בדיקת מעבדה

בדיקת סוכר בדם

מהי המטרה של בדיקת סוכר בדם?

המטרה של בדיקת סוכר בדם היא לקבוע האם רמות הגלוקוזה בדם הן בטווח התקין. גלוקוזה היא חד סוכר המשמש כמקור העיקרי ליצור אנרגיה בגוף. יכולת השימוש בגלוקוזה בגוף תלויה בזמינות אינסולין. אינסולין הוא הורמון המיוצר בלבלב שמשפעל את ניוד הגלוקוזה לתאי הגוף ואת אחסון עודפי הגלוקוזה בצורת גליקוגן בכבד. רמות גלוקוזה שאינן תקינות (מעל לנורמה המקובלת) עלולות להצביע על קיום של קדם סוכרת או סוכרת. רמות גלוקוזה מתחת לנורמה המקובלת עלולות להצביע על היפוגליקמיה.

מתי יש לבצע בדיקת סוכר בדם?

בדיקת גלוקוזה בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. אם מופיעים תסמינים של היפרגליקמיה (רמות גבוהות של גלוקוזה בדם) כגון: צימאון מוגבר, השתנה תכופה, עייפות רבה, ראיה מטושטשת, החלמה איטית של פצעים, יש לבצע מיד את הבדיקה כדי לשלול או לאשש קיומה של סוכרת. אם מופיעים תסמינים של היפוגליקמיה (רמות נמוכות של גלוקוזה בדם) כגון: הזעה מוגברת, רעב, רעידות בגוף, חרדה, בלבול וראיה מטושטשת, יש לבצע מיד את הבדיקה כדי לשלול או לאשש קיומה של היפוגליקמיה. אם הנבדקת הרה יש לבצע בדיקת גלוקוזה בדם כדי לשלול או לאשש קיומה של סוכרת הריון.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת סוכר בדם?

א. בדיקת גלוקוזה בדם לאחר צום של 8 עד 10 שעות.

מ- 70 עד 99 מיליגרם בדציליטר דם – רמות תקינות של גלוקוזה בדם.

מ- 100 עד 125 מיליגרם בדציליטר דם – קדם סוכרת.

מ- 126 מיליגרם בדציליטר דם ומעלה – סוכרת.

חשוב לדעת שבדיקת גלוקוזה בצום היא צילום מצב הנכון לרגע ביצוע הבדיקה, לכן אם התוצאה שהתקבלה מצביעה על חשש לסוכרת או לקדם סוכרת יש לחזור על הבדיקה לפחות עוד פעמיים, בזמנים שונים, בכדי לשלול או לאשש את התוצאה הראשונית ולקבוע אבחון מדויק. בכדי לדייק באבחון, נדרשת, לעיתים, בדיקת העמסת סוכר בה ניתן לנבדק משקה המכיל 75 גרם סוכר.

ב. בדיקת העמסת סוכר (שעתיים לאחר שתיית משקה המכיל 75 גרם סוכר)

פחות מ- 140 מיליגרם בדציליטר דם – רמות תקינות של גלוקוזה בדם.

מ- 140 עד 200 מיליגרם בדציליטר דם – קדם סוכרת.

מעל 200 מיליגרם בדציליטר דם – סבירות גבוהה לסוכרת.

רמות גבוהות של גלוקוזה בדם עלולות להופיע בעת הריון. אם הבעיה אינה מטופלת עלולות האימהות ללדת תינוקות גדולים בעלי רמות נמוכות של גלוקוזה. היפוגליקמיה ממושכת עלולה להוביל לנזקים במוח ובעצבים.

ג. בדיקת סוכרת הריון (שעה לאחר שתיית משקה המכיל 50 גרם סוכר)

פחות מ- 140 מיליגרם בדציליטר דם – רמות תקינות של גלוקוזה בדם.

מ- 140 מיליגרם בדציליטר דם ומעלה – מצב לא תקין המצריך בדיקת העמסת סוכר בכדי לדייק באבחון.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …