זה, רמות הסידן מוגברות במעט, ועלולות להיות בלתי מובחנות במשך שנים. מחלת סרטן עלולה לגרום לרמות גבוהות של סידן בדם, אם התפשט הסרטן לעצמות והביא לשחרור של סידן לזרם הדם. סיבות נוספות לרמות גבוהות של סידן בדם הן: פעילות יתר של בלוטת המגן, שחפת, שברים בעצמות המשולבים בחוסר בתנועה לפרקי זמן ארוכים, נטילת מופרזת של ויטמין D, השתלת כליה ורמות גבוהות של חלבון בדם.

רמות נמוכות של סידן בדם פירושן שאין מספיק סידן או חלבון בדם. סיבות נוספות לרמות נמוכות של סידן בדם הן: תת פעילות של בלוטת יותרת המגן, כמויות בלתי נאותות של סידן בתזונה, רמות נמוכות של ויטמין D, עודף של זרחן בדם, דלקת חריפה בלבלב, מחלת כליות כרונית, מחלת עצמות, תת תזונה ואלכוהוליזם. נטילת תרופות משתנות היא הסיבה התרופתית הנפוצה לרמות גבוהות של סידן בדם.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …